گفتگو و مصاحبه

مشارکت فعال زنان در عرصه های اجتماعی

آوای سنت: در سالهای اخیر در کنار استفاده پررنگ تر از نخبگان اهل سنت در مصادر اجرایی،برای نخستین بار شاهد حضور بانوان اهل سنت در خط مقدم مدیریت اجرایی کشور بودیم.

این حضور در پاره ای از اوقات با برخی از حساسیت ها مواجه شده است ،اما در یک تحلیل عمومی، فضای مناسبی را برای بانوان تحصیل کرده اهل سنت فراهم کرده است .انتصاب خان حمیرا ریگی به عنوان نخستین بانوی سفیر اهل سنت نقطه اوج مشارکت فعال بانوان اهل سنت در مناصب مهم بوده است .

بر اساس این مقدمه و شرایط ایجاد شده به سراغ یکی از بانوان فعال اهل سنت ترکمن در استان گلستان رفتیم و دیدگاه ایشان را در زمینه مسائل مخالف جویا شدیم .

آوای سنت : ابتدا خودتان را برای مخاطبان آوای سنت معرفی نموده و توضیحاتی در خصوص تحصیلات و مسئولیت ادارای تان بیان بفرمایید.
عایشه اونق دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی ، چندین سال سابقه کار در وزرارت کشور و استانداری تهران، معینه بعثه رهبری و عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقدانان و در حال حاضر در سمت معاونت برنامه ریزی امور عمرانی شهرستان ترکمن مشغول خدمت می باشم.

آوای سنت: شما جزو معدود بانوان اهل سنت هستید که طی چند سال گذشته در مناصب اجرایی حضور دارید. تاثیر حضور بانوان در صحنه های اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟
زن از دیدگاه اسلام بعنوان نیمی از پیکره انسانی از مقام و منزلت والای حقوقی انسانی و اجتماعی برخوردار است. اگر زن ایرانی در هر نقطه از کره خاکی و در میان اجتماع، توانایی و تقوا را با هم توام نماید، اسباب تقدیر را هم فراهم می سازد.
متاسفانه نقش زنان درخدمت به کیفیت زندگی شرعی، بعنوان عامل فعال در عرصه های زندگی و فضاها منفک شده، خانه و اجتماع به درستی شناخته نشده وسیاست های انسجام ملی نوعی از سیاست فرهنگی است که مبتنی بر مجموعه ای معین از اهداف راهبردها، رویکردها و اقدامات و توزیع عادلانه امتیازات گوناگون اجتماعی به فعالیت های مذهبی (اهل سنت) در کشور می پردازد.

آوای سنت: برای بهبود رضایت مندی اهل سنت در سطح جامعه ایرانی، چه اقداماتی را ضروری می دانید؟
از آنجا که کشور درحوزه همبستگی ملی در شرایط ویژه ای بسر می برد، مفاهیم محوری و تحلیل بیانات امام خمینی (ره) پیرامون موضوع اهل سنت و قومیت ها نشان می دهد که در دیدگاه ایشان ضمن اهمیت و ضرورت نقش اهل سنت و اقوام ایرانی در ثبات سیاسی کشور و پذیرش حق مشارکت مدنی تاکید شده است. بنای حکومت اسلامی گسترش عدالت اسلامی و رفع تبعیض هاست و با اهمیت و اصالت ارزش های قومی نسبت به ارزش های اسلامی و اتحاد انسجام اسلامی اشاره می کند.

آوای سنت: جنابعالی اخیرا در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی حضور داشتید، تاثیر این گونه نشست ها در تقویت وحدت عملی را درچگونه ارزیابی می کنید؟
برگزاری کنفرانس وحدت بین المللی تاثیر فراوانی در وحدت مسلمانان دارد. بی تردید پیروان مذاهب اسلامی تنها درسایه وحدت و همدلی می توانند به همه فضائل الهی دست یابند.یکی ازعواملی که در ایجاد وحدت تقریب اسلامی نقش اساسی ایفا می نماید، جایگاه نخبگان کشورهای اسلامی است. اگر تعامل تفاهم گفتگو میان نخبگان در جهان اسلام رو به افزایش باشد، می توان کمک موثری به روند تقریب مذاهب و همگرایی کشورهای اسلامی نماید و برگزاری کنفرانس های بین المللی نقطه قوت و افتخارات جمهوری اسلامی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. جامعه اهل سنت یکی از پاک‌ترین جامعه ایران هستند. امیدوارم به این ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ سال پربرکتی برای تمام مردم ایران چه تسنن چه تشیع چه زرتشت چه بهایی و تمام ادیان خداوند باشد أن شاء الله

  2. بعنوان یک شیعه برای برادران و خواهران عزیز اهل سنتم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم
    آوای سنت:تشکر برادر محترم.برای جنابعالی هم آرزوی موفقیت و کامیابی داریم.

  3. بنده به عنوان یک شیعه مسلمان بفرموده آیت ا… سیستانی برادران اهل سنت رو هم بالاتر از برادر وهم خون خود میدانم ووقتی ما در اصل عقیده یعنی بنیاد مهم دین وتوحید یکی هم هستیم. آیا الفت از این بالاتر پیدا می‌شود. انشاله همه با سعه صدر واخلاق که جانمایه دین سترگ اسلام است در بهترشدن جامعه کوشا باشیم وهمدلی خود را در کشور متمدن ایران بیافزاییم

  4. در استان کرمانشاه چندین ساله چه در انقلاب وبعد از آن هم شیعه وسنی مثل دوبرادردریک خانواده با هم زندگی کرده ایم وتا زنده ایم ادامه زندگی برادری خواهیم داد این از تفرقه های کسانی که ایمان به خدا واسلام ندارند خد ا و قرآن و پیامبر بزرگ اسلام انسان بودن پس همه یکی هستیم درخانواده بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن