کتب و ناشران

کتاب “قرآن، تدبر و عمل”

آوای سنت : این کتاب به منظور ایجاد روشی که بر آسان سازی تدبّر و فهم قرآن و عمل به آن کمک کند و علاقه مندان و مشتاقانی را از گروه های مختلف سنی مورد خطاب قرار دهد شکل گرفت و در نتیجه روش پیش رو آماده شد. تقسیم بندی قرآن کریم به (۶۰۴) واحد آموزشی که هر واحد متشکل از یک صفحه از صفحات قرآن کریم است قابلیت استفاده به صورت فردی و گروهی را دارا می باشد. بارکد دو بعدی تعبیه شده در بالای هر صفحه پس از اسکن توسط قرآن آموز موجب تلاوت همان صفحه توسط استاد منشاوی می شود و بدین وسیله ضمن آموزش؛ تلاوت قرآن نیز در دستور کار آموزشی قرار می گیرد.

ترجمه ی آیات هر صفحه با استفاده از طرح قرآن تحت اللفظی نشر احسان با چاپ رنگی، ارائه ی مهم ترین نکات قابل تدبر قرآن که از ۱۶ تفسیر از تفاسیر معتمد اهل سنت استخراج شده است، مفاهیم واژگان هر صفحه از قرآن کریم، رهنمود های آیات در هر صفحه، بیان نکاتی در مورد عمل به آیات در هر صفحه، از ویژگی های برجسته ی کتاب (قرآن؛ تدبر و عمل) می باشد که باید بدان اذعان داشت.
گرچه توجه مسلمانان به قرآن کریم – از نظر شنیدن و تلاوت و حفظ؛ مشهود و آشکار است، به گونه ای که مؤسسات و مدارس و جلسات قرآن در زمینه روخوانی و روان خوانی و حتی حفظ به موفقیت های بسیاری دست یافته اند، اما تدبّر و عمل به آیات قرآن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، یکی از دلایل این امر، نبود شیوه ای آموزشی است که از راه و روش صحابه رضی اللّه عنهم الگو گرفته باشد. چنان که ابن مسعود رضی الله عنه می گوید: «هر یک از ما زمانی که ده آیه از قرآن فرا می گرفت، به یادگیری آیات دیگر نمی پرداخت تا زمانی که معانی و مفاهیم آن ده آیه را می آموخت و به آن ها عمل می کرد».

بدون تردید کسی که خواهان رشد در مراحل بندگی و نزدیک شدن به پروردگارش است، باید هدف از نزول قرآن را درک کند و سنت صحیح نبوی را فرا گیرد. این مهم با تدبر در آیات قرآن و درک معانی آن و بررسی و کنکاش سیره رسول الله محقق می شود. سپس برنامه زندگی خود را بر اساس آن تنظیم می کند و به آن عمل کند.

برای رسیدن به هدف مذکور باید مراحل پنج¬گانه یادگیری و فهم قرآن مجید را پیش از هر چیز در برنامه ی آموزشی قرار داد. این مراحل عبارتند از :

۱- شنیدن: «وچون قرآن خوانده شود، به آن گوش فرا دهید و خاموش باشید، تا مشمول رحمت شوید»الأعراف/ ۲۰۴
۲- تلاوت: «کسانی که کتاب آسمانی را به آنان داده ایم، آن را چنان که شایسته است می خوانند» البقره /۱۲۱
۳- حفظ: «بلکه آن (قرآن) آیات روشنی است که در سینه ی کسانی که دانش داده شده اند، جای دارد» العنکبوت /۴۹
۴- تدبّر: «کتابی است پُر برکت، که آن را بر تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبّر کنند» ص/۲۹
۵- عمل: «(همان) کسانی که سخن(ها) را می شنوند، سپس (از) نیکوترین آن پیروی می کنند». الزمر / ۱۸
از اهداف پروژه می توان موارد ذیل را برشمرد:
۱- احیای جایگاه تدبّر در قرآن کریم
۲- احیای جایگاه عمل به قرآن
۳- ارائه ی شیوه ای علمی و کارشناسی شده برای کار (تدبر و عمل به قرآن کریم) به منظور اجرای آن در مدارس و موسسات و دانشگاه ها
۴- تدوین اثری علمی برای کلاس ها و جلسات ویژه تدبر و فهم قرآن و عمل به آن
۵- توضیح هدف نهایی تدبّر در قرآن که همان عمل به قرآن است.
۶- کمک به تحکیم و ماندگاری حفظ و فهم آیات متشابه.

جهت خرید وارد لینک شوید
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن