اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

دنیا پُلی به سوی آخرت

آوای سنت: خطیب نماز جمعه اهل سنت تایباد استفاده صحیح و مناسب از مال و اندوخته دنیوی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی بهزاد فقهی در سخنرانی پیش از خطبه مسجد جامع مالک الملک تایباد گفت: همان طور که می دانیم دین اسلام بعنوان آخرین مکتب آسمانی و ابراهیمی و دینی که قرار است بشریت را به حد اعلای تعالی و کمال برساند تعیین گردیده است. دینی که آمده است تا انسان ها را نجات داده و به درجه رستگاری برساند. این دین امروز بعنوان یک دین حد وسط شناخته می شود.

وی افزود: همه ما انسان ها معمولا سه عالم را تجربه می کنیم. عالم اول بصورت متفاوت و با مشخصات و مختصات مربوط به خود، در رحم مادر سپری می شود. هربچه ای که در رحم مادر پرورش میابد، دارای تنفس و رزق و روزی است، اما این امکان نفس کشیدن و رزق هیچ شباهتی با آنچه که بعدها و در پس از تولد به وی تعلق می گیرد، ندارد و نمی توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد.

مولوی فقهی با بیان اینکه بشر درمرحله دوم زندگیش به امکانات زمینی وابسته است افزود: شرایط زیست در دنیا با چیزهایی که درجهان آخرت انتظارمان را می کشد کاملا متفاوت می باشد. انسان های معتقد به معاد هراندازه که تلاش کرده و کوشش بخرج دهند بازهم نخواهند توانست جهان باقی را به معنای واقعی درک نمایند. تنها شناخت پیروان ادیان آسمانی از جهان آخرت به اندازه ای است که پیامبران الهی با علم و بصیرت و از طریق کلام وحی برایشان بازگو کرده اند. البته معجزات نیز دراین جریان نقش تاثیرگذار دارند، چرا که بخشی از انسان ها وجود دنیای باقی را با دیدن معجزات باورکرده اند.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی در اینباره ادامه داد: در سرای باقی بدون شک حشر و نشر دیگری در راه است. حساب و کتابی که در مورد به دقت در مورد همه انسان ها اجرا می شود و چه آن عده ای که جفا کردند و چه آنهایی که پاک زندگی کرده و قدمی برای دیگران برداشتند به جزای خود خواهند رسید. بنابراین درمیابیم که انسان بعنوان شاهکارخلقت بیهوده خلق نشده و برای هیچ پا به این دنیا نگذاشته است.

هر یک از اعضا و جوارح انسان برای اینکه بتوانند مفید باشند دارای نظم پیچیده ای هستند و تاکنون هیچ مخترع و مکتشفی تاکنون نتوانسته است عضوی شبیه به اعضای خودش را بسازد. تمام موجودات و نباتات روی زمین برای راحتی ما انسان ها خلق شده اند. دراین بین افراد خردمند و صاحب اندیشه هستند که می توانند با کنکاش درباره خود و پیرامون اطراف به حقانیت خدای متعال پی ببرند و مومن واقعی کسی است که به دنبال چرایی خلق شدنش بوده و با استفاده از دنیا برای آخرتش کار کند.

مولوی فقهی بشر امروز را سرگردان و گرفتار در مشکلات ناشی از مال اندوزی خواند و اظهار داشت: به جای اینکه مال و ثرورت در اختیار انسان باشد، این انسان است که خود را در اختیار مال و ثروت می گذارد. برخی ها هستند نوعی زندگی تکراری را تجربه می کنند. اینها نوکری و بیگاری دنیا را به جان می خرند بی آنکه بدانند سرانجام به کجا خواهند رفت. ازعمرابن عبدالعزیزرضی الله سوال کردند که چرا از متاع دنیا چیزی برای فرزندانش باقی نگذاشته است. وی فرمایش کرد که برای فرزندانم الله متعال را باقی گذاشتم و چیزی بالاتر از وی نیافتم که برایشان در نظر بگیرم.

خطب نماز جمعه اهل سنت تایباد یادآور شد: کم نیستند کسانی که مانند مورچه برای بچه هایشان مال اندوزی کرده و حتی غم وضعیت دنیوی نوه هایشان را نیز می خورند. ثروتمند حقیقی آن شخصی است که نیازهای کمتری داشته باشد. کسی که اندوخته اش ناچیز است، ولی قدرت شکزاری دارد. این شخص سرمایه کم دارد ولی با همان مقدار کم نیز شاد زندگی می کند. درعوض چه بسیار انسان ها هستند که فراوان سرمایه دارند، لیکن مشکلاتشان طوری است که با پول زیاد هم نمی شود از آنها عبور کرد. پول دارند، اما مشکلات هم زیاد دارند، زیرا از ابتدا برایشان مهم نبوده است که این همه پول و ثروت را از کجا و چگونه به دست می آورند.

مولوی فقهی خاطر نشان ساخت: ثروت خوب است. اسلام با داشتن مال زیاد و حلال مخالفتی ندارد، به شرط آنکه شخص از داشته هایش در راه تربیت و اصلاح خود و اعضای خانواده اش استفاده کند. اگر جشن عروسی می گیرد به شکل اسلامی باشد و اگر لباس می دوزد، لباسی باشد که اسلام آن را تایید کند. ثروت امانتی از جانب خدای متعال است که نهایتا باید از یک شخص به دست شخص دیگر منتقل شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن