گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ضرورت رسیدگی به معیشت مناطق مرزی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب شروع فعالیت بازارچه مرزی را تحولی مثبت در بهبود شرایط اقتصادی جوان دینمدار آن منطقه برشمرد .

به گزارش آوای سنت، ماموستا ملا رشید ثنایی در گفتگو با خبرنگار ما با توجه به ضرورت رسیدگی به موقعیت ساکنان نواحی مرزی، قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه آن یکی از وظایف دولت سیزدهم را توجه به نیروهای کار در این مناطق دانست و گفت: به مرزهای غرب کشور در سنوات گذشته کمتر توجه شده و هرگونه فعالیت اقتصادی در آنها صرفا به شکل خودجوش می باشد. با وجود گذشت چهل دهه از انقلاب اسلامی مسئولین ،راهکار مطمئنی برای مرزنشینان تعریف نشده و پتانسیل های موجود آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند.

ماموستا ثنایی با بیان این مطلب که به حرکت در آوردن قطار اقتصادی بهترین ابزار برای به فعل در آوردن مرزها بشمار می رود،افزود: ضربات نبض اقتصاد در مرز سرپل ذهاب به دلایل زیادی که وجود دارد، بسیار ضعیف است و برای این فرایند راهکارهای عملی مفید به اجرا در نیامده اند. شهرستان سرپل ذهاب به دلیل زلزله سال ۹۶ آسیبهای زیادی را از سر گدرانده، لیکن این گونه مسائل نه تنها آسیبی روی باورهای دینی و مذهبی مردم نمی گذارد، بلکه باعث تقویت نگرش در اعمال و نوع نگاه ها به گذشته شده است. وقوع رخدادهای طبیعی برای این است که پی به قدرت و عظمت خالق خود ببریم. دین داری را در میان خود و مردم تقویت کرده و مشکلات را برای فاصله گرفتن از مساجد بهانه قرار ندهیم که خوشبختانه دین مداری در میان مردم ما به خوبی جریان دارد.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب با نگاهی به نقش جوانان در صدر اسلام گفت: طلوع خورشید اسلام از طریق وحی به اطلاع نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم رسید، اما آنچه که باعث شد تا این دین از صفر به صد برسد، جوانان برومندی بودند که در اطراف ایشان حلقه زده و به رهنمودها عمل می کردند.زندگی آن حضرت گرچه فقیرانه و ساده می گذشت،اما اقتصاد در مکه به عنوان یک مرکز تجاری بین المللی حرف اول را در میان ممالک سایر می زد. در آن شرایط بیشمار جوان از طبقه مرفه به دایره اسلام پیوستند، زیرا پاسداری از دین در برابر افکار منحرف داخلی و در برابر بیگانگان بحث اصلی شناخته می شد.

لذا تغییراتی که پیامبر امت بوسیله دین به وجود آورد ایجاد اصلاحات در امور بود. دین ابزاری است تا ما ساختمان زندگی خود را بر اساس قوانین آن بسازیم. یک فرد صرفا دین دار نمی تواند یک انسان موفق در زندگی باشد، بلکه در کنار دین باید تحرک و رشد کاری داشته و شخص دین دار باید در زمینه های اقتصادی هم موفق باشد.

ماموستا ثنایی تاکید کرد: اسلام دروازه های تجارت را به فرامرزها گسترش بخشید. در پیش از اسلام تنها عده قلیلی از حق تجارت برخوردار بوند و قانون خداوند این مسئله را از شکل انحصاری در آورد. در دایره اسلامی علما همواره وظیفه هدایت و رهبری امور دینی مردم را بر عهده داشته و دارند و وظیفه مسئولان این است که برای بهبود معیشت عمومی مردم تلاش کنند، اگر اقتصاد یک جامعه تامین نباشد بسختی می توان دین را در میان مردم آن زنده و پویا نگه داشت. از جوان دین داری که بستر اشتغال برایش فراهم نیست نمی توان توقع نگاه مثبت به آینده پیش رو داشت. جوانان قوت قلب و باعث بالندگی هر جامعه هستند. مساجد جامع ساخته می شوند تا مکانی برای رفت و آمد و عبادت اقشار جوان باشد و از سوی دیگر آنها نیاز دارند تا از نظر اقتصادی نیز تامین شده و در زمینه تشکیل خانواده و دیگر نیازهایش تلاش نمایند.

وی راه‌اندازی بازارچه مرزی “تیله کوه” را قوت قلبی برای اقتصاد آن منطقه دانست و اظهار داشت: این بازارچه قرار بود مدت ها پیش فعال شود و مسئولین محلی نیز در سال گذشته به این مسئله پرداخته و شروع به فعالیت آن را قریب الوقوع عنوان کرده بودند.اما با وجود گذر از سال ۹۹ این امکان فراهم نشده است.راه اندازی بازارچه مرزی تیله کوه و تبادل کالا به کالای مردم با تجار کشور عراق می تواند تا میزان قابل توجهی از دغدغه جوانان ما را کاهش بخشد. کار و تلاش مضاعف در یک محیط سالم باعث می‌شود تا ارتباط جوانان با فضای مجازی و درگیری در شبکه های ناشناخته کمتر شده و از آسیب های احتمالی ایمن باقی بمانند. علما و کارشناسان نسبت به ناهنجازی های فضای مجازی نکات زیادی را متذکر می شوند، اما مهمترین موضوع برای دورنگه داشتن مخاطبین از این آسیب و ناهنجاری‌ها ایجاد زمینه های ایجاد کار می باشد‌.

این عالم اهل سنت راه‌اندازی کانال های تلگرامی در حوزه های علمیه و کانال های مرتبط با امر دین و مذهب را باعث روشنفکری در میان مردم جامعه دانست و خاطر نشان ساخت: آشنایی علما با دانش فعالیت در فضای مجازی و تسلط به این امکان می تواند احکام دین را در جامعه بسط و گسترش بخشد و کانال های تلگرامی در حکم آموزشگاهی کوچک برای مخاطبین به حساب می آیند.

بارگزاری مطلب متنوع، احکام و بیانات علما می تواند در این زمینه بسیار سودمند باشد. خود این فضا امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج می بخشد. ما برای کار کردن در این فضا به جهت جذب اکثر کاربران جوان، نیاز به کارشناس و عوامل اجرایی داریم.‌ فضای مجازی مکان ظریفی است که تنها عده قلیلی می توانند در آن فعالیت مستمر و هدفمند داشته باشند. ما باید از این ظرفیت برای غنا بخشیدن به کار در کنار دین نهایت استفاده را برده و به خروجی اطمینان بخشی در زمینه آینده دست پیدا کنیم.

ماموستا ثنایی کرونا را یک تلنگر برای همه بشر توصیف کرد اذهان نمود: امید ما این است که درس های لازم را از وضعیتی که حرکت عادی چرخه زندگی ها را مختل ساخت بگیریم. این بیماری هزینه های سنگینی را به انسان تحمیل کرده و آرامش را مختل ساخته است. کرونا وسیله ای بود تا به بشر بفهماند چیزی وجود ندارد که بتوان با آن در مقابل تقدیری که خدای متعال برای بندگانش رقم می زند ایستادگی کرد. تنها ذات یگانه است که می تواند امنیت واقعی را به بندگانش هدیه کند. در هر یک از ماه های خداوند اتفاقات مهمی رقم خورده اند که نباید از کنارشان بی تفاوت عبور کرد. اعمال خود را به سنجش بگذاریم و تا فرصت باقی است قدر و موقعیت لحظه ها را برای ابراز پشیمانی و پیوستن به جمع صالحان و نیکوکاران بدانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن