گفتگو و مصاحبه

شهادت حضرت امام حسین (رض) حادثه دردناک تاریخ

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن، واقعه عاشورا را روزی دردناک برای مسلمین جهان خواند.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در گفتگو با خبرنگار ما در بیان بخشی از وقایع ماه محرم، تاریخ شهادت حضرت امام حسین رضی الله عنه را مربوط به سال شصت و یکم هجرت نبی مکرم اسلام دانست و گفت: در کتب ماندگار مصیبت های زیادی در مورد صحابه رضی الله عنهم به ثبت رسیده است. از جمله حضرت بلال رضی الله که در تابستان بسیار داغ مکه بروی شن های سوزان خوابانده شده و تخته سنگ های سنگینی را بر سینه هایش می گذاشتند تا تحت تاثیر شکنجه های سخت، خدای واحد را فراموش کرده و به سوی خدایان تراشیده شده از سنگ بازگردد.

سه تن از خلفای راشدین در محراب ضربت خورده و با نثار حون خویش، تا لحظه آخر از دین اسلام دفاع کردند. در سال شصتم هجری، یزید شخصی به نام ولید بن عطبه را به حضور آن حضرت فرستاد تا از ایشان و جمعی دیگر مانند عبدالله فرزند حضرت عمر رضی الله عنه و عبدالله ابن زیبر بیعت بگیرد که هیچ یک تن به این کار ندادند.

آخوند سبحانی با اشاره به نامه کوفیان در دعوت از امام حسین به این شهر جهت بیعت جمعی با ایشان افزود: در آغاز حرکت کاروان امام به سوی کوفه تعدادی از مردم قبایل نیز به جمع یاران ایشان پیوستند. همزمان افرادی دور اندیش به آن حضرت درباره خلق خوی مردم کوفه هشدار دادند. اهل کوفه ای که در قلب خود نوه پیامبر را گرامی می داشتند، اما در وقت نبرد به طور قطع لشکر یزید را انتخاب می کردند. عبیدالله ابن زیاد فردی به نام شمربن ذی الجوشن والی ری در ایران را فرا خوانده و به او دستور مقابله با امام مسلمین و به شهادت رساندن ایشان را داد. البته گرچه قبول این مسئولیت و جسارت به ساحت مقدس نوه گرامی رسول گرامی اسلام از عهده هیچ یک از مردان آن روزگار برنمی آمد، لیکن حفظ جایگاه دنیوی وسوسه ای بود که شمر را واداشت تا شرط عبیدالله را بپذیرد.

مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن دشت کربلا را مکان نبرد میان حق و باطل توصیف کرد و اظهار داشت: پیش از آن نیز حضرت علی رضی الله عنه بشارت شهادت فرزندش را به ایشان داده بود. کربلا، میعادگاهی بود که شترهای کاروان در آن متوقف شدند. سپس چادرها افراشته شده و مردان به صف ایستادند تا عاقبت همگی به شهادت رسیدند. آن واقعه، نبردی بود میان تعدادی افراد کاروان و لشکری عظیم و تا دندان مسلح که آمده بودند تا لحظه شهادت بهترین و شجاع ترین مردان روزگار را شاهد باشند، با این حال تعداد بیشماری از آنها نیز توسط امام مسلمین و یاران ایشان به هلاکت رسیدند. در گرماگرم نبرد امام حسن رضی الله عنه با قوای عبیدالله، تیره بختگی چنان به شمر و افراد تحت فرمانش مستولی گشت که در یک هجوم ناگهانی به چادرهای اهل بیت جسارت ورزیده و آنها را آماج تاخت و تاز خود قرار دادند. به امام حسین در دفاع از اهل بیت ضربات زیادی وارد آمد و مهاجمین، نوه پیامبر اسلام را بی رحمانه مضروب کردند تا سرانجام رمق از دست داده و شربت گوارای شهادت را نوشید.

آخوند سبحانی یادآور شد: دعای امام حسین رضی الله عنه در مورد به فرمانده گروهی که آب را به روی ایشان بست، مستجاب شد و بنابر روایت آمده در کتب تاریخی، وی در زمان مرگ علی رغم اینکه آب فراوانی برای نوشیدن در اختیار داشت، اما در نهایت بدبختی و تشنگی به هلاکت رسید. لذا واقعه عاشورا روزی بسیار دردناک برای همه مسلمین جهان است. تقدیر چنین رقم خورده بود تا امام حسین رضی الله عنه و یارانش آن گونه به دیدار رب العالمین بشتابند و خالق بی همتا همه کسانی که را در شهید شدن امام مسلمین ایفای نقش کردند به سزای اعمال شان خواهد رساند. دردی که تا قیامت خواهد ماند و باید دعا کنیم تا در جمع پیروان راستین آن حضرت قرار بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن