مجلس و نمایندگان

شاخص های اقتصادی استان کردستان نگران کننده است

آوای سنت : اوسطی نماینده مردم شهرستان دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص های اقتصادی استان نگران کننده است و نرخ بیکاری بسیار بالاست، تولید ناخالص داخلی سرانه استان نصف میانگین کشوری است و در بحث تورم جزو ۴ استان اول کشور هستیم.

پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس جمهور در سنندج برگزار شد اظهار داشت: جناب آقای رییس جمهور شما با مسایل و مشکلات معیشتی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی استان کردستان آشنایی کامل دارید.

وی گفت: نظر به استقبال بی نظیر مردم شریف و نجیب استان کردستان از شعارهای انتخاباتی حضرتعالی و استقرار دولت مردمی، مردم استان بسیار امیدوار به برون رفت از وضعیت موجود هستند و انتظار دارند که در جهت گیری ها و اهداف کلان توسعه، کردستانی ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: شاخص های اقتصادی استان نگران کننده است و نرخ بیکاری بسیار بالاست، تولید ناخالص داخلی سرانه استان نصف میانگین کشوری است و در بحث تورم جزو ۴ استان اول کشور هستیم.

وی یاداور شد: امروز رتبه کل ارزش افزوده استان در کشور رتبه ۲۷ رو داریم و نرخ سرمایه گذاری داخلی و خارجی بسیار پایین است و تنها یک شرکت بورسی در استان فعال است که این نشان دهنده اقتصاد ضعیف استان است

اوسطی بیان داشت: یکی از مهمترین دلایل سیاسی تاریخی عدم توسعه یافتگی استان کردستان عدم سرمایه گذاری شرکت های دولتی و توزیع نامتوازن اعتبارات شرکت های دولتی است که هفتاد درصد بودجه کشور در اختیار این شرکت هاست که اگر با عنایت حضرتعالی و الزامات دولتی شرایط سرمایه گذاری این شرکت ها در استان کردستان فراهم شود قطعا نوید بخش جبران عقب ماندگی های موجود ، تکمیل اشتغال مولد و تکمیل پازل توسعه استان کردستان که بخشی از پازل توسعه کشور هست خواهد بود.

وی ادامه داد: استان کردستان سرزمین کشاورزی و دامپروری است که سرشاخه ۵ حوزه اصلی ابخیز کشور است و ۷ الی ۱۰ درصد روان ابهای کشور را در اختیار دارد اما شاخص اراضی آبی استان ۱۲ درصد است که با میانگین کشوری که ۴۷ درصد می باشد، ما ۳۵ درصد فاصله داریم.

وی تاکید کرد: ما ۴.۸ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر داریم که حدود ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون متر مکعب ان در قالب سد های موجود قابلیت تنظیم گری دارد

وی در پایان گفت: بررسی ها ، مطالعات، حجم نزولات و استفاده از روان ابهای استان و استفاده بهینه از منابع این سدها این اجازه را به ما می دهد که سطح اراضی آبی استان از ۱۳۰ هزار هکتار به ۳۶۳ هزار هکتار برسد که اگر این اتفاق بیفتد تولید محصولات کشاورزی استان بیش از ۲ برابر خواهد بود و امنیت غدایی را به همراه خواهد داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن