گفتگو و مصاحبه

قیام حضرت حسین رض برای مقابله با ظلم بود

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت شهر گزیک جنگ امام حسین رض در صحرای کربلا را قیام بر علیه ظلم و ستم برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی فضل الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار ما درباره دلایل واقعه کربلا ضمن اشاره به وفات پسران نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در سنین خردسالی گفت: مشرکان در آن زمان ایشان را بسیار مورد طعنه قرار می دادند که پیامبر مسلمانان بدون نسل مانده است. در این میان شخصی بی دین به نام ” عاص ابن قائل” در جلسات عمومی با ادبیات تحقیر  آمیز، ضمن یادآوری این موضوع تلاش می کرد تا پیامبر اسلام را تنها و بدون عقبه معرفی کند. در جامعه آن زمان داشتن فرزند پسر از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار بود و برای خانواده مایه فخر و مباهات شمرده می شد. آنها مردمانی بودند که فرزندان ذکور را قدر دانسته و متاسفانه دختران نوزاد را در نهایت قصاوت و بی رحمی زنده به گور می کردند.

وی با تاکید بر اینکه باریتعالی هتاکان به نبی اسلام را با نزول آیه در قرآن کریم ” دم بریده” خطاب کرده است، افزود: قرآن کریم فرمایش می دارد، قطعا و یقینا کسانی که به فرزندان ذکور خود افتخار کرده و خاتم النبیین را مورد تمسخر قرار می دادند، بدون نسل خواهند ماند که البته این چنین هم شد. اما نسل نبی مکرم که از دختر ایشان متولد شد به نام نسل سادات باقیمانده از حسن و حسین رضی الله عنهما در همه سرزمین های اسلامی وجود دارند. لذا به اعتقاد امت اسلامی، نوه های آن حضرت در حکم فرزندان ایشان بشمار می روند و این نسل تا قیام قیامت نیز پابرجا خواهد بود.

مولوی فاضلی اظهار داشت: نبی مکرم اسلام برای نوه هاش امتیاز ویژه ای قائل بود. از این رو در حدیثی می فرماید، حسن و حسین سروران و سرداران جوانان اهل بهشت هستند. حضرت حسین رض کسی است که در میدان کربلا به همراه یارانش به درجه رفیع شهادت می رسد. این مجاهدت برای خود و با هدف رسیدن رفاه شخصی نبود. آن حضرت اگر می خواست زندگی مرفه داشته باشد، امکانات لازم در اختیارش بود و در این صورت دلیلی وجود نداشت تا مدینه را ترک کرده و رنج سفر به کربلا را به جان بخرد.

هدف آن حضرت از عزیمت به کربلا برای اصلاح امت و به خاطر مقابله با ظلم انجام گرفت. کسانی که در فرمانروایی آن زمان در کوفه می خواستند فرهنگ بیعت با ظلم را در بین مسلمین نهادینه کنند. امام حسین چنین فرهنگی را نمی پسندید و نمی خواست بیعت با ظلم در حدود اسلامی به شکل یک رسم عامه در آید. امروز هم همه انسان های آزاد اندیش وظیفه دارند تا بر علیه ظلم و ستم قیام کنند، حتی اگر قرار باشد جان خودشان را در این راه از دست بدهند. در کربلا، تنها حضرت حسین رض از یک خانواده به شهادت نرسید، بلکه پیش از آن پدر گرامیش و در کربلا فرزندان نیز به شهادت نائل گشتند.

امام جمعه اهل سنت شهر گزیک روزه ی روز نهم و دهم محرم را دارای اجر و پاداش بسیار زیادی خواند و تاکید کرد: بنا به فرمایش آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم هر کس در ظهر روز عاشورا افطاری دهد، مانند آن است که جمیع امتم را افطاری داده است. همچنین کسی در روز عاشورا دست بر سر یتیمی بکشد رب العالمین به اندازه هر تار مویش به وی پاداش و ثواب خواهد بخشید و هر شخصی که یتیمی را با لباس بپوشاند، انگار که همه امت اسلامی را با لباس پوشانده است.

پس قدر این ایام را دانسته و از ثواب های بیشمار آن بهره مند شویم. اهل سنت نسبت به اهل بیت رسول الله کمال احترام و اردت را دارد. اگر یک فرد سنی در این ایام لباس سفید می پوشد، این کار به معنی بی توجهی و بی احترامی به اهل بیت نیست. عزاداری نکردن اهل سنت در این ایام به شکلی که در سایر نقاط کشور مرسوم است ریشه در مسائل فقهی و شرعی اهل سنت دارد.

علامه اقبال لاهوری در شعر خودش چنین می گوید، هر کس که با خدای متعال پیمان ببندد در مقابل ظلم تسلیم نخواهد شد. حضرت حسین رض در واقعه عاشورا شمشیر به دست گرفت تا عزت و کرامت دین حفظ شود. هنوز مدت زیادی از واقعه کربلا نمی گذشت که یزد و یزیدیان هر یک به طریقی به هلاکت رسیدند و آنچه که ارزشمند باقی ماند، پیروزی حق در برابر باطل بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن