اخبارداخلی

بازسازی مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان در اولویت مسئولان

آوای سنت : اگر چه سیلاب دشتیاری را فراگرفت؛ اما با اقدام به‌موقع مسئولان کشوری و استانی سیل مهربانی راهی منازل آب‌گرفته مردم شد و مرهمی بر درد مردم گشت.

سیل تداعی‌گر ویرانی است، اما در جنوب سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب و حضور میدانی مسئولان، این روزها مردم شاهد همدلی و هماهنگی برای رفع مشکلات ناشی از سیلاب اخیر هستند.

بارندگی و تشدید سامانه بارشی باگذشت حدود ۲۰ روز در جنوب سیستان و بلوچستان در حالی باعث جاری‌شدن سیل در برخی نقاط مانند شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک، قصرقند و نیک‌شهر شد که علاوه بر خسارت به بخش‌های زیرساختی مانند جاده و راه‌ها، شاهد آب‌گرفتگی منازل و بسته‌شدن برخی از مسیرهای ارتباطی بودیم.

تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و دستگاه‌های اجرایی در آمادگی کامل به سر برده و بر اساس قانون مدیریت بحران پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انجام و توزیع ماشین‌آلات نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مسئولان کشوری ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل‌آورند.

اگر چه سیلاب دشتیاری را فراگرفت؛ اما با اقدام به‌موقع مسئولان کشوری و استانی سیل مهربانی راهی منازل آب‌گرفته مردم شد و مرهمی بر درد مردم گشت.

دستگاه‌های اجرایی بر عملکرد پیمانکاران به‌دقت نظارت داشته باشند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کنترل و نظارت عامل سلامت تشکیلات است؛ لذا در پروژه‌های عمرانی؛ نظارت لازم بر اقدامات و عملکرد پیمانکاران و کنترل زیر مجموعه‌ها باید بادقت توسط دستگاه‌های متولی انجام شود.

محمد کرمی ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در سیل اخیر اظهار کرد: برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل زیر مجموعه‌ها را باید موردتوجه قرار دهید و بر اجرای طرح‌ها بادقت نظارت داشته باشید.

وی در زمینه تأمین اعتبار پروژه‌ها گفت: اجرای پروژه‌ها به‌سرعت شروع، توافقنامه‌های موردنیاز تدوین و فرصت‌ها را غنیمت بشمارید و کارها را به لحظات آخر موکول نکنید.

محمد کرمی با اشاره به سیلاب جنوب استان افزود: علی‌رغم هجمه‌های رسانه‌ای بیگانگان در سیل اخیر، دشمن نتوانست؛ حتی یک خبر یا تصویر واقعی مخرب و کم‌کاری ارائه دهد بنابراین، از تصاویر سیل پاکستان و جنگ غزه برای تخریب ایران استفاده کردند.

استاندار بیان کرد: در سیل اخیر شاهد همراهی همه اقشار از جمله سوخت‌برها، دانش‌آموزان و مردم خود منطقه بودیم.

کرمی تصریح کرد: اقدامات اولیه برای آسیب‌دیدگان انجام شده است و مشکل اساسی ما در زیرساخت‌ها است که باید برنامه‌ریزی لازم برای رفع آنها انجام شود.

وی بیان داشت: در تخلیه سدها اطلاع‌رسانی و آمادگی لازم انجام شد و در کارهای زیرساختی هم می‌توان به همین منوال باشد و کارها با جدیت پیگیری شود.

کرمی تصریح کرد: توجه ویژه به زیرساخت‌های کشاورزی، بند سارها، آبرسانی و… در مناطق آسیب‌دیده از سیل توسط دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن و راهداری موردتوجه جدی باشد و کارهای لازم شروع و به‌سرعت اقدام شود.

وی به اهمیت ارائه آمار واقعی در خسارت‌های حاصل از سیلاب اخیر اشاره و تأکید کرد: صداقت یک اصل مهم است، مسئولان باید حافظ بیت‌المال باشند؛ زیرا پاسخگویی در قبال آن بسیار سخت است.

واریز مستمری فوق‌العاده به سیل‌زدگان و مددجویان کمیته امداد

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی از واریز مستمری فوق‌العاده به سیل‌زدگان و مددجویان کمیته امداد خبر داد و گفت: مددجویانی که عضو خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و سیل سیستان و بلوچستان، یک ماه مستمری کمک‌معیشت فوق‌العاده دریافت می‌کنند.

وی افزود: برای خانواده‌های تک‌نفره ۷۷۰ هزار تومان، ۲ نفره یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، سه‌نفره یک میلیون و ۵۲۵ هزار تومان، چهارنفره یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان، پنج‌نفره و بیشتر ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان واریز می‌شود.

شروع بازسازی اولین واحد مسکونی در مناطق خسارت‌دیده جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سیلاب جنوب استان به ۷۰۰ واحد خسارت جدی وارد شده که عمده آنها خشتی و گلی هستند و قابل‌سکونت نیستند و ۲ هزار واحد نیز نیازمند تعمیر است.

مصطفی بیک مداح افزود: باتوجه‌به حساسیت موضوع پیش از ابلاغ مصوبه هیئت دولت و به دستور استاندار سیستان و بلوچستان بازسازی در برخی مناطق آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: این ساخت‌وسازها پس از ارزیابی واحدهای مسکونی و تشکیل پرونده صورت‌گرفته است

وی ادامه داد: خدمت در ۳۶ روستای حادثه‌دیده از سیلاب اخیر به همت ماشین‌آلات عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

بیک مداح گفت: خدمت در این روستاها از روز اول حادثه آغاز شده و تا زمان عادی‌شدن شرایط ادامه دارد*.

وی اذعان کرد: این اقدامات شامل شن‌ریزی، بازگشایی معابر و خاکریزی محل خانه‌ها برای جلوگیری از ورود آب به منازل است.

مرمت و بازسازی قنوات آسیب‌دیده از سیل اخیر در سیستان و بلوچستان آغاز شد

رمرودی، مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: عملیات مرمت و بازسازی قنوات خسارت‌دیده بلافاصله پس از فروکش‌کردن سیلاب آغاز شد.

وی تأکید کرد: برای بازسازی و ترمیم منابع آبی خصوصاً قنوات، باتوجه‌به حجم بالای خسارات در این حوزه نیاز به حمایت‌های اعتباری بیشتر ملی و استانی و مدیریت بحران هستیم.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در پی بارندگی‌های اخیر و جاری‌شدن سیل، بر اساس آخرین برآورد حدود ۸۰۳ میلیارد تومان به زیر ساخت‌هایی از جمله ۵۱۶ حلقه چاه، ۲۰۰ رشته قنات، ۲۱۲ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع، ۳۵ هکتار اراضی با آبیاری تحت‌فشار،۷۹ کیلومتر انتقال آب با کانال، ۵۱ باب استخر ذخیره آب، ۱۹۱ کیلومتر انتقال آب با لوله و ۱۵۸۴ آب‌بند، بندسار و سازه‌های آبخیزداری خسارت وارد شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن