گفتگو و مصاحبه

ضرورت های تربیت فرزندان از نگاه ماموستا مومنی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آستارا مباحث تربیتی فرزندان را مشتمل بر تعداد زیادی نکات آموزنده برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی در گفتگو با خبرنگار ما مثبت نگری را موجب ارتقاء دانش فردی و اجتماعی انسان دانست و گفت: نوع نگاه به دنیای بیرون از خانه بستگی به طرز پرورش و تربیت در مرحله کودکی و تحصیل در دبستان دارد. شکل گیری شخصیت در همان دوره شیرخوارگی فرزند که سعی می کند با اطرافیانش ارتباط کلامی برقرار کند به پیدایش می رسد.

در همه ادیان به تعادل و برابری میان اعضای خانه سفارش اکید شده است و از سوی دیگر تک فرزندی نباید باعث ترزیق مهر بیش از اندازه به فرزند شود. نگاه متفاوت به یک مجموعه خانواده و اظهار علاقه بیش از حد به کودکی که تک فرزند است خانواده را به سمت آسیب برده و چه بسا می بینیم که فرزند ما پیش از ورود به جامعه مغرور، متوقع و به اصطلاح نازک بین بار می آید.

ماموستا مومنی دنیای بیرون را متفاوت با محیط کوچک درون خانه خواند و افزود: کودکان پیش از آنکه به سن نوجوانی برسند به اندازه کافی با اجتماع بیرون آشنا می شوند، اما به دلیل نداشتن مسئولیت و وابستگی به والدین، تجربه ای در مورد مسائل پیرامون ندارند. برخی از والدین بنابر دلایلی خاص و آنچه که خود بدان اعتقاد دارند تلاش می کنند تا توقعات کودک را به بهترین وجه ممکن مهیا نمایند که این شروع یک آسیب جدی است.

انسان به اولادش نگاهی خاص دارد. خصلتی که خدای متعال در نهاد همه بشر و حتی حیوانات قرار داده است، اما این نگاه نباید صرفا برای فراهم کردن بهترین حال و امکان گردد، چرا که به فرزند در بدو ورود به اجتماع احساس خلاء می کند.

امام جمعه اهل سنت آستارا مباحث تربیتی را مشتمل بر تعداد زیادی نکات آموزنده برشمرد و یادآور شد: واگذاری مسئولیت کارهای کوچک به فرزند خردسال در خانه و دعوت به مشارکت در گفتگوهای جمعی حائز اهمیت و توجه است. متاسفانه هنوز هم در بخش هایی تنبیه بدنی فرزندان با روش های خشن و کودک آزاری همراه است که تاثیر بسیاری بدی روی شخصیت افراد باقی می گذارد. انزوا گری، نداشتن اعتماد بنفس و احساس کمبود محبت از موانع سر راه فرزند در رسیدن به پیشرفت و موفقیت شمرده می شوند و علاوه بر این حس بی اعتمادی را در آنها به بالاترین حد افزایش می بخشد.

ماموستا مومنی عنوان کرد: افراط و تفریط در هر زمینه ای روی تربیت فرزندان اثربخش می باشد. تشویق فرزندان به تلاش بیشتر خوب است، اما الزام رسیدن به مراحل ممتاز، مقایسه کردن با سایر مردم و چشم پوشی از خطاها و اشتباهات، آینده را نامطمئن خواهد کرد. در زندگی روز بد وجود ندارد و خود ما هستیم که آنها را به بد تبدیل می کنیم.

همسویی با اولیای مدارس تنها نباید در ارتقای وضعیت تحصیلی فرزندان خلاصه شود، بلکه نکات رفتاری نیز به اندازه تحصیل اهمیت دارند. کودکان در سن خاصی به شدت به بازی اهمیت می دهند که نباید سرکوب شان کرد. دادن مسئولیت اعتماد بنفس را تقویت می کند و البته تشویق به موقع به اندازه هم بسیار موثر خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن