گفتگو و مصاحبه

نقش مشاوره های ازدواج در کاهش طلاق

آخوند مخمی نژاد در گفتگو با آوای سنت

آوای سنت: مدرس اهل سنت دارالحفاظ در استان گلستان اهمیت بخشی به جلسات مشاوره پیش از ازدواج را باعث کاهش میزان جدایی در زندگی های جدید خواند.

به گزارش آوای سنت، عثمان آخوند مخمی نژاد در گفتگو با خبرنگار ما، آسیب های افراط و تفریط در بحث ازدواج جوانان را متوجه عوامل متعددی از جمله مقوله زیانبار چشم و هم چشمی در سه دهه اخیر دانست و گفت: با وجود آنکه برگزاری ازدواجها نسبت به سابق بسیار بهتر شده و اکثرا به شیوه اسلامی برگزار می شوند، اما آسیب های برجای مانده از گذشته روند عادی برخی زندگیها را مختل کرده است. به تجربه ثابت شده که تقلید و الگو برداری مردم از رفتارهای ظاهری یکدیگر، نقش زیادی در ایجاد یک هنجار مثبت و یا منفی در جامعه دارد و بنابراین هر چه بتوانیم به سمت ایجاد تعادل در رفتارها پیش برویم از ابعاد آسیب ها به میزان قابل توجهی کمتر خواهد شد.

آخوند مخمی نژاد پاره ای موارد بازدارنده را عامل گرایش مردم به افراط و تفریط خواند و افزود: تجربه ثابت کرده است که تنها با منع کردن جامعه از انجام کاری نمی توان به طور قطع از تبعات زیان آور آن جلوگیری کرد و تا وقتی که مخاطب خود به آسیب های یک رویداد ناهنجار پی نبرد بسختی می شود وی را متوجه پیامدهای منفی آن نمود. به عنوان مثال در دو دهه پایانی قرن گذشته، جوانان تمایل زیادی به استفاده از برنامه های شبکه های ماهواره ای پیدا کرده بودند و هرچه قوانین بازدارنده بیشتری در دستور کار قرار می گرفت، میل به تماشای برنامه های شبکه های ناشناخته در نزد جوانان تشدید میافت.

از این رو درصد قابل توجهی از جدایی های به ثبت رسیده ناشی از تاثیرات فیلمهایی است که سازندگان آنها را برای کشورهای مسلمان تولید می کنند. آنچه که در محتوای این فیلم ها به تصویر کشیده می شود، زندگی با امکانات نامحدود و آکنده از برنامه های مفرح است که بازیگرانش جز به تفریح و گشت و گذار روزانه فکر نمی کنند. تحت تاثیر این برنامه ها، دختران و پسران ما نیز در تصورات خود زندگی بعد از ازدواج را دریچه به سوی رسیدن به کمال و خوشبختی می پندارند، لذا آنچه را که در شبکه های خارجی می بینند، باور کرده و نمی توانند با پیشامدهای طبیعی و غیر طبیعی زندگی کنار بیایند.

مدرس دارالحفاظ قودونه از توابع شهرستان کلاله عدم نگاه جدی به جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای زوجهای جوان را یکی از خلاء های مهم در زندگیهای نو توصیف کرد و با انتقاد به شرایط موجود اظهار داشت: حقیقت آن است که به جلسات مشاوره در پیش از عقد رسمی اهمیت کافی داده نمی شود. به عقیده بنده توجه به این مسئله باید بسیار جدی باشد و یکی از شرایط انجام عقد میان طرفین منوط به تایید مشاور مربوطه امکان پذیر شود. لازم است بدانیم که فرزند ما از لحاظ روحی چه میزان آمادگی برای ورود به زندگی جدید دارد. آیا وی قادر است یک زندگی مستقل را اداره کند یا به وقت بیشتری نیاز دارد تا به آمادگی لازم برسد.

عمدتا به نسل فعلی در دوران مجردی هیچ مسئولیت مهمی که آنها را برای آینده آماده کند، داده نمی شود، خصوصا دخترخانمها در مناطق شهری تا لحظه شروع زندگی به چیزی جز ادامه تحصیل فکر نمی کنند.

آخوند مخمی نژاد یادآور شد: نسل حاضر چه از لحاظ تجربه و چه خویشتنداری تفاوت بسیار زیادی با همسالان خود در دهه شصت دارند. در آن ایام زندگی ها با آنچه که ما امروز شاهد هستیم، متفاوت بود. فرزندان اعم از دختر و پسر مشکلات را از نزدیک لمس کرده و نقش مهمی در چرخش اقتصاد خانواده داشتند. عمل به سنت جزو فرایض به حساب می آمد و مراسمات عروسی با آداب و رسوم اسلامی و با توقعات محدود برگزار می گردید، لیکن متاسفانه همان والدینی که در شرایط کار و تحصیل بزرگ شده و سختی های روزگار را با پوست و گوشت خود لمس کرده بودند به بهانه اینکه فرزندان شان مجبور نباشند سختی بکشند، آنها را از مسئولیت معاف کرده و تحصیل را مهمترین وظیفه برای ایشان تعریف کردند.

این عالم اهل سنت بنیان زندگی خانواده های ساکن در نقاط مرزی را عاری از تجملات و فرزند پروری صرف دانست و خاطر نشان ساخت: در نواحی مرزی کار به همراه تحصیل در اولویت قرار دارد و فرزندان اکثرا در امور کشاورزی و دامپروری کمک حال خانواده های خود هستند. دختران در خانه ضمن کسب مهارت در آشپزی که از ارکان اصلی در زندگی متاهلی شناخته می شود، حد الامکان چند هنر دستی دیگر را نیز یاد می گیرند تا در آتیه کمک حالشان باشد. قبول مسئولیت برای جمعیت جوان در این مناطق حکم قانون نانوشته را دارد و حتی کودکان هم در حد توان مسئولیت پذیر بار می آیند.

برای همه خانواده ها بهتر این است که از فرزندان خود در کنار تربیت معنوی، نسلی کارآزموده بسازنند تا بتوانند درک مناسبی از شرایط آینده پیدا کرده و ضمن پرهیز از افراط و تفریط حقایق واقعی زندگی را بشناسند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن