گفتگو و مصاحبه

مراقب تاثیرات سوء دید و بازدیدهای عید باشیم

توصیه های معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره روزهای پیش رو

آوای سنت: معاون علوم پزشکی استان کردستان نسبت به همه گیری ویروس کرونا در دید و بازدیدهای عید فطر هشدار داد.

با فروکش شدن پیک چهارم موج بیماری کرونا که طی نیمه دوم فروردین ماه سال جدید بعضا شاهد آمار نزدیک به پانصد فوت شده در یک شبانه روز نیز بودیم، رفته رفته به نظر می رسد از تعداد قرمزی شهرها کاسته شده و کشور این مرحله سخت را هم پشت سر می گذارد. تجارب گذشته نشان می دهد که هرگاه مردم به دلیل مناسبت های تقویمی و یا مناسبتی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و حفظ فاصله از یکدیگر را نادیده گرفته اند، بر شمار مبتلایان و به تبع درگذشتگان افزوده است.

به عقیده کارشناسان اهل فن، پیک چهارم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به آن ناشی از سفرهای نوروزی مردم به سایر استانهای کشور، ازدحام در ورودی فروشگاه ها و تردد در بازارچه های تنگ و تاریک بوده است. موسم عید سعید فطر عمدتا در مناطق اهل سنت نشین  با دید و بازدیدهای مردم طی چند روز متوالی و انجام جشن های فشرده عروسی همراه می باشد. امری که درعید قربان سال گذشته نیز بسان سال های گذشته اتفاق افتاد و بلافاصله وضعیت چند شهر اهل سنت نشین را به حالت قرمز در آورد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، دکتر عبدالرحیم افخم زاده در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که دید و بازدیدهای فشرده مردم در مناطق عمدتا اهل سنت نشین کشور عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر مردم در ایام پیش رو ماسک گذاری، رعایت فاصله اجتماعی، نظافت شخصی و محیطی را جدی نگیرند، قطعا شاهد اوج گیری مجدد بیماری بصورت استانی و یا منطقه ای خواهیم بود، لذا عموم نباید تصور کنند که با فروکش شدن پیک چهارم کرونا، ایمنی به جامعه بازگشته است.

وی با اذعان به این مطلب که در همین ایام باقی مانده تا عید فطر نیز تعداد فوتی های روزانه کرونا رقم قابل توجهی را نشان می دهند، افزود: پیش بینی ها بر این است که روز به روز از تعداد فوتی ها کمتر شده و شرایط قرمز در شهرها از بین برود، لیکن هر دید و بازدیدی می تواند امکان بازگشت مجدد بیماری را فراهم کند. بنابراین توصیه این است که اولا مردم حتی الامکان به بیرون نروند و ثانیا اگر قصد خروج از منزل را دارند، همزمان از دو ماسک بصورت پارچه ای و ساده استفاده کنند تا از گزند بیماری ایمن باشند.

دکتر افخم زاده متذکر شد: امروز ( هجدهم اردیبهشت ماه ) تقریبا همه کانال ها از  پایان وضعیت قرمز در اکثر شهرهای قرمز خبر می دهند. این موضوع می تواند تاثیر مثبتی در روحیه مردم بگذارد، ولی این نکته را نباید فراموش کنیم که شرایط حال حاضر به معنای ضعیف شدن بیماری نیست و اگر غیر از این بود، دولت انجام سفر در ایام تعطیلات عید فطر را ممنوع نمی کرد. در همین زمان به میزان قابل توجهی از وسعت بیماری در نقاط مختلف اروپا کم شده که دلیل آن ترزیق گسترده واکسن به مردم در نقاط مختلف قاره سبز است.

همزمان در کشور هند شاهد تعداد فوتیها روزانه بیش از حتی تا چهارهزار نفر هستیم که این مسئله به دلیل ضعیف بودن سیستم بهداشتی آن کشور و عدم دسترسی مردم به لوازم مورد نیاز جهت نظافت شخصی و محیط پیرامون می باشد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه کردستان با تاکید براین نکته که رعایت پروتکل های بهداشتی یک تعهد اخلاقی و دینی برای همه است، عنوان نمود: برخی ها هنوز هم که هنوز است این بیماری را باور ندارند و یا در صورت ابتلاء به آن اقدام به درمان از طریق طب سنتی و بکار گیری توصیه های غیرکارشناسی می کنند. شنیده می شود که تعدادی از افراد تمایلی برای زدن واکسن از خود نشان نمی دهند. تزریق واکسن احتمال ابتلاء فرد به ویروس را تا حد زیادی کاهش می دهد. نباید این نکته را فراموش کنیم که واکسن به خودی خود مانع از گسترش بیماری نمی شود، اما از ابتلای افراد به آن جلوگیری می کند.

این پزشک حاذق اهل سنت تاکید کرد: مراقبت از خود در شب های باقیمانده ماه رمضان که جمعیت بیشتری به مساجد می روند و رعایت فاصله اجتماعی در روز عید فطر و دید و بازدیدهای مرسوم می تواند جلوی سرعت انتقال ویروس به دیگران را بگیرد. استفاده از ماسک بعنوان مطمئن ترین شیوه مقابله با بیماری در کشور می باشد و تا مادامی که به اشخاص واکسن زده نشود، نباید رعایت نکات را ساده گرفته و غفلتا دچار بیماری شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن