گفتگو و مصاحبه

مولوی یعقوبی: طرح مطالبات در فضایی مسالمت آمیز

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای قره تپه از توابع بهشهر، طرح مطالبات در فضای مسالمت آمیز را مورد تاکید قرار دارد.

به گزارش آوای سنت، مولوی خیرالله یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وقایع و رویداهای زندگی بشر از زمان تولد حضرت آدم علیه السلام، آیات قرآن کریم را عبرتی برای انسان ها در بحث مطابات دانست و گفت: مطالبه از مقام مسئول باید بر اساس دستورات شرع دین بعمل آمده و هر درخواستی که همراه با جنجال در امکان عمومی، بر هم زدن آرامش و تخریب اموال باشد مردود غیر قابل توجیه است. منهدم کردن زیرساخت ها نه تنها به حل مسائل کمک نمی کند، بلکه شرایط را به سمت بحرانی شدن به پیش می برد. مطالبه گران و مسئولین می بایست در فضای تعامل و گفتگو نشست انجام داده و از مقابله به مثل دوری کنند.

مولوی یعقوبی تنش را باعث پدید آمدن مشکلات بعدی خواند و افزود: هر کاری راهی دارد و به آن می بایست با خرد جمعی و در فضای مسالمت آمیز پرداخت. منازعات بین دو نفر، اختلاف میان دو گروه و یا قبیله با درگیری و پرخاشگری نتایج زیانبار و غیر قابل جبران در پی داشته است. کسی که دست به درگیری فیزیکی می زند کنترلی بر خشم خود نداشته و چه بسا ممکن است بسادگی جان یک انسان را بگیرد. عواقب مسائلی از این دست جز یاس، پشیمانی و سرخوردگی نخواهد بود. بنابراین گفتگوی میان طرفین بهترین راهکار در جهت رفع اختلافات به حساب می آید.

امام جمعه اهل سنت روستای قره تپه از توابع بهشهر ضمن انتقاد از برخی اظهار نظرها در مطالبات مردمی متذکر شد: یکی از بزرگترین مشکلات در ورود برخی اشخاص به جنبه اصلی ماجرا است. بیانات احساسی و غیرکارشناسی و بازی با احساسات مردم و برخورد فیزیکی با مطالبه گران بر وسعت جریانات دامن زده و تدریجا صورت مسئله را به اعتراض تبدیل می کند. لذا قانون گذاران می توانند نقش تاثیرگذاری را در ترمیم آسیب ها ایفا نمایند.

در شرایط کنونی باید مطالبات را شنید و با استفاده از طرح هایی که می توانند طی کوتاه مدت و دراز مدت باعث ثبات و پایداری اجتماعی شوند به حل مسالمت آمیز مسائل پرداخت. واقع بینی این است که آرامش را پیش از به وجود آمدن تنش به محیط برگردانیم. باعث و بانی یک تخریب را همیشه می توان از طریق قانون به مجازات عمل رساند، اما اگر موج اعتراض گسترش پیدا کند عده ای دیگر در مکانی دورتر با استفاده از شلوغی همان روش ها را بکار خواهند بست.

مولوی یعقوبی یادآور شد: نبی مکرم اسلام، انبیاء الهی، خلفای راشدین و امامان هم در زمان خودشان کم مشکل نداشتند و عمرشان را در سختی و دغدغه معیشت مردم سپری کردند. آنها تحت هر شرایطی با انسان ها رئوف و بساز بودند. چه بسا در تاریخ می خوانیم که قاطبه مردم از اعمال و رفتار زمان اولیه خود پشیمان شده و به زمره بهترین پیروان درآمدند. هر منعی باید همراه با تعریف دلایل آن باشد. اسلام هر چیزی را که امروز منع می کند در گذشته نیز منع کرده است.

مردم در صدر اسلام هم در ابتدا نمی خواستند هر منعی را به راحتی بپذیرند، اما خود به عاملان نهی از منکر تبدیل شدند. کارهای زیر بنایی به وسیله تقوا تحقق پیدا می کند و این توصیه قرآن در همه کارها و امور مختلفه می باشد. ما به تقوا نیاز داریم تا جامعه در نظم اجتماعی باقی بماند. حضرت علی رضی الله عنه بهترین امور جامعه را وابسته به ایجاد نظم در آن توصیف کرده است. پس در صفی بهترین حالت نماز جماعت برگزار می شود که در آن نظم حرف اول را بزند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن