کتب و ناشران

نام کتاب : کلید حدیث شناسی

مولف : حاج ملا عبداللّه احمدیان

آوای سنت : کتاب کلید حدیث شناسی اثر حاج ملا عبداللّه احمدیان در یک پیش‏گفتار که شامل تاریخچه‌ی علم حدیث روایتی و درایتی و یک مقدمه (تعریفات) و هفت فصل که به ترتیب:

۱- خبر به اعتبار کمیت راوی

۲- خبر به اعتبار مبدأ و کیفیت سند

۳- خبر به اعتبار نسبت راویان

۴- حدیث مقبول

۵- حدیث مردود

۶- اشکال مختلف اداء و تحمل حدیث

۷- شناسایی مشخصات راویان حدیث

و جرح و تعدیل راوی و ترسیم جلسات تعلیم احادیث رسول اللّه ﷺ و خاتمه جلسه‌ی تعلیم احادیث به چاپ رسیده است.

یکی از مهم‌ترین علوم دینی و با ارزش‌ترین معارف اسلامی، علم حدیث شناسی است که با استفاده از قواعد آن می‌توان همه‌ی روایت‏ های صحیح را از روایت ‏های ناصحیح جدا نمود، تا به وسیله‌ی آن هر آنچه از رسوبات فرهنگ‏ های جاهلی، و حباب طوفان‏ های علم ‏زدگی است، از کالبد اسلام زدوده شود و اسلام خالص، آن چنان که قرآن کریم بیان فرموده و آن چنان که در شخص پیامبر خدا ﷺتبلور یافته است، به جوامع بشری معرفی گردد.

دانشمندان اسلامی با تأثیر پذیری از آیه‌های قرآن، در هر چیزی همواره واقع بین و حق‏جو بار آمده بودند، تنها زمانی روایت ‏ها را می‌پذیرفتند که با موازین سنجش روایت‏ ها، صحت نسبت آن را به پیامبر ﷺ ثابت می‌نمودند. بنابراین از همان روزهای نخستین دانشمندان اسلامی به وجود موازین سنجش روایت ‏ها، احساس نیاز شدید پیدا کرده و تدریجاً اصول و قواعد علم حدیث شناسی را تدوین نمودند.

در نیم قرن اخیر به علل گوناگون توجه به این علم هم کم‏رنگ شده و در نتیجه مسائل و اصطلاحات آن هم برای اکثر مردم بیگانه و نامفهوم گشته است.

با توجه به مهم بودن علم حدیث‏ شناسی، نگارنده برای آشنایی بیشتر مسلمانان از اصطلاحات این علم، این کتاب را به زبان فارسی و با بیان رسا و ساده و در خور فهم عموم نگاشته است.

دانلود pdf کتاب ، از طریق لینک زیر ?:

kelid-hadith-shenasi – دانلود کتاب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن