گفتگو و مصاحبه

هدف امام حسین رض از قیام احیای قرآن و سنت پیامبر بود

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف هدف امام حسین رضی الله عنه از قیام در کربلا را احیای قرآن و سنت دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی خیرالله نیک خوی در گفتگو با خبرنگار ما درس های قیام عاشور را برای همه امت مفید خواند و در ترجمه آیه بیستم از سوره مبارکه توبه گفت: کسانی که ایمان آوردند و هجرت نمودند و با جان و مال خویش جهاد نمودند، مقام‌شان نزد خدا برتر است و آنها پیروز و رستگارند.

یکی از اهداف مهم امام حسین رضی الله عنه در قیام عاشورا آن گونه که در نامه‌های ایشان به اهل کوفه و بصره تصریح شده است، احیای قرآن و سنت و ریشه‌کن کردن بدعت‌ها و تلاش برای تنفیذ حدود و احکام شرعی در سرزمین‌های اسلامی بود. آن حضرت پس از نامه‌های بی‌شمار اهل کوفه و بیعت آنان بر دستان مسلم بن عقیل به سوی کوفه رهسپار شد و در مسیر با لشکر پانصد نفری عبیدالله بن زیاد مواجه شد و مدتی در محاصره بود. آن‌گاه لشکر عمر بن سعد و شمر، با تنگ نمودن عرصه و بستن آب، تعدادی از صحابه و تابعین از جمله جوانان غفاری و جابری را به شهادت رساندند.

مولوی نیک خوی، شهادت جمعی از فرزندان حضرت علی، امام حسن، امام جعفر صادق رضی الله عنهم را از حوادث مهم قیام کربلا برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از صحابه از بیعت با یزید سر باز زدند و زمانی که وی می خواست با گرفتن بیعت اجباری از شخصیت‌های بزرگی همچون ابن عباس، سیدنا حسین، عبدالله بن زبیر به حکومتش مشروعیت بخشد به هدفش نرسید. در این میان گروهی از صحابه از روی خیرخواهی به امام حسین رضی الله عنه درباره بدعهدی و خیانت اهل کوفه متذکر شده و ایشان را از رفتن به نزد آنان منع می کردند، لیکن امام بر عزمش استوار بود.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف عنوان نمود: زمانی که پیمان شکنی اهل کوفه برای آن حضرت مسجل گردید به فرزندان خود و برادرزاده‌هایش فرمود، آنها مرا می‌خواهند و شما در تاریکی شب بازگردید، ولی یارانش عرض کردند، زندگی بعد از شما برای ما بی‌فایده است و ما نمی‌خواهیم شاهد صحنه‌های تلخ مرگ شما باشیم. در کربلا لشکر عبیدالله آب را بر امام و یارانش نیز بستند. اسب‌ها را بر جنازه‌ها تاختند و سرهای شهدا را از تن جدا کرده به کوفه بردند. با این حال هیچ ‌کس حتی یزیدیان منکر عظمت و جایگاه رفیع حسین رضی الله عنه و یارانش نبودند؛ به گونه‌ای که حتی لشکر کوفیان نماز ظهر را پشت سر ایشان اقامه نمودند، اما دلبستگی به حکومت، قدرت و دنیا طلبی باعث شد تا بر قتل نوه رسول خدا صلی الله علیه وسلم جرأت پیدا نمایند.

مولوی نیک خوی با یاداوری این مطلب که دنیا به یزید و عبیدالله وفا نکرد، افزود: یزید بعد از دو و نیم سال هلاک گردید و عبیدالله و سایر قاتلان اهل بیت بعد از پنج سال در قیام مختار قتل عام شدند. وعده الهی است که دنیا دست به دست منتقل می شود و به دنیا داران وفا نمی‌کند. خوش به حال آنان که آخرت شان را آباد ساختند. درس های عاشورا به ما می آموزد که در مسیر قرآن و سنت از ملامت کسی نهراسیم و در دفاع از حق، مقاومت ورزیم. حاکمان نیز باید از این قیام درس های لازم را گرفته و بدانند هرگاه مردم و ملت ها از حاکمان در رسیدگی به مطالبات، رفع مشکلات و تبعیض ها عدل و داد ببینند، نتیجه‌اش عزت جهانی و بین‌المللی بوده و هیچ قدرتی جرات طمع‌ ورزی به آنان را نخواهد داشت، اما اگر حکام بر رعیت ظلم و ستم روا داشته و حقوق مدنی و سرمایه ملی ضایع شود، منفور درگاه رب العالمین و مردم خواهند شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن