گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

مسئولان باید درک عمیق تری از مشکلات مردم داشته باشند

مولوی مقدسی:تخریب و اغتشاش با اعتراض مدنی متفاوت است

آوای سنت:امام جمعه اهل سنت مسجد جامع محمد رسول الله مشهد گفتمان دولت با مردم را راه حل خروج از مشکلات اقتصادی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد مقدسی درگفتگو با خبرنگار ما تورم روز افزون و افزایش قیمت کالاها را دلیل اصلی برخی نارضایتی های اجتماعی دانست و گفت: فشار اقتصادی بر قشر آسیب پذیر باعث شده است تا میزان تحمل در این اقشار به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این مسئله تنها در جامعه ملموس نیست. اصولا هر پدیده اجتماعی ریشه در بنیان خانواده ها دارد. امروز خانواده ها با آسیب و چالش های جدی مواجه هستند. روابط حسنه ای که در گذشته میان والدین و فرزندان وجود داشت به سطح پایین تر تنزل پیدا کرده است.

وی افزود: باید بپذیریم که برخی گلایه های مردم به حق بوده و باید برای برون رفت از مشکلاتی که مطرح می شوند فکر و اندیشه کرد. در صدر اسلام هم مشکلات وجود داشتند و منافقین با توسل به هر حیله و نیرنگ تلاش می کردند تا بر اختلاف میان مردم و مسوولین دامن بزنند. در این راستا گرفتاری های بسیار زیادی برای اجتماع آن زمان پیش آمد و امت اسلامی در راه مبارزه با ترفندها و دسیسه های دشمنان پیدا و پنهان هزینه های هنگفتی متحمل شدند. اصحابی مانند حضرت عثمان و علی رضی الله عنهما به دلیل همین دسیسه ها و دشمنی ها به شهادت رسیدند و پس ازآنها نیز نظیر این وقایع بارها و بارها تکرار گردید.

مسئولان هم همپای مردم در تحمل مشکلات شراکت کنند

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع محمد رسول الله مشهد با بیان اینکه انتظار صبر و تحمل تنها شامل حال مردم نمی شود اظهار داشت: مردم ما در طول چهار دهه گذشته قدردان زحمات و تلاش های مسوولین خود بوده و این موضوع را با حضور گسترده در میادین عمل ثابت کرده اند، لذا می بایست درهر تصمیم و اقدام، انتظارات  شهروندان درنظرگرفته شود. مسئولیت پذیری خوب است، مشروط بر آنکه کار یک دولتمرد نباید بین وی و مردم فاصله بیندازد. با گفتمان های یک طرفه نمی شود به نتیجه دلخواه رسید. گاهی باید نظرسنجی کرد تا دیگران هم در تصمیم اتخاذ شده شریک باشند.

اغتشاشات کار عوامل فرصت طلب است

مدرس حوزه علمیه شورک ملکی مشهد،ریشه اغتشاشات اخیر را عوامل گروهک های مخالف نظام و عوامل فرصت طلب مرتبط خواند و تاکید کرد: تخریب اموال بیت المال و اموال شخصی مردم با شیوه اعتراض منافات دارد. ایجاد ناامنی و سلب آسایش عمومی با مقوله اعتراض و انتقاد متفاوت می باشد. این اقدامات درهر مکانی که اتفاق بیفتند کاملا رد و محکوم هستند. درجریان اغتشاشات اخیر، برخی ها ناخواسته و تنها از روی احساس و هیجان واکنش نشان داده اند. اصولا به جوانان باید تعلیم داده شود که در لحظه بروز یک جریان احساسی، چه برخوردی با قضیه داشته باشند. امت اسلامی به این بخش تربیتی کمتر بها داده است.

باید ضعف ها و مشکلات جامعه را ببینیم

مولوی مقدسی خاطر نشان ساخت: دشمن مترصد فرصت است و اغتشاشگر وظیفه دارد براساس دستوری که به او داده می شود بر دامنه ناامنی درملل اسلامی بیفزاید. این بخشی از تاریخ است که از ابتدای طلوع خورشید اسلام بوده و تا قرنها توسط صهیونیست ها ادامه خواهد یافت؛ اما اینها باعث نمی شود تا از انتقاد سالم و سازنده فاصله بگیریم. اگر ضعفی است نباید آن را در پشت اقدامات بدخواهان جامعه پنهان کنیم. نباید به مردم چیزهایی گفته شود که بهتر ازخود ما می دانند، بلکه آنچه که مخاطبین می خواهند بدانند ریشه یابی و علل وقوع یک ناهنجاری است. اگربخواهیم با ابعاد احساسی به یک مسئله نگاه کنیم ازابعاد دیگر غافل خواهیم ماند.

وقتی روابط میان افراد خانواده کم می شود، زمانی که طلاقی به ثبت می رسد، آن لحظه ای که دغدغه معیشتی انسان را از یاد خدا و دین بازمی دارد، طبیعی است که نسبت به امور فرزندان خود نیز کم توجه شده و وقت کافی برای برطرف کردن مشکلات آنها درنظر نمی گیریم. چنین فرزندی بزودی معترض و پرخاشگرخواهد شد.

مردم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. باید به درخواست های عمومی رسیدگی بیشتری صورت بگیرد. رهبر معظم انقلاب هم به مسئله معیشت مردم تاکید کرده و از مسوولین می خواهد نسبت به معیشت و اقتصاد عموم بی تفاوت نمانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن