کتب و ناشران

معرفی کتاب : جایگاه پرورش در فعالیت‌های اسلامی

آوای سنت : برای بررسی جایگاه پرورش، نخست باید معنایی از این اصطلاح کلیدی را به دست داد تا بتوان براساس آن تعیین نمود که جایگاه واقعی پرورش در فعالیت‌های اسلامی چه اندازه است، زیرا گاهی در اثر عدم تشخیص درست، این امکان وجود دارد که امر فرعی و حاشیه‌ای در جایگاه واقعی اصلی و متنی قرار گیرد.

این است که گاهی از زبان برخی از فعالان حوزه‌های دینی اوصافی نظیر بحران، فاجعه و… را دربارهٔ بعضی از مسائل و موضوعات می‌شنویم که بیش از آن‌که کلمهٔ بحران برای آن‌‌ها مناسب باشد، می‌توان از کلمات ساده‌تری نظیر «مسئله»، «مشکل» و یا الفاظی شبیه این‌ها استفاده نمود؛ زیرا واقعیت این است که بار معنایی کلمات، و مفهومی که دربر ندارند، گاهی تعیین‌‌کنندهٔ بینش و نگرش حوزه یا جمعی است که آن کلمه یا عبارت را به‌کار می‌بندند.

آدمی هرگز بی‌نیاز از پرورش نخواهد بود زیرا پرورش امری قطعی است و محدود به زمان و مکان نیست و طبق شرایط مختلف، پارامترهای پرورش تغییر می‌یابند. مبانی اساسی پرورش در اسلام را باید در خلال آموزش‌های کامل و درعین‌حال ظریفی جستجو کرد که در قرآن و سنت به آن‌ها اشاره شده است. کسب این آموزه‌ها شرط لازم است ولی کافی نیست. فرد مسلمان باید آموزه‌های خود را در قالب رفتار و عمل نشان دهد.

استاد محمد قطب با تکیه بر قرآن و سنت رسول‌اکرم(ص) به بیان این نکته پرداخته است که روند پرورش را متوقف بر مکان و زمان نساخته، بلکه آن را امری پیوسته و جاری می‌داند. وی پرورش در اخلاص، شورا، اخلاق و … را لازم می‌داند ولی درعین‌حال پرورش در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را هم مدنظر قرار داده است.

🔸نشر احسان
🔹مؤلف: محمد قطب
🔸مترجم: زاهد ویسی
🔹سال چاپ: ۱۳۹۵
🔸قطع: رقعی
🔹تعداد صفحه: ۱۴۴
🌐ثبت سفارش از طریق سایت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن