گفتگو و مصاحبه

مقام والای پدر در آموزه های اسلامی

آوای سنت: عالم جوان اهل سنت مقام پدر را ممتاز و تعیین کننده دانست.

به گزارش آوای سنت، عبدالغفار آخوند شفیعی طی گفتگو با خبرنگار ما با اذعان به این مطلب که به تبیین مقام پدر در جامعه کمتر پرداخته شده است، گفت: سامان دهی به نظم و احوالات درون یک خانواده بستگی به بینش فردی و اجتماعی پدر به عنوان سرپرست امور همسر و فرزندان دارد و اگر فردی در کلیه ابعاد، مدیریتی یکسان بکار ببندد آن خانواده و جامعه الگو و سرمشق سایرین خواهد بود.

نسل امروز ما به دلایل زیادی آسیب پذیر شده اند. مسئله آموزش فرزندان، معیشت زندگی، وابستگی به فضای مجازی و تعهداتی که یک پدر در قبال اقتصاد خانواده دارد متاسفانه ضرورت پرداختن به ارزش های دینی و معنوی را تخت شعاع قرار داده است. لذا وظیفه پدر است تا بر همه امور نگاه یکسان داشته و فرزندش را از کودکی به نماز و مکاتب عادت دهد.

آخوند شفیعی، بها بخشی به فرهنگ نماز و قرآن را لازمه زندگی توام با دینمداری خواند و گفت: مساجد جامع، حوزه‌های علمیه و مکاتب سهم مهمی را در تربیت معنوی نسل کودک و نوجوان بر عهده دارند. کودکان در مرحله یادگیری زبان و شناخت محیط به تقلید از رفتارهای والدین شان می پردازند و بر این اساس همواره بر نماز، رفتار مطابق با احکام و اجرای سنت تاکید فراوان شده است.

یک پدر به همان میزان که در پرورش جسم کودک احساس وظیفه و تکلیف می کند باید نسبت به پرورش احوال روحانی وی نیز اهتمام به خرج دهد. تا مادامی که دلسوز به آموزش و همراه فرزند نباشیم، وی نمی تواند تکالیفش را فرا بگیرد. دین نیز بر همین محتوا است و بدون دلسوزی نمی توان اولاد به سر منزل رساند.

این عالم اهل سنت ترکمن، مقام پدر را ممتاز و تعیین کننده دانست و اظهار داشت: وقتی شخصی صاحب فرزند و به مقام پدر شدن می رسد، خوشحالی زاید الوصفی را در خود احساس می کند. این حس خوشایند را نمی توان با هیچ یک از آورده های دنیوی تجربه کرد. تعلقات دنیا فانی هستند، اما مقام پدر ماندگار باقی می ماند. هویت پدر به شخصیت اجتماعی فرزند معنا می بخشد. معمولا در اجتماع با اشخاص بر اساس شناختی که از پدران شان می رود، برخورد صورت می گیرد. اگر پدر دینمدار، الگو و شایسته باشد جامعه از او به نیکی یاد کرده و فرزندان این شخص به وجود داشتن چنین پدری افتخار می کنند.

آخوند شفیعی برتر بودن اصحاب بزرگوار رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم را در حسن رفتار فردی و اجتماعی ایشان توصیف کرد و یادآور شد: هیچ یک از آن مردان شایسته برای داشتن ثروت و دارایی، نمونه و الگو معرفی نشده اند. حضرت علی رضی الله عنه از خود اندوخته نداشت. آنچه که از ایشان برای نسل امروز مانده است، زندگی دینی، روحانی و کردار انسانی آن حضرت می باشد که لحظه ای از فکر دین و دستگیری از نیازمندان غافل نگردید. ایشان الگوی همه امت و خصوصا جوانان مسلمان به لحاظ شجاعت، شهامت و فروتنی است. بزرگ مردی که هرگز شیفته ظواهر نشد و تا آخرین دم در راه عظمت و تعالی دین تلاش و کوشش نمود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن