آنتی شبهات

یه توپ دارم قلقلیه…

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت : ?الف) چند سال پیش شبهه ای دیدم که این شعر کودکانه ی فارسی را نوشته بود و پس از آن شروع کرده بود به مسخره کردن قرآن، قسمتی از شبهه را مطالعه بفرمایید:

“یه توپ دارم قل قلیه(١)سرخ و سفید و آبیه(٢) می زنم زمین هوا میره(٣)نمی‌دونی تا کجا میره(۴)من این توپو نداشتم(۵)مشقامو خوب نوشتم(۶)بابام بهم عیدی داد یه توپ قلقلی داد(٧)
این سوره که روبه روی شماست بیانگر بسیاری از اصول دین است که مفاهیم گسترده در لابه‌لای آن پنهان شده و تنها با استفاده از تفاسیر پیچیده می‌توان به ذات آن دست پیدا کرد:

آیه ۱- *یه توپ دارم قلقلیه*
در آیه منظور از توپ کره زمین است که ١۴٠٠سال قبل در قرآن به کروی بودن زمین اشاره شده است.

آیه ۲- *سرخ و سفید و آبیه*
این آیه اشاره به سیر تکاملی کره زمین دارد که بنا به گفته دانشمندان امروزی زمین اولیه به صورت مذاب بوده که می‌شود سرخ سپس به عصر یخ‌بندان رسیده که نشانه آن سفید است و در نهایت با انبوهی از آب مواجهیم که زمین را در بر گرفته و آبی است در این آیه به صورت زیرکانه ای به این سه عصر زمین‌شناسی اشاره شده است. و…”

▪️خلاصه برای هر قسمت شعر، یک مطلبی نوشته است، ولی ما فقط دو مورد آن را نوشتیم.

?ب)

حقیقتا، به دلیل مسخره آمیز بودن، هیچ وقت این شبهه را نقد ننموده ام. وگرنه همان اوایل (که شروع به نوشتن در این زمینه کرده بودم) این شبهه را می پرسیدند.

متاسفانه امروز دیدم یکی از اسلام ستیزان آن را نشر نموده است، بعد کنجکاو شدم ببینم چقدر از آن استفاده می کنند، جستجویی انجام دادم…و مشاهده نمودم، در محافل مختلف آن را بکار می برند، لذا تصمیم بر این شد ان شاء الله آن را نقد نمایم.

?ج)

البته ما وارد محتوای جملات تمسخر آمیز آنها نمی شویم و فقط به این نکته اشاره می نماییم که اسلام ستیزان می خواهند بگویند:
“بله ما هم می دانیم این جملات کم ارزش و بی محتوا است، اما آن اعجازهایی که شما به قرآن نسبت می دهید هم به این صورت است.”

?که در پاسخ به آنها می گوییم:

اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

▪️۱. قسمتی از مطالب ضد قرآنی شما، به این نکته اختصاص یافته که، مطالب علمی که در قرآن آمده چیز مهمی نیست چون مردم یونان و مصر و فلانجا هم آنها را می دانسته اند… یعنی به صورت ضمنی درست بودن آن مطالب را تایید می کنید، ولی بعد خودتان جهت اثبات غیر اعجازی بودن آیات می گویید، البته این مطالب در کتب قدیمی هم وجود دارد!

حال در بدترین حالت(اگر پیش فرض شما، مبنی بر اطلاع یونانیان و… را بپذیریم)، آنچه قرآن نوشته و ما اعجاز می دانیم، اعجاز نیست، اما آن مطالب غلط نیست… که مورد تمسخر شما قرار گیرد، لذا پیش فرض تان نادرست است.

▪️۲. بنده نیز مانند منتقدان، مخالف اعجازتراشی های بی مورد هستم، واقعا برخی از مطالب “اعجاز علمی” نیست و به زور میخواهند بگویند اینها اعجاز علمی است، (البته اعجاز علمی نیست، به این معنا نیست که اعجاز ادبی و معنایی و … هم نیست، تمام آیات معجزه است، اما اعجاز علمی-علوم تجربی-یک مبحث خاص است)

-اما، قرار نیست تمام آیاتی که تحت عنوان اعجاز علمی عنوان‌ شده، این گونه باشد!

خودتان قاضی باشید، وقتی خداوند می فرماید، پوست جهنمیان را بعد از سوختن دوباره به جای خود برمی گردانیم تا عذاب را بچشند، این به چه معناست؟ غیر از این است که آیه صراحتاً می فرماید در بین پوست و درد ارتباط مستقیمی وجود دارد؟

خوب به ما حق بدهید «وقتی در سالهای نه چندان دور، علم به این حقیقت دست یافته که گیرنده های درد در پوست هستند…» ما این را یک اعجاز علمی بدانیم.

▪️۳. آیا می توان همه چیز را به شوخی گرفت؟ دشمنان اسلام در سالهای اول بعثتِ رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) به صورت مستقیم و رو در رو علیه اسلام شمشیر کشیده بودند!

یعنی اگر امروز به صورت پوششی و فریب کارانه به جنگ اسلام می آیند، آن زمان مستقیم در میدان نبرد، علیه رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) می ایستادند و قصد شهید کردن ایشان (صلی الله علیه و سلم) را داشتند، اما علی رغم عرب بودن و آگاهی داشتن از ادبیات عرب و این همه تنفر و دشمنی، باز هم مثل شما قرآن را مورد تمسخر قرار نمی دادند و از فرط ناتوانی می گفتند، محمد جادوگر است (یعنی به صورت ضمنی به عظمت قرآن اقرار داشتند، اما به جای خدا آن را به شیاطین نسبت می دادند).
اما متاسفانه شما این حرف ها را می زنید!

?د)

به هر حال میل خودتان است، ولی مسخره کردن کار نادرستی است. امیدوارم اگر نقد هم می نمایید، با ادبیاتی زیباتر وارد میدانِ نقد شوید.
تا ما هم با دلیل و استدلال با شما حرف بزنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن