آنتی شبهات

شبهه : سوره ی حمد سخن خداست یا بندگان؟

آوای سنت : چرا سوره ی حمد طوری نازل شده که انگار شخصی دارد دعا می کند؟ مگر قرآن فرستاده ی خداوند نیست؟

📘الف)

▪️یکی از شبهاتی که بارها شنیده ایم این است که می گویند لحن سوره ی حمد طوری است که انگار شخصی دارد با خدا حرف می زند، و انگار این آیات فرستاده ی خداوند نیست. مثلا می فرماید: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ، ما را به راه راست هدایت کن». چطور ممکن است این آیه فرستاده ی خداوند باشد.

📕ب)

▪️در پاسخ می گوییم:

🔸۱. قرآن کتاب هدایت است.

🔹۲. شیوه ی صحیح «دعا کردن» و «ارتباط برقرار نمودن» با خداوند هم، یکی لازمه های هدایت کردن است.

🔸۳. در نتیجه خداوند شیوه ی صحیح دعا کردن را به ما آموزش داده است تا پروسه ی هدایتی ما تکمیل شود.

▪️به عبارتی خداوند متعال سوره ی حمد را طوری نازل فرموده که خودشان می خواهند اینگونه با ایشان حرف بزنیم و عبارات به جهت آموزش دادن و یاد دادنِ به ما این گونه نازل شده اند.

📗ج)

🔘جهت فهم بهتر به این مثال توجه بفرمایید:

▪️یک معلم به دانش آموزانش می گوید: در دفترتان بنویسید، «آقای معلم بابت زحمت هایی که در طول سال برای ما داشته ای از شما ممنون هستیم و امیدواریم با موفقیت در امتحانات، این همه محبت شما را جبران نماییم»

▪️الان این به چه معناست؟
آموزش شیوه ی شکر گزاری به دانش آموزان است یا اینکه گوینده بودن معلم زیر سوال رفته است!
تصور کنید شخصی بعد از دیدن این جمله در دفتر دانش آموزان بگوید، از لحن جمله مشخص است که این جمله از معلم نیست بلکه اندیشه ی خود دانش آموزان است که وارد دفتر شده است!
به این شخص می گوییم! این چه منافاتی با گوینده بودن معلم دارد؟ چه اشکالی دارد معلم این جمله را گفته باشد تا دانش آموزان شیوه ی صحیح تشکر کردن از معلم را یاد گرفته باشند؟

🔺هیچ چیز شبیه خداوند نیست و این مثال برای آموزش بود، حال به مخالفان می گوییم چه اشکالی دارد خداوند این آیات را برای «یاد دادن شیوه ی صحیح دعا کردن» و «هدایت شدنِ ما» این گونه فرستاده باشد؟

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن