گفتگو و مصاحبه

شیخ دریایی: الله متعال بهترین پشتیبان بندگان است

آوای سنت: استاد مدرسه دینی سلطان العما قشم عید قربان را نمونه بارزی از تسلیم محض مخلوق در برابر اراده خالق خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آیه چهاردم از سوره مبارکه انعام در ارتباط با ریشه کن کردن عوامل شرک گفت: هیچ معبوی غیر از خدای متعال را نمی توان یافت که حلال مشکلات باشند و آگاه باشیم که ضررها و آسیب های وارده را غیر از الله نمی تواند مرتفع سازد. همچنین بدانیم که اگر قرار باشد از جایی خیری به انسان برسد هیچ قدرتی نمی تواند مانع آن خیر به بنده شود، لیکن متاسفانه روش و منش برخی از ابوالبشر در هنگام نزول بلایا و حوادث این است که برای ایمن ماندن از آسیب های وارده به غیر الله پناهنده شده و به درک کاملی از قدرت واقعی نرسیده اند. لذا هر خیر را نیز به عواملی غیر از ذات برحق نسبت می دهند!

قرآن کریم همه این پندارها را رد می کند. کمال و جمال خدای متعال تغییر ناپذیر می باشد و چیزی که قرار است به عنوان خیر آخرت به انسان برسد به هیچ وجه قابل قیاس با خوبی ها، خوشی ها و لذت های دنیوی نخواهد بود.

شیخ دریایی مصائب و گرفتاری های جهان هستی در طراز با آنچه که در وادی باقی مهیا شده است را بسیار کوچک و ناچیز برشمرد و اظهار داشت: هر زمان که برای شخصی مشکل و گرفتاری پیشامد کند اولین فکری که از فطرتش می گذرد یاری خواستن از خدای متعال است، گرچه اسباب آن در دنیا قرار داده شده باشد. گاهی مشکلات زندگی به حدی حجیم هستند که از داشته ها به تنهایی کاری برنمی آید. حتی انسان های صاحب قدرت هم نمی توانند اقدامی برای حل مشکل پیش آمده بکنند. هر فعلی که در دنیا صادر می شود از طریق اسباب ممکن می شود و برای اینها تقدیر الهی قرار گرفته است.

استاد مدرسه دینی سلطان العما قشم به نقل از قرآن کریم یادآور شد: وقتی شخص از آسیب رسیده رهایی پیدا می کند، حال گذشته را فراموش کرده و طوری با شتاب به جلو می رود که گویی از باریتعالی برای خلاصی از مشکل کمک و یاری نطبیده است. در حقیقت انسان در زمان گرفتاری فطرتا متوجه الله شده و نیک می داند که کسی جز او قادر به رفع مسئله نخواهد بود. بستگی به این دارد که یک مشکل با چه ابعادی اتفاق میافتد. امروز یکی از مهمترین دلایل ازیاد بلایا کم طاقتی ها در برابر مشکلات است. نتیجه نگرفتن از اسباب یک گرفتاری در کوتاه مدت نباید باعث ناشکری شود، زیرا قرار نیست هر پیشامد ناگواری در لحظه و به صورت آنی مرتفع گردد.

شیخ دریایی عید قربان را نمونه بارزی از تسلیم شدن معبود در برابر اراده الله دانست و تاکید ورزید: حضرت ابراهیم علیه السلام با ساده ترین روش ممکن یعنی خواب دیدن به انجام سخترین تکلیف که دستور به ذبح تنها فرزندش بود ماموریت پیدا کرد. خلیل الله آن خواب را خیالی و گذرا نپنداشت.

این عالم اهل سنت جنوب کشور عنوان نمود: آن حضرت علیه السلام، فرزندش و اهل بیت به قضا و قدر الهی رضایت دادند تا از این تقدیر سربلند خارج شوند. چنین تسلیم شدن محض و فرمانبرداری از امر الهی که گمان می رفت به سرانجامی تلخ منجر گردد به حدی بزرگ و ارزشمند بود که تبدیل به عید بزرگ مسلمین جهان شده و در تاریخ برای همیشه ماندگار ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن