اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

دیدگاه اهل سنت پیرامون وفات پیامبر (ص)

تولد پیامبر صلی الله علیه وسلم:

مورخان بر این عقیده‌اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم روز دوشنبه به دنیا آمده است. همچنین اکثر آنان، تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم را در دوازدهم ربیع الاول درست می‌دانند.
‏منبع: “صحیح السیره النبوی”، ابراهیم العلی، ص ۴۱‏.

همچنین اجماع کرده‌اند که ایشان در عام‌الفیل به دنیا آمده است. مادرش به هنگام تولد او در خانه ابوطالب در شعب بنی‌هاشم بود.
منبع: “السیره النبویه”، ابن کثیر، ج ۱، ص ۴۷.

وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم:

ایشان در روز دوشنبه دوازدهم ربیع‌الاول سال یازدهم هجری بعد از زوال خورشید و در سن ۶۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.
منبع: صحیح مسلم، کتاب الفضائل، ج ۴، ص ۱۸۲۵. ‏

پس در حقیقت روز تولد و وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم یکی بوده؛ یعنی در روز دوازدهم ربیع الاول، و سند این مدعا هم در احادیث و روایات صحیح تاریخی – چنانکه فوق ذکر شدند – وارد شده است.


اما آنچه اقوال مختلف در مورد وفات پیامبر (ص) آمده است:
قول اول: وفات پیامبر(ص) ۱۲ ربیع ‏الاول است.

مشهور و معروف نزد اهل سنت این است که تاریخ وفات پیامبر(ص) «۱۲ ربیع‏ الاول‏» است. بسیارى از بزرگان و مورخان، از جمله ابن اسحاق، واقدى، ابن خیاط، مسعودى و دیگران این قول را اختیار کرده‏ اند. ابن کثیر نیز تصریح میکند که این قول، مشهور بین همه اقوال است.

قول دوم: وفات پیامبر دوم ربیع‏ الاول است.
تعداد زیادى از عالمان، قائل به وفات پیامبر(ص) در دوم ربیع‏ الاول هستند. از جمله آنان، سلیمان‏ بن طرخان ‏تمیمى و واقدى . سهیلى در «الروض الانف‏» این قول را بر قول ۱۲ ربیع ‏الاول ترجیح داده است.

قول سوم: وفات پیامبر اول ربیع‏ الاول است.
بعضى دیگر از عالمان، اول ربیع‏ الاول را روز وفات پیامبر(ص) ذکر کرده‏ اند که از جمله آنان، عروه‏بن زبیر و محمدبن شهاب زهرى


برخی منابع : 

ابن کثیر، ، البدایه و النهایه، تحقیق محتب تحقیق التراث (چاپ اول: بیروت، مؤسسه التاریخ العربى – داراحیاء التراث العربى، ۱۴۱۲ه) ج ۵، ص ۲۷۶

واقدى، المغازى للواقدى، تحقیق مارسدن جونس (چاپ دوم: بیروت، نوشته الاعلمى للمطبوعات، ۱۴۰۹ه)  ص ۱۰۸۹

ابن سعد، الطبقات الکبرى (بیروت، داربیروت، ۱۴۰۵ه) ج ۲، ص ۲۷۲.

خلیفه ‏بن خیاط، تاریخ خلیفه ‏بن خیاط، تحقیق سهیل زکار (بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۴ه) ص ۵۸.

مسعودى، مروج الذهب، تحقیق یوسف اسعد داغر (بیروت، دارالاندلس، ۱۳۵۸ه) ج ۲، ص ۲۸۰.

احمدبن الحسن البیهقى ، دلائل النبوه، تحقیق عبدالمعطى قلعجى (بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۰۵ه) . ص ۲۳۴.

عبدالرحمن السهیلى، الروض الانف، تحقیق عبدالرحمن الوکیل (بیروت، داراحیاء التراث العربى، ۱۴۱۲ه) ج ۷، ص ۵۷۹.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن