گفتگو و مصاحبه

مشکلات و تنگناهای بخش درمان کردستان

گفتگوی آوای سنت با نماینده سنندج در مجلس

آوای سنت:محسن فتحی نماینده سنندج متولد سال ۱۳۶۶ و دانش آموخته دکترای داروسازی دانشگاه رازی کرمانشاه است. وی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و ناظر مهم” هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران” است و از همین جایگاه حقوقی توانسته در ایام حساس کرونا و مشکلات پیچیده اداری یاریگر بیماران این استان نام آشنا باشد. با ایشان گفتگویی درباره کمبودها و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کردستان و سایر اقدامات بعمل آمده داشتیم که از نظر گرامی خوانندگان سایت آوای سنت می گذرد.

آوای سنت: در ابتدای این گفتگو از انتخابات کمیسیونها در مجلس توضیح دهید و چطور شد که به عضویت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درآمدید؟

دکترفتحی: شرط حضور افراد در کمیسیون ها را به گونه ای طراحی کرده اند که افراد متخصص در کمیسیونهای مرتبط با خودشان حضور پیدا کنند. پارامترهایی مثل رشته تحصیلی، سابقه و تخصص نمایندگان برای عضویت در هر کمیسیون مورد توجه قرار دارد.در مجلس پیشین،چنین سخت گیری نمی شد. از مجموع ۲۷۴ نماینده، بنده در کمیسیون برنامه و بودجه امتیاز هفتم را داشتم.در کمیسیون اقتصادی یازده و در کمیسیون بهداشت و درمان نفر دوازدهم بودم. از آنجا که علاوه بر دکترای داروسازی، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی هم دارم، لذا می توانستم در کمیسیونهای اقتصادی و برنامه و بودجه نیز عضو شوم. بعد از مشورت با نمایندگان ادوار و بزرگان استان،فعالین مدنی و اجتماعی کلیات نتیجه این شد اگر در کمیسیون تخصصی یعنی بهداشت و درمان حضور پیدا کنم، مفیدتر خواهم بود و در آنجا می توانستم حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشم. از طرفی مسائل و مشکلات بهداشت و درمان در حوزه زیربنایی مشکلات زیادی دارد. اگر بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم، می توانیم در بهبود زندگی مردم موثر باشیم. مخصوصا که با ادامه شیوع بیماری کرونا درگیر هستیم.

استان کردستان هم اکنون در حوزه بهداشت و درمان با چه مشکلاتی مواجه است؟

دکترفتحی: مهمترین مشکلات ما در کردستان به رغم برخورداری از مرکز جراحی قلب، نداشتن تجهیزات کافی است . بنابراین بیماران این زمینه می بایست،چندین ماه در نویت انتظار قرار می گرفتند و یا احیانا از پزشک فوق تخصص برای انجام عمل بی بهره بودیم. به عبارتی پزشک از خارج از کردستان مراجعه و بیماران را ویزیت می کرد و برای عمل جراحی نوبت چندین ماهه می داد در حالی که عمل قلب جزو عمل هایی است که “زمان طلایی” دارد و باید در ظرف مدت خاصی انجام شود. اکثر بیماران ما اجبارا به کرمانشاه مراجعه می کردند.

درحوزه پیوند مغز و استخوان و سرطان شناسی برغم وجود پزشکان حاذق، متاسفانه از نظر تجهیزات پزشکی عقب هستیم. با توجه به اینکه حوزه ما مرزی است و با اقلیم کردستان مرز مشترک داریم، توریسم درمانی می تواند یکی از شاخصه های درمانی درآمد زایی برای استان کردستان باشد. با توجه به اینکه هزینه های درمان در کشور ما نسبت به جاهای دیگر کمتر است به دلیل تفاوت زیاد بین ارز و ریال برای شهروندان اقلیم کردستان بسیار خوشایند به صرفه است که درمان خود را در ایران دنبال کنند.آنها با در نظر گرفتن اینکه اشتراکات و عمیق با کردستان ایران دارند، کشور ما را به عنوان مقصد اولیه خود را انتخاب می کنند، لیکن با توجه به کمبود امکانات و نبود زیر ساختها اکثر فرصت ها از دست می رود و عمده بیماران غیر بومی به تبریز و یا تهران مراجعه می کنند.

آوای سنت: جنابعالی برای رفع این کمبودها و امکانات در مرکز استان و شهرستانهای حوزه چه اقداماتی را به انجام رساندید؟

دکترفتحی: ما توانستیم امتیاز بخش پیوند و استخوان به عنوان بخش پیشرفته و مورد نیاز مردم را به منطقه منتقل کنیم که در توسعه بخش بهداشت و درمان استان ما بسیار موثر است. الان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این زمینه مرکزیت دارد و بیماران استانهای غربی هم قاعدتا برای درمان به استان های ما مراجعه می کنند.ما موافقت اصولی را برای تجهیز یکی از دو بیمارستان سنندج به امکانات را گرفته ایم. این بخش شامل شش تخت بیمارستانی است و دانشگاه علوم پزشکی هم محل دایر شدن آن را مشخص و درباره آن تصمیم گیری می کند.

اخیرا در حوزه بهداشت و درمان امکاناتی برای شهرستانهای کامیاران و دیواندره گرفته شده است. شهرستانها به هر حال مشکلات زیادی دارند. متاسفانه ما، در حوزه راهها وضعیت مناسبی نداریم. جاده ها حادثه خیز هستند و جراحات انسانی را در تصادفات افزایش می دهند. به جراحت ها می بایست رسیدگی به موقع صورت گیرد. به عنوان مثال اگر در بیست کیلومتری دیواندره اتفاقی بیفتد،زمان زیادی طول می کشد تا فرد آسیب دیده به بیمارستان برسد. در آنجا امکانات پزشکی کم است و کار خاصی روی فرد مصدوم انجام نمی شود.حتی اگر فردی دچار شکستگی شده باشد، باید به بیمارستان سنندج منتقل گردد. در “نایسر” که جمعیت آن بالغ به صد هزار نفر می رسد، مرکز درمانی با تعرفه دولتی و خدمات شبانه روزی نداریم و اگر کودکی در آنجا بیمار شود، والدینش جایی برای مراجعه ندارند. اینجانب معتقدم اگر امکانات و تجهیزات زیر ساختی را به شهرستان های محروم ببریم، قطعا نیروی متخصص نیز به آنها خواهد رفت.

آوای سنت: مدیران ارشد استان چه میزان در پیگیری های مسائل با شما اشتراک نظر دارند؟

دکتر فتحی: خوشبختانه با توجه به همدلی ها، تلاشهای مدیران در راستای منافع است. مدیران ارشد استان منیت ها را کنار گذاشته اند و جملگی متفق القول هستیم که بخش بهداشت و درمان را توسعه دهیم،زیرا توسعه این بخش برکات زیادی هم در زمینه مادی و معنوی برای استان به همراه دارد. توریسم درمانی یکی از اولویت های مهم استان است که مطمئن هستم در این دوره به نتایج خوبی درباره آن خواهیم رسید به گونه ای که جزو استان های شاخص کشور باشیم.

آوای سنت: درخصوص عبور استان از بیماری کرونا چه شرایطی طی شده است؟ 

دکتر فتحی: تمامی کادر درمان ما روزهای سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشته اند. آنها در اوج گرمای تابستان لباسهایی را پوشیدند که یک فرد عادی نمی تواند حتی یک ساعت آن را تحمل کند. اطبا و پرستارهایی بودند که بیش از یک ماه خانواده خود را ندیده اند. در این مدت ما چهارده ماه معوقات کادر درمان را به چهار ماه رساندیم. در حوزه بهداشت و درمان می توانم بگویم هر چه در توان داشتیم با افتخار و بی منت در طبق اخلاص گذاشتیم و کم کاری نکردیم. تامین دستگاه اکسیژن ساز یکی از نیازهای اصلی دانشگاه بود. شما بهتر از بنده می دانید که بیمار کرونایی نیاز به دستگاه اکسیژن دارد و ما توانستیم تمامی بیمارستان ها را به دستگاه اکسیژن ساز مجهز کنیم به گونه ای که هر تخت بیمار به آن مجهز باشد.

در زمینه تامین دارو و در شرایط تحریم عملکرد خوبی را از خود نشان دادیم و نگذاشتیم کمبود دارو احساس شود. این ظرفیت را داریم که قطب گیاهان دارویی در کل کشور باشیم. از نظر پوشش گیاهی مستعد هستیم. با چند سرمایه گذار خصوصی و دولتی وارد مذاکره شده ایم تا زمینه گیاهان دارویی در کردستان فعال شده و کارخانجات دارو سازی راه اندازی گردند. امیدوارم در آینده بتوانیم شاهد راه اندازی کارخانه داروساری، کارخانه گیاهان دارویی در کردستان باشیم.

در بخشهای فاقد امکانات،تلاش می کنیم تا درمانگاه شبانه روزی تاسیس کنیم. در مرکز بهداشتی شهرستانها نیز در زمینه تجهیز دارویی و تقویت نیروی انسانی به شدت دنبال کار هستیم. در حوزه زنانهم نیاز به نیروی متخصص احساس می شود. به عنوان مثال در زمینه سونوگرافی اکثرمخاطبان، بانوان هستند و در کامیاران و دیواندره کمبود نیروی متخصص داریم.

قبل از آغاز رسمی مجلس یازدهم به این نتیجه رسیدم که طی نشست اول با فاخر کردی حضور پیدا کنم که مایه افتخار بنده و موکلینم است. تشریفات مجلس برای هیات رئیسه موقت و یا دائم به صورت ویژه است و آداب خاصی دارد. شخصیت هایی که با آنها ملاقات کردم پوشش کردی را ستایش و تایید کردند.

آوای سنت: برای سال ۱۴۰۰ چه قولی به مردم می دهید؟

دکتر فتحی: پس از برگزاری جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس در استان کردستان و به دنبال روزها تلاش و رایزنی مستمر از سوی مجمع نمایندگان استان کردستان خوشبختانه امروز و به برکت سفر رییس مجلس، اعتبار جهشی هزار میلیارد تومانی برای توسعه کردستان به تصویب رسید.

کردستان عقب ماندگی‌های تاریخی در بحث توسعه دارد و اعتبارات جهشی می ‌تواند کمک بخش آبادانی این دیار باشد. مسلما اعتبار تخصیص یافته برای توسعه زیرساخت‌های استان کردستان و رونق اشتغال هزینه خواهد شد.

واضح است که همدلی اعضای مجمع نمایندگان کردستان و همسویی در به ثمررسیدن طرحها و برنامه‌ها می ‌تواند به توسعه کردستان کمک کند. جمع محوری، مشورت و وحدت رویه سرلوحه فعالیت‌های نمایندگان کردستان است و مصادره موضوعات کلان استان به نفع یک فرد و یا جریان جفا در حق سایرین خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن