آنتی شبهات

نقد شبهه : به زودی با پیشرفت علم انسان‌ها میتوانند ذهن و هوش خود را به درون کامپیوتر منتقل کرده و …

آوای سنت : پاسخی به ادعای آتئیست‌ها مبنی بر اینکه به زودی با پیشرفت علم انسان‌ها میتوانند ذهن و هوش خود را به درون کامپیوتر منتقل کرده و برای همیشه جاوید زنده بمانند و یا پیشرفت علم سرانجام انسان‌ها را به مرحله‌ای میرساند که میتوانند با دستکاری ژن‌های خود برای همیشه جوان بمانند.

همانگونه که میدانید خداوند اعلام کرده است همه‌ی انسان‌ها طعم مرگ را خواهند چشید و هیچ انسانی جاودانه نخواهند ماند. اما در سال‌های اخیر عده‌ای از دانشمندان این ایده را مطرح کرده‌اند که شاید بتوان ذهن و روان انسان را به کامپیوتر منتقل کرده و برای همیشه زنده ماند. عده‌ای دیگر نیز این ایده را مطرح کرده که شاید بتوان روزی به این مرحله رسید که با دستکاری ژن‌های موجود در بدن کاری کنیم که بدنمان پیر نشده و برای همیشه هم زنده و هم جوان بمانیم. این سخنان به دو دلیل موجب خوشحالی آتئیست‌های ایرانی شده است. اول اینکه از نظرشان اگر انسان‌‌ها بتوانند جاوید زنده بمانند جمله‌ی قرآن نقض شده است و دوم اینکه هیچگاه طعم مرگ را نخواهند چشید و در پیشگاه خداوند قرار نخواهند گرفت که شاهد محاسبه‌ی اعمالشان باشند.

اما آیا بشر روزی به این مرحله خواهد رسید؟ و آیا اگر روزی بشر به این مرحله رسید جمله‌ی خداوند که اعلام کرده است بشر هیچگاه جاودانه نخواهد بود و طعم مرگ را خواهد چشید نقض میشود؟

صرف نظر از اینکه بسیار بسیار بعید است که بشر به چنین مرحله‌ای برسد و این سخنان صرفا تبلیغات تخیلی برای ایجاد هیجان است اما ما در اینجا فرض میکنیم که بشر به چنین توانایی برسد و بتواند با دستکاری ژن‌‌های خود برای همیشه جوان بماند و یا بتواند مغز و ذهن و روان خود به درون کامپیوتر منتقل کند. اما آبا این به معنای زندگی جاودانه‌ی انسان‌ها است؟

قطعا خیر. حتی اگر انسان با دستکاری ژن خود برای همیشه جوان بماند و یا بتواند خود را به درون کامپیوتر منتقل کند باز هم هیچ جاودانگی در انتظار انسان نخواهد بود. دلیل آن را کیهان‌ شناسان بارها اعلام کرده و یک حقیقت انکار نشدنی است. همانگونه که میدانید جهان ما در حال بزرگ‌تر شدن است. به عبارت دیگر اندازه‌ی جهانی که در آن زندگی میکنیم ثابت نیست بلکه در حال بزرگ شدن است. دانشمندان اعلام کرده‌اند که جهان ما در آینده دو حالت را پیشرو دارد:

۱: یا این گسترش جهان آنقدر ادامه پیدا میکند که تمام اتم‌های موجود در جهان از هم جدا شده و جهان از هم گسسته و نابود میشود.

۲: یا تمام جهان هستی در یک روند معکوس در خود فروریخته و خرد خواهد شد.

این موضوع را ناسا با انتشار مقاله‌ای اعلام کرده است که آن را به همراه ترجمه می‌آوریم:

Cosmologists envision two possible fates for the Universe: The Big Freeze or the Big Crunch.
If the density of the Universe is less than the critical density, then the Universe will expand forever. If the density of the Universe is greater than the critical density, then gravity will eventually win, and the Universe will collapse back on itself.

ترجمه:

کیهان شناسان دو احتمال برای سرنوشت کیهان پیش‌بینی کرده‌اند: یخ زدگی عظیم یا خرد شدن عظیم. اگر چگالی جهان کمتر از چگالی بحرانی باشد, در این صورت جهان برای همیشه گسترش خواهد یافت( در نهایت تمام جهان از هم گسسته و متلاشی خواهد شد). اگر چگالی جهان بزرگ تر از چگالی بحرانی باشد, در این صورت گرانش پیروز خواهد شد و تمام جهان در خود فرو خواهد ریخت.

مقاله ی منتشر شده در سایت ناسا:

به طور خلاصه به هیچ وجه جهان هستی که ما در آن زندگی میکنیم جاودانه نیست و سرنوشت جهان ما این است که یا آنقدر گسترش یابد که متلاشی شود, و یا در خود فروریخته و به طور کامل از بین رود و به همین دلیل هیچ راهی وجود ندارد که انسان‌ها بتوانند جاودانه بمانند. به عبارت دیگر حتی اگر انسان درون کامپیوتر باشد و یا با دستکاری ژن‌های خود به اکسیر جوانی دست پیدا کرده باشد, باز هم دارای عمر محدود است چون جهان هستی و تمام میلیاردها کهکشان موجود در آن در آینده به طور کامل از بین خواهد رفت.

در انتها مجددا تاکید میکنیم که این ایده‌ها( یعنی انتقال خودمان به کامپیوتر و یا دستکاری ژنی برای رسیدن به جاودانگی) در حد بسیار زیادی داستان‌های تخیلی هستند اما حتی اگر این امر رخ دهد باز هم به هیچ وجه به معنای جاودانگی انسان‌ها نخواهد بود چون تمام جهان هستی در آینده متلاشی خواهد شد. پس خداوند به درستی اعلام کرده است که هیچ جاودانگی در انتظار انسان‌ها نخواهد بود و همه‌ی انسان‌ها( از جمله آتئیست‌های عزیز) طعم مرگ را خواهند چشید و در پیشگاه خداوند حاضر خواهند شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن