گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

مولوی مقدسی:کرونا ماحصل اعمال خود انسانهاست

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با امام جمعه اهل سنت مشهد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهد برخی شبهات مطرح شده درباره کرونا را بی اساس خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار ما با رد برخی شبهات در خصوص پیدایش ویروس کرونا به عنوان عذاب الهی گفت: هر چند که در طول تاریخ موارد زیادی از بیماری های کشنده مانند “طاعون” و “وبا” باعث مرگ و میر انسانها شده است، اما اینها بدان معنا نیستند که خداوند قهار بخواهد خشم و غضبش را بدین وسیله بر سر بندگانش خالی کند.

متاسفانه برخی از فرزندان آدم علیه السلام در وقت عصبانیت دست به کارهایی می زنند که نتیجه ای جز حسرت و پشیمانی به دنبال ندارد. اما خدای متعال بعنوان خالق همه مخلوقات به جز در مواردی از تاریخ انبیا علیه السلام بندگانش را مورد خشم و غضب خودش به حدی که یک نسل را از بین برود، قرار نداده است. از این رو برخلاف برخی شبهات مطرح شده در میان جوانان، کرونا نمی تواند دلیل گرفتار شدن انسان های زمان حال بر خشم خالق یکتا باشد.

وی با اذعان به این مطلب که کرونا و یا دیگر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بیانگر قدرت ذات حق و بهانه ای برای بازنگری در اعمال هستند، افزود: با وجود همه تلاشهایی که از سوی دولت های خیرخواه، سازمان های بشر دوست و علمای معزز در اقصی نقاط سرزمین های اسلامی درباره توقف جنگها و کشتارهای بی دلیل مردم بی دفاع و بی گناه انجام می شود، اما متاسفانه باز هم می بینیم که روزی در عراق، زمانی در سوریه و شام و امروز در افغانستان خون مردم مومن و مسلمان بی هیچ دلیل و حتی مدرک قانونی و تنها به خاطر دخالت بیگانگان و عدم نبود وحدت و ثبات اسلامی میان امت بر زمین ریخته می شود.

مولوی مقدسی به نقل از آیه صریح قرآن کریم تاکید کرد: امروز جوانان مسلمانان، سوالات بسیار زیادی دارند که بسادگی و با کلی گویی نمی توان آنها را قانع کرد و بلکه باید با تفسیر آیات قرآن و شرح احادیث با ذکر دلایل مصداقی ایشان را قانع نمود. لذا قرآن کریم نیز بر پایمال نماندن خون انسان های بیگناه صحه گذاشته و بر مجازات شدید مسببین خونریزی ها وعده داده است. با این حال جنگ، قتل و کشتار را که مسلما نارضایتی خدای متعال را به دنبال دارد، نمی توان دلیلی بر خشم وی نسبت به همه انسان ها و بویژه به امت دانسته و این گونه قلمداد کنیم که کرونا آمده است تا دیگر هرگز ریشه کن نشود.

امام جمعه اهل سنت مسجد محمد رسول الله مشهد یادآور شد: نباید فراموش کنیم که در کنار اتفاقات تلخ و ناگواری که روزانه شاهد وقوع آنها هستیم، کارهای خداپسندانه زیادی هم در زمین رقم می خورند که نمونه آنها افزایش تعداد مسلمانان در قاره اروپا می باشد. در همان مرکز اروپا همه ساله تعداد کثیری از افراد جوان موفق به ختم قرآن کریم می شوند و ایتام زیادی توسط افراد خیر به مستمندان صورت می گیرد.

شکی نیست که در پاره ای اتفاقات خوب و بد، خود انسانها نیز دخیل هستند. همین ویروس کرونا توسط یک انسان به سایرین منتقل شد. ویروسی که هنوز درباره منبع اصلی انتشار آن جمع بندی نهایی صورت نگرفته، اما مطمئنا خود بشر باعث پیدایش آن شده است. حتی سیلاب هایی که اتفاق می افتند، محصول تخریب جنگل هایی است که خود ما با دستبرد به حیات پیرامون رقم می زنیم. بنابراین می بایست در اعمال فردی، دینی و احتماعی خود بازنگری داشته باشیم.

مولانا مقدسی خاطر نشان ساخت: شکرگذاری به درگاه خدای متعال به سبب نعماتی که به ما ارزانی داده است، کمترین کاری می باشد که می توانیم انجام دهیم. اگر کرونا به آن حدت و شدت سخت و کشنده می بود، امروز نیمی از افراد جامعه زنده نبودند و چه بسا اکثر شهرها و روستاها از ساکنین خالی می شدند.

دلایل زیادی را می توان مثال زد که هر یک به تنهایی برای نازل شدن یک عذاب کافی هستند. از جمله گاو را به جای خدا ، بت پرستی و خرافه پرستی در معابد و آتش پرستی نمونه های بارز سرکشی انسان در برابر فرامین خالق به حساب می آیند.

اگر کرونا توسط دخالت انسان در نظم طبیعی خلق شده است، ابتدا باید از درگاه باریتعالی بخواهیم که این آسیب را از سر بندگانش دفع کرده و در وهله دوم اعمالی انجام دهیم که در شان یک انسان بوده و باعث رضایت خالق از بنده اش شود. از حوادث و اتفاقات درس عبرت بگیریم و بی تفاوتی را از خود دور کنیم. هر مسلمانی که بی جهت کشته شود، تحمیل یک آسیب را به بدنه امت اسلامی شمرده می شود و پیامدهای این گونه آسیب ها شامل حال همه خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن