گفتگو و مصاحبه

نقش مثبت مکاتب دینی در تربیت فرزندان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای نوین از بخش اورامان برگزاری مکاتب در طول همه فصول را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا علی مقدسی در گفتگو با خبرنگار ما در شرح اهمیت موضوع مکاتب تابستانی با اشاره به ترجمه آیه صد و بیست و دو سوره توبه گفت: از عصر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم تعلیم و تعلم نیز مانند جهاد از ملزمات نشر و ترقی دین بوده است، لذا کلام حق می فرماید زمانی که اهنمام به جهاد ضرورت پیدا کرد نیازی به حضور همه در میدان نبرد نمی رود، بلکه قسمتی از مومنین برای دفاع از دین برخواسته و بخشی دیگر بمانند تا آموزش فقه و احکام متوقف نشود. بدین جهت بسیاری از علما، آموزش دین را حتی از جهاد هم بزرگتر می دانند.

ماموستا مقدسی با یادآوری این مطلب که آموزش در کشورهای مختلف طبق قوانین و ضوابط آنها صورت می گیرد، افزود: تعلیم دین و احکام مربوطه بستگی به نوع امکانات دارد. در کشورهای پیشرفته کلاس ها در سطح حرفه ای و بعضا ویژه و خصوصی برگزار می گردند، اما برخی از مناطق شرایط کافی را نداشته و لذا ممکن است آموزش ها در بخش های محروم همچون کردستان کمافی السابق به روش سنتی و در حجره ها برنامه ریزی شوند، پس برای هر پدر و مادری واجب است که فرزندش را از سن پایین با مکاتب آشنا نماید.

امام جمعه اهل سنت روستای نوین از بخش اورامان شهرستان سروآباد، قرآن را کتاب برنامه زندگی توصیف کرد و اظهار داشت: برنامه‌های ویژه قرآنی نباید فقط در ماه های فصل تابستان اجرا شوند و بلکه می بایست در تمام فصول سال به آن بپردازیم، زیرا تاثیری بسزا روی تقویت حافظه دانش آموزان دارد. در صدر اسلام یکی از زنان مسلمان به علت تنگدستی چیزی برای عرضه به حضرت پیامبر جهت تعلیم کودکش نداشت و از این رو وی را وقف دین کرد تا در مکتب آن حضرت تبدیل به انس ابن مالک رضی الله عنه شود. یک صحابی که بیشترین احادیث نبوی از زبان ایشان نقل شده است.

ماموستا مقدسی تاکید کرد: گرچه از عصر رسول گرامی فاصله پیدا کرده ایم، اما شرع دین زنده است و در مسیر وظیفه و تکلیف باید یکی از فرزندان خود را وقف قرآن و احکام نماییم تا محبت خدا و نبی حاصل گردد. امروز روان خوانی و حفظ قرآن در کنار یاد گرفتن احکام یک نیاز برای همه و خصوصا نسل جوان به حساب می آید تا که بتوانند دست اندازها را هموار کرده و مسیر زندگی و دین را بشناسند. دور شدن از این ارزش های مهم و حیاتی فضای جوامع را ناامن کرده است. حداقل مزیت مکاتب این است که شخص را از محیط های ناامن حفظ می کند.

این فارغ‌التحصیل حوزه علمیه شمس العارفین پاوه خاطر نشان ساخت: تجربه ثابت کرده است دانش آموزانی که با قرآن ارتباط دائمی دارند از نظر حافظه تقویت شده و در کنکور سراسری با رتبه بهتری پذیرش می شوند. بدون شک سطح علم قرآنی از علوم دیگر در مراتب بالاتر قرار دارد. قرآن دل ها را جلا بخشیده و قلب را از پلیدی ها ایمن می دارد. بهترین ما کسی است که قرآن را یاد گرفته و به دیگران هم بیاموزد. ایجاد شوق در کودکان از واجبات دینی و عرفی ما بشمار می رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن