آنتی شبهات

داعیان دین و محصولات نامرئی آنها !

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت / شبهه: دین ایده ی هوشمندانه ای برای کسب و کار است. آنها محصول نامرئی را می فروشند و اگر نتیجه ای نداشته باشد، آن را به گردن مشتری می اندازند.

پاسخ :

?الف)

▪️خوب باز به صورت جامع نوشته اند «دین» و مشخص نیست منظورشان کدام دین است، به هر حال گاوپرستی و موش پرستی هم دین هستند، حتی همین تبلیغات ایشان علیه خداپرستی هم تبلیغات برای دین خودشان است، دینی بنام الحاد.
▪️ولی ما هم مثل همیشه فرض می کنیم منظورش دین اسلام است و ان شاء الله با پذیرش همین فرض به نقد آن می پردازیم.

?ب)

▪️-شبهه افکن می خواهد بگوید، داعیان دینی به مردم می گویند اسلام را بپذیرید همه چیز درست می شود، اما در نهایت اگر چنین اتفاقی نیفتاد و مردم اصلاح نشدند، همین داعیان خواهند گفت این تقصیر مردم است نه دین.

▪️-خوب ما تعصبی نداریم، اگر واقعا این طور باشد حرف شما را می پذیریم و به دین مان پشت می کنیم، ولی آیا این گونه است؟

▪️مثلا:

?-اسلام می فرماید ثروتمندان باید به دقت زکات خود را پرداخت کنند و آیات متعددی در مورد سخن گفته اند، اما آیا این حکم به صورت کامل و فراگیر اجرا می شود؟

?-اسلام می فرماید، ربا حرام است، و اگر پولی به مردم گرفتار می دهید باید قرض الحسنه باشد و بعدا در پس گرفتن پول هم خیلی متقیانه رفتار کنید و صبور باشید، اما آیا این امر آنگونه که باید رعایت می شود؟

?-اسلام می فرماید دروغ نگویید، غرور نداشته باشید، به ناموس یکدیگر چشم ندوزید، جاسوسی نکنید، غیبت نکنید، بددهن نباشید و فحش ندهید، وقتی قولی دادید حتما به آن وفا کنید، ظلم نکنید و اجرای عدالت سرلوحه ی کار شما باشد و بسیاری از امورات دیگر…

▪️-خودتان قضاوت کنید آیا این موارد، آنگونه که اسلام می فرماید رعایت شده اند؟

خودتان می دانید…

?ج)

▪️اما نکته ی اصلی پاسخ این است:

?-اگر دستورات اسلام (مثلا مواردی که نام بردیم) به صورت کامل اجرا شود، آیا جامعه خراب می شود؟ آیا وضعیتی ایجاد می گردد که لازم باشد آن را ماست مالی کنیم و بگوییم خوب مردم خودشان رعایت نکردند! (خیر، هرگز چنین اتفاقی نمی افتند)

?-پس این عبارت شبهه که می گوید: «اگر نتیجه ای نگرفتند» آن را به گردن مردم می اندازند… غلط است، چون با رعایت دستورات اسلام، «حتما» نتیجه می گیریم.

در واقع شخص شبهه افکن، احتمالی باقی گذاشته برای این وضعیت که اگر دین کامل اجرا شود، باز هم جامعه اصلاح نمی شود. بعد خودش نتیجه گیری کرده و می گوید: آن موقع داعیان می گویند تقصیر مردم است!

که در سطور بالا مثال هایی عرض شد، و هرکسی می داند اگر این موارد اجرا شود، مشکلاتی که الان با آن روبرو هستیم رفع خواهد شد.

?د)

▪️البته کنایه ی دیگری هم در جمله موجود است و دین را به کسب و کار و ابزار پول درآوردن تشبیه کرده است، که در پاسخ می گوییم:

?این یعنی داعیان سواستفاده گرند و به جای دعوت دینی مشغول کاسبی هستند

اما در رد این ادعا فقط دو دلیل ذکر می کنیم:

? ۱. یقیناً «افراد سواستفاده گر»؛ «ادعا» و «عمل شان» یکی نخواهد بود.
ولی برخلاف دیدگاه شبهه افکن، عکس این را در جامعه مشاهده می کنیم و تا داعیان زحمت کش تر و مخلص تر بوده اند، ادعا و عمل شان تطابق بیشتری داشته است و بیشتر خود را خسته کرده اند…
هر چند منکر وجود افراد سودجو نیستیم.

? ۲. همچنین آیا فدا کردن جان خود نزد افراد سودجو و کلاهبردار هیچ توجیهی دارد؟ مشخص است که توجیهی ندارد… ولی مشاهده می کنیم در طول تاریخ بسیاری از علمای ربانی و داعیان بزرگوار اسلام جان شیرین خود را در راه این عقیده و باور فدا کرده اند.

و دلایل فراوان دیگر…

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن