گفتگو و مصاحبه

مولوی احمدی : ضرورت فعالیت مکاتب قرآنی در طول سال

آوای سنت: امام مسجد حضرت علی(رض) روستای بندیوان مکاتب قرآنی را تضمین آینده ای مطمئن برای فرزندان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تاکید بر ادامه فعالیت مکاتب دینی ویژه دانش آموزان مدارس در پس از اتمام دوره تابستانی، بهترین راهکار در این زمینه را هماهنگی های استانی، شهرستانی و بین مناطق دانست و گفت: گرچه امکانات روستایی و به خصوص در روستاهای کوچک تر را نمی توان با امکانات و تسهیلات موجود در شهرها مقایسه برابر کرد، اما رسالت مسئولین مکاتب بر این است که اساتیدی را برای همه نقاظ فرستاده و عملکرد یکسانی در این زمینه دارند. خروجی های سالیان گذشته ضرورت بکارگیری شیوه های جدید تجوید را نشان می دهند که خوشبختانه قاریان مجربی در پایه کار حضور دارند و توانسته اند به خوبی از عهده این امر مهم برآیند.

مولوی احمدی با تاکید بر ضرورت همسویی خانواده ها با مکاتب اظهار داشت: ارتباط از نزدیک والدین با مجالس قرآنی علاوه بر انگیزه بیشتر در محصلین امکان آن را فراهم می آورد تا مدرسین بتوانند با خصوصیات اعضاء آشنا شده و به استعدادهای نهفته در ایشان پی ببرند. آموزش کودک در خانه نیاز به صبر و کار فراوان دارد، پس نباید کم حوصلگی خود را به حساب نبود حافظه قوی در فرزند خود بگذاریم. برخورد سرکوب گرانه و القاهای منفی باعث می شود تا یک دانش آموز کم کم باور کند که نمی تواند به خوبی دیگران یاد بگیرد. در مقابل خانواده هایی هم هستند که با مشاهده پیشرفت قرآنی در فرزندان به شعف آمده و احساس خود را به مکاتب انتقال می دهند. در گذشته استعدادهای زیادی به خاطر نبود مراکز تعلیم و تربیت هدر می رفتند. جوانان و نوجوانانی که به همین دلیل به کارهای نامطمئن رو می آورده و در حسرت گذشته زندگی می کنند.

امام مسجد حضرت علی(رض) روستای بندیوان از توابع شهرستان خواف دوره کلاس های تابستانی را فشرده خواند و افزود: خوشبختانه اولیای مدارس نیز مکاتب را در حد تکلیف برای دانش آموزان می دانند. راهکارهای تشویقی مانند اردوی تفریحی در پایان دوره تابستانی، انگیزه دانش آموزان را برای ادامه چرخه در پاییز دو چندان می کند. در روستاها مشارکت در مکاتب باعث می شود تا سایرین هم تشویق شده و با همراهی هم در کلاس ها شرکت می کنند. آسیب هایی که امروز نمود پیدا کرده اند به مسائلی بر می گردد که در اسلام و سنت های دینی جایی ندارند.

مولوی احمدی تاکید ورزید: در همه زمینه ها نمی توان گذشته را با امروز سنجید. دینداری در گذشته بهتر از امروز بود. آنها از امکانات زمان ما محروم بودند، ولی نسل کودک و نوجوان تربیت خوبی داشتند. امروز توقعات و مطالبات بیشتر شده و در عوض کارایی ها کمتر به چشم می آیند. پس همیشه نباید گذشته را برای مخاطبین کم سن و سال توجیه کرد. کوشش مضاعف لازم است تا فرزندان را از آسیب ها و ناشناخته ها دور نگه داشته و در محیطی امن در تدارک ساختن فردایی که آینده فرزندان را بسازد به همان کاری بپردازیم که قرآن و آموزه های اسلامی رهنمود می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن