تربیت فرزندانگفتگو و مصاحبه

ضرورت مراقبت از فرزندان در فضای مجازی

ملیحه شفافی ، فرهنگی معلم مدرسه روزبه فیروزآباد فارس

آوای سنت: بانوی فرهنگی اهل سنت، تنها گذاشتن فرزندان در فضای سایبری را بسیار خطرناک عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، ملیحه شفافی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که هرفناورری با فراهم آوردن یکسری فرصت ها، چالش هایی را نیز پیش روی بشر قرار داده است، گفت: با توسعه فعالیت های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی می توان مضرات آن را به حداقل رساند. اینترنت و فضای مجازی مانند تلویزیون می تواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیت های اجتماعی و بودن در دنیای واقعی کودکان را کاهش دهد.

بنابراین والدین باید ساعات ورود کودکان به اینترنت را کنترل کرده و اجازه ندهند، کودک شان ساعت های طولانی در محیط بسر ببرند. کار طولانی مدت با کامپیوتر صدمات بدنی زیادی برای کودکان دارد و در کنار این صدمات بدنی منزوی کردن کاربر و اعتیاد اینترنتی را نباید نادیده گرفت که این امر تبعات جبران ناپذیری بر رفتار و عملکرد فرزندان دارد.

خانم شفافی، آموزش راه و روش و استفاده صحیح از اینترنت به کودکان را یکی از وظایف والدین آنها خواند و افزود: در کشور ما به دلیل اطلاعات محدود والدین از رایانه، نمی توانند نظارتی دقیق بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند، پس باید فرزندان را تشویق کرد تا هر آنچه در اینترنت برایشان اتفاق می افتد با بزرگترها در میان بگذارند. در این میان عده ای از خانواده ها نداشتن وقت کافی را بهانه قرار داده و بدون آگاه کردن کودک درباره محیط بازی به او اجازه می دهند تا ساعات زیادی را در اینترنت بگذرانند.

فراموش نکنیم، پدر و مادر باید برخوردی هوشمندانه در پیش گرفته و به کودکان آموزش دهند که ممکن است کاربران فضای مجازی با اسم، سن و موقعیت واقعی خود وارد این محیط نشده باشند و اعتماد به آنها خطرناک است.

این بانوی فرهنگی اهل سنت استان فارس تاکید کرد: باید به کودکان آموخت که هیچ یک از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت اعلام نکنند و همچنین به افرادی که نمی شناسند، پست الکترونیک ندهند. تنها گذاشتن فرزندان در فضای سایبری بسیار خطرناک است و در مورد خردسالان به جای نظارت باید همراهی صورت گیرد، والدین باید سایت هایی را در صفحه خانگی تعریف کنند که از محتوا و مطالب آن کاملا آگاهی داشته و سپس به فرزندان خود اجازه ورود به اینترنت را بدهند.

آسیب های فضای مجازی برای دانش آموزان یادگیری فناوری اطلاعات از سوی والدین اهمیت دارد، البته احتیاجی نیست والدین تبدیل به یک نفوذگر یارانه ای شوند، اما تنها کسب اطلاعات در مورد این موضوع کافی است، چرا که هرچه شکاف اطلاعاتی بین والدین و فرزندان در خصوص فناوری اطلاعات محدودتر باشد، شاهد تهدیدات کمتری برای فرزندان خواهیم بود.

خانم خانم شفافی خاطر نشان ساخت: بدیهی است آنچه در اینترنت عرضه می شود، برای تمامی رده های سنی مناسب نبوده و اینترنت بدون فیلتر و پالایش، امکان دسترسی به تمام سرویس های مضر یا غیراخلاقی را برای فرزندان ایجاد می کند و براین اساس در بسیاری از کشورها استفاده از ابزارهای فیلترینگ برای جلوگیری از مضرات اینترنت برای کودکان در اختیار والدین قرار می گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن