آنتی شبهات

چرا زنان پیامبر حق ازدواج مجدد نداشتند؟

دکتر مراد یوسفی

سوال : آیا دستور به مجرد ماندن زنان پیامبر، به لحاظ حقوق بشری قابل توجیه است؟ چرا حق ازدواج مجدد نداشتند؟

پاسخ:

?الف)

?کدام قوانین حقوق بشر مدنظر شماست؟ غربی یا اسلامی؟
?در یک تقسیم بندی، ما «دو نوع» قانون برای حقوق بشر داریم، یک نوع آن «مادی گرایانه» است (که بحث آخرت در آن وجود ندارد) و نوعی دیگر «الهی» است (که قانون نویس همراه با حقوق جهان مادی در فکر آخرت و زندگی ابدی افراد هم می باشد).

▪️-حال اگر با قوانین «مادی گرایانه»، به موضوع عدم ازدواج دوباره ی همسران رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) نگاه کنیم، بله واقعاً ظلم بزرگی در حق آنان صورت پذیرفته است. ما هم می دانیم، اگر زندگی همین چند روز دنیا باشد و تمام شود! دلیلی ندارد شخصی محدود شود و ازدواج مجدد انجام ندهد؟!

▪️-اما اگر با قوانین الهی به موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم نه تنها ظلمی در حق آنان صورت نپذیرفته، بلکه در برابر از دست دادن یک امر کوچک، امر بسیار بزرگ و ارزشمندی را به دست آورده اند، و آن هم نشینی با رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) و ابدیتی درخشان است…

▪️-لذا دوست پرسشگر و بزرگوارمان باید بداند؛ شیوه ی نگاه کردن ما متفاوت است، و ما بسیار فراتر از زندگی این دنیا به موضوع نگاه می کنیم.

?ب)

▪️برخی از افراد می گویند، این زن ها چطور توانسته اند بدون شوهر تا آخر عمر باقی بمانند، واقعا این غیر قابل قبول است!
▪️می گوییم، بیایید کمی آگاهانه تر به جامعه ی خودمان نگاه کنیم… بیوه زن هایی هستند که شوهرشان را در میان سالی یا همان ابتدای جوانی از دست می دهند، اما بسیار شرافتمندانه تا آخر عمر با بچه هایشان زندگی می کنند، چرا تصور می کنید این موضوع برای زن های پیامبر (صلی الله علیه و سلم) صدق نکرده است؟

?ج)

▪️موضوع دیگر، حرمت و کرامت است. این زن ها به عنوان امهات المومنین در جامعه زندگی می کردند و حرمت بسیار ویژه ای داشته اند، و اصلا این گونه نبوده که زن های فراموش شده ای باشند.
▪️به جامعه ی خودمان نگاه کنید، آیا بیوه زنی که ۷ پسر و ۵ دختر داشته باشد و همراه با بچه های خودش عروس ها و دامادهایش هم احترام ویژه ای برای او قائل باشند و هزینه های زندگی او را تامین کنند، با زنی که چنین شرایطی ندارد (بچه ندارد و کسی نیست که نفقه ی زندگی او را تامین کند) مانند هم است؟
حال تصور کنید، مادران مومنان مورد توجه و احترام ویژه ی هزاران هزار انسان بوده اند…

?د)

▪️اگر می گویید، به لحاظ جنسی نیازهایشان سرکوب شده است، می گوییم بله، ولی در بالا ذکر شد، در برابر این محدودیت ها چه امتیازات ویژه ای بدست آورده اند؟ آیا با هم قابل قیاس هستند؟

▪️تازه، عرض شد این محدودیت ها برای چند صباح باقی مانده در این دنیا بوده است و طبق سیستم اعتقادی ما (آخرت محور) در سرای دیگر، به هیچ عنوان چنین وضعیتی وجود ندارد… و بانوان فوق هم، طبق دستور داده شده در همین سیستم تمکین نموده اند.

?ه)

?در پایان، جهت تکمیل بحث، چند حکمت برای حرمت ازدواج با همسران رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) را با هم مرور می نماییم:

▪️۱. حفظ حرمت پیامبر(صلی الله علیه و سلم):
? پیامبر جایگاه بسیار ویژه ای داشته، لذا طبیعی است که حریم شخصی ایشان نیز دارای حرمت خاصی باشد.
?جالب این است ، افرادی به این استدلال اعتراض وارد می کنند که هیچ حرمتی برای پیامبر(صلی الله علیه و سلم) قائل نیستند! خوب وقتی کسی اصل ماجرا و فرد شماره یک این دین را قبول نداشته باشد، چه انتظاری از او است که حریم شخصی پیامبر(صلی الله علیه وسلم) برایش مهم باشد؟

▪️۲. مرجعیت دینی این بانوان:
?این زن ها نکات زیادی را از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرا گرفته بودند و مانند یک مرجع در جامعه عمل می کردند(خصوصا در زمینه ی مسائل خصوصی و خانوادگی). اگر درگیر شوهر داری می شدند، آیا می توانستند، این وظیفه را به خوبی انجام دهند.

▪️۳. احتمال ایجاد مشکلات در جامعه ی نوپای اسلامی:
?چه بسا با ازدواج آنها مشکلاتی ایجاد می شد، مثلا تصور کنید، یک شخص منافق صفت با یکی از همسران رسول خدا ازدواج می کرد، بعد از فوت آن زن، حرف های از خود در می آورد و می گفت من این را از همسر رسول خدا شنیده ام و او هم از پیامبر شنیده است!

▪️۴. حفظ حرمت همسران پیامبر(صلی الله علیه و سلم):
? اگر توجه بفرمایید، این زن ها مادران معنوی امت بوده اند و احترام و جایگاه ویژه ای داشته اند، حال تصور کنید این بار زن شخص دیگری می شدند و وقت اختلافات بر سر آنها داد زده می شد و …!
? آنها یک زندگی ساده و معنوی را با پیامبر(صلی الله علیه و سلم) انتخاب کرده بودند، لذا به پاس این زحمات با رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) این حرمت ویژه حق آنان بود… .

▪️▪️?واقعا بعد از توجه به این نکات، بیش از پیش به بزرگی و دوراندیشی کلام الله متعال پی می بریم:

?النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ…? (احزاب، ۶)
پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است؛ و همسران او مادران آنها [= مؤمنان‌] محسوب می‌شوند…

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن