اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تاکید عالم سنت بر کمک به مستمندان از طریق وجوهات شرعی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف بر دستگیری از اقشار کم درآمد با پرداخت عشر و زکات تاکید کرد

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالعزیز احراری با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام و قرآن کریم گفت: دین اسلام به دستگیری از اقشار مستضعف که به دلایل معیشتی دچار مشکلات عدیده هستند، تاکید فراوانی کرده است‌. قرآن کریم نیز در پرداخت زکات و صدقات واجبه به همسایگان فرازهایی را بیان می فرماید.

وی افزود: زکات مال و صدقه شامل حال کسانی می‌ شود که از نظر اقتصادی و معیشتی در تنگنا هستند. لذا از منظر قرآن کریم شایسته نیست که فرد مسلمان با شکم سیر بخوابد، حال آنکه می داند همسایه اش طعامی برای خوردن ندارد و فرزندانش با شکم گرسنه سر بربالین می گذارند.

مولوی احراری به نقل از نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم ادامه داد: اگر طعامی در خانه تهیه می کنیم، بهتر است برای طبخ آن از آب بیشتر استفاده شود تا که بتوانید مقداری از آن را به دست همسایه برسانید. از دیدگاه اسلام و بر طبق روایات و احادیث موجود، مسلمان واقعی کسی است که نسبت به وضعیت معیشتی برادر مسلمان خود دلسوزی بخرج دهد. همه امت اسلامی به دستگیری از افراد مستضعف اتفاق نظر دارند و هر فرد مسلمان در هر گوشه از کره خاکی نسبت به وضعیت معیشتی همسایه اش مسئول است.

مسئول امور مکاتب حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: الله ذوالجلال از نماز و زکات بعنوان “قرینتین” به معنای دو موضوع نزدیک به هم یاد می‌ کند و در قرآن کریم بیش ازهشتاد مرتبه به آن پردازش شده است. بر این اساس در فرمایش باریتعالی هر جا که سخن از اقامه نماز می رود، ضرورت پرداخت زکات نیز مورد تاکید قرار می گیرد.

حافظ احراری ادای زکات را یکی از پنج رکن اصلی در اسلام دانست و عنوان نمود: شخصی که ادعای مسلمانیت دارد، باید به پرداخت زکات اهمیت دهد‌. شخصی که توانایی پرداخت زکات را داشته، لیکن آن را ادا نکند، روز قیامت بشدت عذاب خواهد شد. ارشاد الله متعال است آن گروه از مردمی که در پرداخت زکات مال اکراه ورزند، با پول های گداخته ای که خود در این دنیا جمع آوری کرده اند، از ناحیه پیشانی و پشت سر و همچنین پهلوها عذاب خواهند شد. (یوم یحمی علیها فی نار جهنم فتکوی بها جباههم و جنوبهم و ظهورهم هذا ماکنزتم لانفسکم فذوقوا بما کنتم تکسبون سوره توبه آیه۳۵ )

این عالم اهل سنت با انتقاد از برخی برداشت ها در جامعه یادآور شد: امروز متاسفانه هر که عالمی از زکات به مستحقین صحبت می‌ کند، برخی مردم به اشتباه تصور می کنند که منظور وی از مستحق در واقع شخص خودش است.

بینش و سطح آگاهی و دانش ما باید به اندازه صحابه رضی الله عنهم قوی و مطمئن باشد، زیرا هرگاه رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم از اهمیت ادای زکات مال صحبت می کرد، آنها هرگز برایشان خرده نمی گرفتند، پس اگرعالمی از اهمیت پرداخت زکات مال سخن به میان کشید، نباید سخنانش را بد تعبیر کنیم.

مسئول امور مکاتب حوزه علمیه احناف خواف پرداخت عشر را نیز مانند زکات برشمرد و خاطرنشان ساخت: درباره زکات حدودی معین شده است، اما عشر حد و حدود ندارد و کشاورزان بابت هر محصولی را که از زمین برداشت می‌ کنند، باید برابر با دستور اسلامی عشر پرداخت نمایند.

مولوی احراری همچنین گفت: وضعیت بد معیشتی و شرایط فعلی جامعه نباید باعث شود که در پرداخت زکات و عشر مال ضعیف عمل کنیم.

پرداخت زکات و عشر به شرط داشتن تمکن مالی واجب است. انسان مسلمان چه در ایام آرامش و یا در گرفتاری باید زکات اموال خود را به دقت حساب کرده و پرداخت کند، بنابراین هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

یقینا هر زمان که مردم نسبت به پرداخت زکات و عشر اموال بی تفاوت باشند، افراد نیز بضاعت در جوامع اسلامی افزایش خواهند یافت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن