گفتگو و مصاحبه

غفلت از تربیت فرزندان باعث روی آوردن آنها به منابع منحرف می شود

آوای سنت: امام مسجد جامع امام علی رضی الله عنه روستای یل چشمه کلاله نظارت بر رفتارهای تربیتی فرزندان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت عبدالرحمن آخوند نیازی در گفتگو با خبرنگار ما، پیدایش شبکه های ماهواره ای و کانال های مبتذل فضای مجازی را فتنه ای با قدمت طولانی در طول یک قرن گذشته خواند و گفت: کاربرد ابزار رسانه در همه عرصه ها برای مخاطبین و کاربران آن معلوم و تا حد زیادی تعیین کننده بوده است. از این رو می بینیم در زمان اختراع صنعت چاپ و نشر غرب تلاشش را بکار گرفت تا با استفاده از مجلات به تبلیغ عناصر فساد از قبیل مشروبات الکلی، دایر کردن کمپین های شرط بندی، آزادی حمل سلاح گرم و تبلیغ محصولات مختلف با تصاویر زنان بی حجاب در جلد کالاها بپردازد.

ادعای برخی بر این است که حربه غرب در آن زمان چندان موثر واقع نیفتاد که دلیل آن به تعصب مردم در دینمداری و توجه خاص به تربیت فرزندان ارتباط پیدا می کرد. اهمیت فراوان به درس، اخلاق، کنترل رفتارهای بیرونی، استقاده از ابزار تشویقی و انضباطی و آینده نگری از عواملی بودند که در آینده فرزندان نقش داشتند. علی رغم سختی ها و کمبود ها، مسئله تربیت وابسته به ابزارآلات پیشرفته نبود و شیوه های رفتاری نسل به نسل به آیندگان انتقال پیدا می کرد.

آخوند نیازی برداشت های اشتباه نسل جوان از تکنولوژی پیشرفته را نتیجه حربه های دشمن در نیم قرن اخیر دانست و افزود: امروز فیلم های غربی با موضوعاتی در زمینه دوست یابی و آزادی در ازدواج در کشورهای صنعتی طرفدار ندارد، چرا که در اصل برای آنها ساخته نمی شوند. اینها تولیداتی برای بازی با فکر مخاطبین جوان مسلمان است. بخشی از جوامع که در محتواهای ساخته شده همه چیز را عالی و به دلخواه می بینند. محصولاتی که مهمترین مشکلات مطرح شده در ماجراهای آنها فقدان کار و درآمد نمی باشد، بلکه ترویج فرهنگ های غیراخلاقی و مغایر با دین و مذهب در بین فرزندان مسلمان بوسیله بازیگران مجموعه است. ساختاری نمایشی با به تصویر کشیدن نمای مرفه و امکانات پیشرفته که به هیچ ئجه نمی توان با واقعیت های زندگی مردم در غرب انطباق داد.

امام مسجد جامع امام علی رضی الله عنه روستای یل چشمه از توابع شهرستان کلاله سهل انگاری در امر تربیت و قائل به فعل نبودن در مراودات فردی و اجتماعی امروزی را خارج از چارچوب های دین توصیف کرد و متذکر شد: برای کوتاهی در امر تربیت هیچ بهانه ای پذیرفتنی نمی باشد. فرزندی که به مدرسه می رود با افراد مختلفی هم کلام شده و عناصر خوب و بد را با هم ملاقات می کند. دقت در کلام و درخواست های وی در خانه به ما می فهماند که او با چه سطحی از جامعه در ارتباط است. پیش از اقدام به برآورده کردن نیاز فرزندان باید ضرورت های کار را در نظر بگیریم. فرزند در سن رو به رشد هر امکان جدیدی را می پذیرد و بعضا مطالباتی را مطرح می کند که مغایر با امور درسی و تغریحی اش می باشد.

آخوند نیازی همچنین گفت: مقوله تربیت فرزندان، گذشته و حال نمی شناسد. گذشتگان نیز با همین کلام مرسوم فرزندان شان را تربیت می کردند و ما امروز چوب اشتباهات خود را می خوریم. تربیت را جزو تعصبات بیهوده فرض نکنیم. همانگونه که نمی توان خوردن و آشامیدن را بروز رسانی کرد، رفتار با فرزند هم ربطی به بروز رسانی ندارد. سابق بر این وسایل بهداشتی اندک بودند و موهای کودک از ته کوتاه می شد، لیکن اکنون برای زیبا جلوه دادن وی مدل هایی را بکار می گیریم که یهود و نصارا پیشنهاد می دهند. پدران وظیفه سرپرستی امور خانه را در دست دارند و نباید به هر خواسته ای تن دهند. با سکوت بیجا و مدارا بیشترین ضربه به آینده قرزند وارد می آید.

ارتباط پدر با فرزند باید در سایه انس و الفت حاکم باشد و این پدر است که باید دقت کافی را در امور اجتماعی اولاد در پیش بگیرد، پس محبت را با تصمیمات احساسی و تنها گذاشتن فرزند در امور خود اشتباه نگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن