گفتگو و مصاحبه

ماموستا ثنایی: حل مشکلات اقتصادی زیربنای رفع معضلات نسل جوان

آوای سنت: یک عالم اهل سنت کورد اصلاح ساختار اقتصادی را راهگشای رفع مشکلات نسل جوان و تظمین آینده بهتر توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالسلام ثنایی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش و دخالت قدرت های خارجی در سرزمین های اسلامی طی صده گذشته گفت: صد سال پیش در چنین روزهایی کشور لیبی توسط بیگانگان تحت اشغال قرار داشت و هزاران تن از مردم بیگناه و خصوصا زنان و کودکان قربانی تهاجم و فلدری بسر می بردند. فرانسه در الجزایر و انگلستان در خاورمیانه سالیان متمادی مهمانان ناخوانده به حساب می آمدند و حتی با وجود تحمل ضربات سنگین توسط جنگ جویان محلی حاضر به دست کشیدن از منافع نامشروع شان نبودند. به این ترتیب ممالک مسلمان هر یک از سوی یک قدرت خارجی تحت اشغال و سلطه گری قرار داشتند. در لیبی مبارز و مجاهدی عالم به نام عمر مختار که پیشه اصلی اش آموزش کودکان در مکاتب قرآنی بود از زمان اشغال کشور تا آخرین نفس با استعمار به نبرد پرداخت و به سهم خویش اجازه نداد آب خوش از گلوی متجاوزین تا دندان مسلح پایین برود.

ماموستا ثنایی تاوان دخالت بیگانگان در مسائل داخلی ممالک مسلمان را پر هزینه و زمان بر دانست و افزود: مشکلات یک کشور باید توسط متخصصین توانمد آن برطرف شود و اگر مشکل از مدیریت است، سریعا باید به اصلاح امور روی آورد. در عراق دیدیم که با وجود تغییر حاکمیت مشکلات اصلی کماکان باقی ماند، زیرا باز هم این بیگانگان بودند که در مهمترین امور کشور داری دخیل شدند و لذا هیچ دورنمایی را نمی توان برای یک عراق پیشرفته متصور شد.

افغانستان نیز وضعیت مناسبی ندارد و تا زمانی که در سرزمین افغان ها سیاست اتحاد طبق فرمایش قرآن کریم حاکم نشود، مردم روی خوش نخواهند دید. در سوریه و فلسطین هم طعم درد جنگ و اشغال چشیده شده است و اگر بخواهیم همچنان به بیگانگان اعتماد کنیم در آینده سرزمین های بیشتری تبدیل به مستعمره خواهند شد.

این فارغ التحصیل حوزه علمیه نگل از توابع استان کردستان یادآور شد: با وجود همه ناملایمات پیش آمده متاسفانه تابوی وابستگی به بیگانگان شکسته نشده و مسلمانان به جای اینکه در راستای پیشرفت های صنعتی گام بردارند، اینکار را به عهده غرب گذاشته و خود را غنی و بی نیاز از علم، پیشرفت و خودکفایی می بینند. فراموش نکنیم که همه منابع روزی به پایان می رسند و نسل های بعدی تاوان این همه بی تدبیری و وابستگی را خواهند داد. در صدر اسلام امکان بهره برداری از ثروت ها ممکن نبود. آنها نیز مانند ما انسان بودند و نیاز به ارتزاق داشتند. از این رو در زمینه های صنعتی گام های بسیار مهمی برداشته و چنان به علم بها بخشیدند که غربی ها فرزندان شان را جهت تحصیل به دانشگاه های کشورهای اسلامی اعزام می کردند.

ماموستا ثنایی معیشت را مهمترین معضل حال حاضر کشور خواند و عنوان نمود: دغدغه های کنونی هر چه سریع تر باید مرتفع گردند. دلخوش به این نباشیم که در ماه هایی از سال آمار ازدواج ها قدری بهبود میابد، چون اکثریت جامعه جوان درآمد ثابت و مشخصی ندارند تا بتوانند تشکیل خانواده داده و والدین فرزندان نسل آینده باشند. آمار جدایی ها همچنان غیر قابل قبول است و بخشی از شکست ها به مشکلات معیشتی و تبعات آن ارتباط پیدا می کند.

این عالم جوان اهل سنت کورد خاطر نشان کرد: امروز وظیفه تک تک آحاد جامعه و به خصوص مسئولین بلند پایه است که امکانات شروع یک زندگی سالم را برای نسل جوان فراهم سازند. کسی که درآمد مطمئن نداشته باشد نمی تواند وام گرفته شده از بانک را بپردازد. همین خود آرامش را از خانواده گرفته و مسئله فرزند آوری را تحت شعاع قرار می دهد. بازبینی تجربیات گذشته بهترین راهکار برای شروعی بهتر هستند و اگر باور کنیم که اقتصاد کشور ما بشدت بیمارگونه است، می بایست برای معالجه آن به فوریت اقدامات اساسی صورت بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن