گفتگو و مصاحبه

ضرورت استفاده بهینه از فرصت های طلایی رمضان

مولانا محمدی: نباید اوقات رمضان را با کارهای بیهوده سپری کنیم

آوای سنت: استاد حدیث و تفسیر دارالعلوم سراوان رمضان را ماه نجات از شیاطین اهریمنی و آتش جهنم دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا ضیاء الرحمان محمدی در گفتگوی انجام شد، ماه مبارک رمضان را ماه بسته شدن درهای جهنم و اسارت شیاطین در غل و زنجیر خواند و گفت: در این ماه آسمان ها بروی بندگان مومن و مسلمان باز شده و رزق و روزی در سفره ها بیشتر می شود.مناسب ترین ایام برای انجام ذکر و عباداتی که در مشغولیت های سایر ماه ها از آنها غفلت می ورزیم. مبادرت به اذکار از جمله مهمترین تاکیدات دین اسلام به پیروانش است. عبادتی که مانند سایر عبادات وقت و لحظه نمی شناسد و شخص می تواند در هر زمان به آن مشغول باشد.

همچنان که نماز در خانه ابدی با انسان همنشین می شود، ذکر نیز ذاکر را ترک نمی کند و تا موعد قیامت حافظ و همراه او خواهد بود.

وی فرهنگ های مبتذل و افکار پوچ و بیهوده را دلیلی برای به انحراف کشاندن جوانان مسلمان از مسیر طاعت و بندگی خدای متعال دانست و افزود: برخی ها تلاش می کنند تا جوانان را به سوی گمراهی بکشانند. آنها می کوشند تا به مردم و خصوصا اقشار جوان بقبولانند اعمال فرض مانند نماز را می توان با انجام اعمال دیگری جبران کرد و یا انسان اگر طاقت ندارد می تواند روزه نگیرد. اخیرا چند سالی است که برنامه های جنبی با عنوان ویژه ماه مبارک رمضان که سنخیتی با فضائل این ماه ندارند، اجرا می شوند. به این ترتیب اوقات گرانبهای رمضان از جوان مسلمان سلب می گردد، چرا که بهترین ساعات کسب ثواب و زیباترین دریچه برای نزدیکی به خدای متعال را از دست می دهد.

مولانا محمدی مشغول شدن به انواع سرگرمی های بیهوده در طول شب های این ماه را مردود خواند و تاکید کرد: رمضان برای این خلق نشده است که ما در شب ها را با مشغولیت های سرگرم کننده بگذارانیم. در موسم رمضان هیچ برنامه ای جز گوش دادن به تلاوت قرآن، خواندن نماز، تکرار اذکار و مهیا کردن ملزومات سحر و افطار اولی نمی باشد و کسانی که به بهانه “تورنمنت” و ” یک دوره رقابت میدانی” ساعات مفید را از دست می دهند، در حقیقت به مفهوم واقعی رمضان پی نبرده اند.

تاکید برای شب بیداری درشب های ماه رمضان برای این نیست که تا سحر به کارها و لذت های دنیوی مشغول باشیم. در این شبها هیچ چیزی نمی تواند جای عبادت و بندگی را یگیرد. عمری را در بی خبری و گمراهی سپری کردیم و این عالی ترین دریچه است تا پیش از ملاقات با مرگ که البته زمان آن برای هیچکس معلوم نیست، خود را پاک و تطهیر کنیم. در دنیا برای هر عیب و خطا، تاوانی است. بیشتر انسانها تاوان خطا و اشتباهاتشان را مکررا تجربه کرده و از آسیب ها در امان نمانده اند، اما خداوند رحمان و رحیم قصد تنبیه بندگانش ندارد، بلکه به بنده اش فرصت می دهد تا تاریکی و پلیدها را از پرونده اعمل خود بزداییم.

استاد حدیث و تفسیر دارالعلوم سراوان متذکر شد: باید عاقلانه فکر کنیم که هدف از فرمان به روزه داری در رمضان چیست و چرا به طاعات شبانه در آن توصیه می شود، چرا نباید در این شبها بدن را با مشغولیت های دنیوی خسته کرد؟ کسی که شب های را رمضان را برای اوقات فراغت تصور کرده و خودش را به فعالیت دنیوی مشغول می دارد، ناچار می بایست بخشی از روز را به خواب و استراحت بگذاراند که به این ترتیب رمضان معنا و مفهوم واقعی خودش را برای وی از دست می دهد. حدیث شریف روزه داری را تضمین سلامت بدن می داند. امروز همه دانشمندان تایید می کنند که روزه برای سلامت شخص مفید و موثر است. باریتعالی روزه را برای ما فرض گردانیده است، همچنان که برای پیشینیان نیز فرض و واجب شمرده می شد.

افتخار این نیست که شخص به هر بهانه ای شده خود را از روزه داری معاف کند. البته احکام شرع اسلام برای افرادی که کسالت جسمانی دارند استثناهایی را در نظر گرفته است. شخصی که از بیماری رنج می برد، می تواند روزه نگیرد، اما متاسفانه هستند کسانی که خودشان را به بیماری می زنند و با مراجعه به پزشک مجوز می گیرند که روزه نگیرند، لیکن اینکار در واقع خود را فریفتن است و اگرچه بتوانیم اطرافیان را با این دلایل واهی قانع کنیم، اما نه تنها خیر و برکتی در این عمل نیست که بارگناهان گذشته نیز بر دوش ما باقی می ماند.

مولانا محمدی زدوده شدن گناهان و کسب ثواب را هدیه ای برای امت محمدی توصیف کرد و عنوان نمود: امت های گذشته از این درجه و امتیاز محروم بودند. انبیاء پیشین آرزو می کردند که از اهل امت آخر زمان می بودند. بسیاری از آنها سالها را به شب زنده داری و عبادت سپری کردند، ولی رمضان را ندیدند و توفیق شرکت در این بزم را نیافتند. روزه مال خدای متعال است و خودش پاداش آن را می دهد. از کرونا و سایر بلایا هر روز تعداد بیشتری را مبتلا می کنند، درس عبرت بگیریم. هیچ قومی زیان و خسران نخواهد دید، مگر آنکه خودش آن را رقم زنده باشد. در شرایطی که غربی ها به دنبال حذف اسلام هستند، خود را درگیر اختلافات جزئی نکنیم. وحدت واقعی را می توان در رمضان  لمس و تجربه کرد. دشمن می داند که نمی تواند اسلام را با کشتار مسلمانان حذف کند، پس به راه دوم یعنی ایجاد اختلاف و گمراهی برنامه ریزی کرده است.

آنها خود را به شکل مسلمانان در آورده و با اسامی جعلی و ادعاهای واهی قصد دارند اسلام را به نفع خود به انزوا بکشانند. باید هوشیار باشیم تا با رمضان از دامن شیاطین اهریمنی نجات پیدا کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن