گفتگو و مصاحبه

ضرورت تغییر نگاه به مقوله توسعه در کردستان

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان

آوای سنت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ،در مفهوم توسعه نقش رسانه ها در تغییر دیدگاه های تحمیلی برجای مانده از گذشته را مهم خواند.

به گزارش آوای سنت دکتر بهرام نصراللهی زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه هنوز تلقی ما از توسعه در کردستان آسفالت راه های اصلی و روستایی است، گفت: واژه توسعه یک مفهوم فراگیر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و اینکه توسعه را تک بعدی تعریف و بازنمایی کلیشه ای رسانه ای کنیم، جفا در حق مردم است.

وی با اشاره به اینکه استنباط از مفهوم توسعه در کردستان به مفهوم واقعی درک و تحلیل نمی شود، افزود: نگرش صحیح در مفهوم توسعه، مشارکت همه افراد ذینفع جامعه در فرایند توسعه است و این واژه با مفهوم رشد و پیشرفت متمایز می باشد. توسعه با اعمال قدرت از بالا به پایین انجام نمی شود. شهروندان به دلیل فشاراقتصادی، توسعه یافتگی در زندگی را کردستان را آنطور که باید و شاید موثر و ملموس نمی دانند و این یک تلقی طبیعی مردم از فرایند توسعه در شرایط جدال با فشار اقتصادی بشمار می رود.

نصراللهی زاده در ادامه این گفتگو به مصداق های عینی توسعه در کردستان پرداخت و اظهار داشت: پروژه راه آهن، سامانه  انتقال آب، تغییر ساختاری و بافتی شهر سنندج، منطقه ویژه اقتصادی بانه، رشد فیزیکی مناسب عملیات احداث تالارفرهنگ سنندج و  صدها پروژه خَرد و کلان دیگر در کردستان نماد عینی از اثبات وقوع توسعه در استان به حساب می آید.

توسعه باید متناسب با نیاز سنجی و امکان سنجی پتانسیل شهرستانها تدوین و اجرایی گردد و اینکه در یک شهرستانی بدون مطالعه پروژه تعریف شود مانند کوبیدن آب در هاون است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان عنوان نمود: شهرستان بانه مستعد توسعه در بخش تجارت و بازرگانی، کامیاران در کشاورزی، قروه و بیجار صنعت و معدن، سروآباد مستعد توسعه طبیعت گردی، شیلات و باغات هستند و این مصداق در مورد هر یک شهرستان های کردستان بارز و عینی است که باید در فرایند تعریف توسعه به آن مولفه ها توجه علمی و عملی صورت بگیرد.

از نگاه منتقدان و شمار زیادی از شهروندان انجام پروژه های بزرگ محور، حجم درآمد زایی و اشتغال بالایی به همراه دارند، در حالی که این نگرش و دیدگاه غالب بر تفکر جامعه، با مولفه ها و پارادایم های توسعه در تضاد می باشد.

نصراللهی زاده نهادینگی این دیدگاه را ریشه در تاریخ تحمیل نگاه های از بالا به پایین در گذشته های دور دانست و یادآور شد: رسانه ها با تولید و انتشار گزارش ها و مصاحبه های تحلیلی و عمقی نقش مهم و بی بدیلی می توانند در تغییر این نگاه و نگرش داشته باشند.

وی افزود :خوشبختانه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان از رشد ۴۲ درصدی برخوردار شده است. در این لایحه درصد اختیارات استا‌نها از اعتبارات استانی به ۴۴ درصد افزایش یافته است و این حرکتی مثبت در راستای عدم تمرکز گرایی بشمار می رود.

معاونت‌های مختلف سازمان برنامه و بودجه با بهره مندی از توان تخصصی کارشناسان استان تمام تلاش خود را برای تحقق امور مرتبط با بودجه و اعتبارات استان به کار گرفته‌اند و در چند سال اخیر موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن