اخبارداخلی

آسیب های اجتماعی که در حاشیه شهرها پایانی ندارد

پیشگیری مهمتر از درمان

آوای سنت : رضا معظمی جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه در موضوع آسیب شناسی اجتماعی، پیشگیری مهمتر از درمان است گفت: مدیریت شهری و اجتماعی باید برای حاشیه نشینی و کاهش معضلات آن برنامه مشخص و کل نگر داشته باشد.

حاشیه  نشینی همواره یکی از معضلات جوامع شهری به حساب می آید که با خود مشکلات بسیاری را از نظر امنیت، اشتغال و مسائل فرهنگی و اجتماعی را به بار می آورد. باید در نظر داشت که افرادی که از روستاها مهاجرت می کنند، به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی که دارند، نمی‌توانند در مراکز شهرها سکونت داشته باشند.

سایه حاشیه‌نشینی روز به روز روی دیوار های بلند شهر های بزرگ قد می کشداگر گذرتان به حاشیه های اطراف  شهر افتادسکونت گاه هایی را می بینید که با کمترین امکانات رفاهی ، فقط اسم خانه را یدک می کشند  یا خانه های بی حصار و ساکنانی که نگاهشان با درد گره خورده است؛ با دردهایی که شاید تا به امروز از آن‌ها کمتر خبر داشتیم امروزه یکی از معضلات جامعه ما پدیده حاشیه  نشینی در شهرهای بزرگ است.

رضا معظمی جامعه شناس کُردستانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان داشت: در حال حاضر بسیاری از روستاها  به دلیل برخوردار نبودن از شرایط نامناسب و کمبود امکانات به طور تقریبی خالی از سکنه شده است و افراد آن برای گذران زندگی به شهرهای حاشیه ای کلانشهرها مهاجرت کرده اند که این خود هم برای شهرهای مهاجر و هم مهاجر پذیر مشکلاتی را رقم زده است.

وی با بیان این که در موضوع آسیب شناسی اجتماعی، پیشگیری مهمتر از درمان است، خاطرنشان کرد : مدیریت شهری و اجتماعی باید برای حاشیه نشینی و کاهش معضلات آن برنامه مشخص و کل نگر داشته باشد.

این جامعه شناس در ادامه عنوان داشت: عمده پیامد و آسیب های ناشی از حاشیه نشینی آسیب های اجتماعی،  نابهنجاری ها، آسیب های فرهنگی از جمله افزایش بی سوادی، آسیب های فیزیکی از جمله رشد نامطلوب و غیر ایمن بناها، آسیب های سیاسی، امنیتی و آسیب های اقتصادی، که سبب ایجاد مشاغل کاذب نظیر، دستفروشی و دلالی و دوره گردیمی شود و به طور کلی، اشتغال غیر قانونی، کاذب، ناسالم، سیاه و زیرزمینی، در میان ساکنان حاشیه نشینی را به وجود می آورد بدین ترتیب حاشیه نشینی به عنوان بستری برای ارتکاب جرایم باید بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار بگیرد.

معظمی با بیان اینکه امروزه حاشیه نشینی یکی از معضلات اجتماعی مهم  محسوب می شود،گفت: اورژانس اجتماعی باید با استقرار پایگاه های خدمات اجتماعی در برخی از این مناطق سعی در کنترل وکاهش آسیبهای اجتماعی  داشته باشد.

وی افزود: ما باید بپذیریم وقتی نتوانستیم شرایط زندگی در روستاها و شهرهای کوچک ایران را بهبود بخشیم و تمام امکانات را در شهرهای بزرگ متمرکز کردیم، عملاً شهروند درجه دوم و سوم را نیز  تعریف کردیم  شهروندی که نه کاملاً و مطلقاً بیرون از شهر است و نه کامل در زندگی شهری تلفیق شده است که  این هویت بخشی  خود رفتارهای خاصی را ایجاد می کند که از برجسته ترین آنها فقدان تعلق و اعتماد به شهر و متن نشینان است و  در نتیجه این عمل  جزیره ای شکل می گیرد که با افزایش طرد اجتماعی از سوی مردم شهر، جرایم و آسیب های اجتماعی نیز در آن شدت می گیرد.

این جامعه شناس افزود: تنها راهکار اساسی برای کاهش و یا رفع مساله حاشیه‌نشینی، تحولات اساسی در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: پرداخت یک میلیون تومان به افراد یارانه‌بگیر و یا ودیعه مسکن علاوه بر اینکه نتوانست دردی از دردهای افراد نیازمند را رفع کند بلکه به معضل تورم در جامعه دامن زد.

این جامعه شناس در پایان عنوان داشت: مدیریت مناقط حاشیه و همچنین همکاری و تعامل ادارات و سازمان های دولتی مسئول اولین نکته در خصوص چاره اندیشی برای این پدیده خطرناک است که متاسفانه تاکنون این مهم در استان کردستان نادیده گرفته شده و با تغییر مدیران حوزه شهری سیاست ها و برنامه ریزی ها در این بخش نیز به کلی تغییر می کند و هر مسئولی ساز خود را می زند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن