آنتی شبهات

بلایای طبیعی (زلزله، سیل، طوفان و…)؛ اراده خداوند یا دلایل علمی؟

یک روشنگری اعتقادی در مورد بلایای طبیعی (زلزله، طوفان، سیل و...)

آوای سنت : همه‌ی ما در رسانه‌ها شاهد خرابی‌های زلزله‌ی ترکیه و سوریه هستیم و قلبمان به درد آمده است، چه کسی است که این صحنه‌ها را ببیند و قلبش به درد نیاید! ولی باید آگاهانه در مورد این مسائل قضاوت کنیم و از دو مورد زیر برحذر باشیم:

🔹اول، سخن مسموم اسلام‌ستیزانی که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و عقاید ما را به چالش بکشند.

🔹دوم، سخن افراد مومن و بی‌اطلاعی که با سخنان غیردقیق کاری می‌کنند اسلام‌ستیزان ما را به سخره بگیرند.

بزرگواران در مورد زلزله و دیگر بلایای طبیعی چند نکته را در نظر داشته باشید:

۱. هدف معنوی
۲. ساز و کار مادی
۳. نتایج معنوی
۴. نتایج مادی

🔺هدف و غایت معنوی:
این امر تحت فرمان خداوند متعال است. و فقط الله (سبحانه و تعالی) می‌داند که چرا در یک مکان زلزله رخ می‌دهد.

مثلا چرا در این جا آمد و در جای دیگری نیامد؟

▪️آیا هدف عذاب دادن مردم آنجاست؟
▪️یا خیر، هدف آزمایش کردن آنهاست؟
▪️آیا هدف هوشیار کردن است؟
▪️یا خیر هدف زدودن گناهان از آنهاست…؟
▪️آیا هدف این است قلب‌ها به هم نزدیک شود؟
▪️یا خیر، خداوند می‌خواهد مردم جهان آگاه شوند؟
▪️و علت‌های دیگر…

خلاصه هر هدف و غایتی که در پس این قرار داشته باشد، در علم الله متعال است «و ما از آن بی‌اطلاعیم».

🔺ساز و کار مادی:
عزیزانم، دنیا دنیای اسباب است.
و زلزله یا سیل یا طوفانی که رخ می‌دهد، «هر هدفی که داشته باشد»، باز هم به وسیله‌ی همان ساز و کارهای دنیای مادی رخ می‌دهد. مثلا در وقت زلزله پوسته‌های قاره‌ای حرکت می‌کنند، یا انرژی‌های درون زمین تخلیه می‌گردد و…

🔺نتایج معنوی:
این هم در علم الله متعال است. اینکه اگر آزمایش بود، آیا مردم از آزمایش موفق بیرون آمدند؟ اگر برای پاک کردن گناهان بود، آیا گناهان مردم پاک شد؟ اگر برای هوشیار کردن بود، آیا مردم هوشیار شدند؟
شاید در ظاهر برخی چیزها دیده شود، ولی نتیجه و جمع‌بندی نهایی را فقط الله متعال می‌داند.

🔺نتایج مادی:
طبیعی است، بعد از بلایای طبیعی، ویرانی‌های زیادی به بار می‌آید. و این چیزی است که در رسانه‌ها مشاهده می‌نماییم و بر قلب‌مان فشار وارد می‌کند.

🔸حال برخی از افراد، این موارد را با هم قاطی می‌کنند و شروع می‌کنند به نتیجه گیری‌های نادرست!

مثلا می‌گویند این یک امر طبیعی است و ربطی به (مثلاً) آزمایش کردن مردم از طرف خداوند ندارد! در حالی که این‌ها دو مقوله‌ی از هم جدا هستند و هر دو مورد می‌توانند به صورت هم‌زمان وجود داشته باشند.

یا برخی دیگر از افراد می‌گویند، این ربطی به علم ندارد و اراده‌ی الهی است، این نگرش هم نادرست است، بله که اراده‌ی الهی است، اما خداوند اوامرش را در همین دنیای اسباب به انجام می‌رساند. (که می‌شود جهان علم)

لذا دیدگاه صحیح این است که این مسائل را با هم قاطی ننماییم و هر گزینه را در جای خود بنگریم.

نویسنده: مراد یوسفی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن