اخبارخارجی
موضوعات داغ

آمریکا و خروج سامانه موشکی از عربستان

ادامه خروج آمریکا از خاورمیانه

آوای سنت : ایالات متحده آمریکا طی هفته های گذشته سامانه های موشکی پاتریوت خود را از عربستان سعودی خارج کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره ای جدید از حروج سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا از عربستان که در پی حمله موشکی و پهپادی ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی مستقر کرده بود، خبر داد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده در هفته های اخیر پیشرفته ترین سیستم دفاع موشکی پاتریوت خود را از عربستان خارج کرده است، آن هم در شرایطی که عربستان سعودی با حملات مداوم موشکی و پهپادی انصارالله یمن به خاک خود دست و پنجه نرم می کند.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد آمریکا همزمان با خروج شتاب وار خود از افغانستان، سامانه های ضدموشکی پاتریوت خود را از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرق شهر ریاض هم خارج کرده است.

تصاویر قبل از خروج سامانه

 

تصاویر بعد از خروج سامانه


آسوشیتدپرس نوشت: خروج سامانه های موشکی پاتریوت از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان عربستان در حالی صورت گرفته که متحدان عرب آمریکا در منطقه خلیج فارس در هفته های گذشته با عصبانیت و نگرانی شاهد خروج شتاب گونه نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده اند.

در حالی که دهها هزار نیروی آمریکایی در سراسر شبه جزیره عربستان به عنوان وزنه مقابله با ایران باقی مانده اند، کشورهای عرب خلیج فارس نگران برنامه های آینده ایالات متحده هستند چون تنش ها در منطقه همچنان ادامه دارد و مذاکرات وین بر سر توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی متوقف شده است و خطر رویارویی های آینده در منطقه افزایش یافته است.

پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی ریاض، از زمان حمله موشکی و پهپادی سال ۲۰۱۹ به قلب تولید نفت سعودی آرامکو، میزبان چندین هزار نیروی آمریکایی بوده است. آمریکا و عربستان سعودی پس از این حمله که مسئولیت آن را حوثی های یمن بر عهده گرفتند انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند اما ایران منکر انجام این حمله شده است.

همزمان شاهراده “ترکی الفیصل” رییس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، از خروج سامانه های پاتریوت آمریکا از پایگاه شاهزاده سلطان انتقاد کرده و خواستار باقی ماندن آنها برای محافظت از عربستان سعودی در برابر حملات احتمالی شده است.

این مقام سابق عربستان سعودی که سخنگوی غیررسمی خاندان حاکم بر عربستان محسوب می شود، در مصاحبه ای با شبکه “سی ان بی سی” گفت دولت ریاض از آمریکا می‌خواهد با حفظ تجهیزاتی نظیر سامانه موشکی پاتریوت در عربستان نشان دهد که به امنیت و تعهداتش در قبال عربستان پای بند است.

او گفت: باید بار دیگر از تعهد آمریکا اطمینان حاصل کنیم. آمریکا حضور نظامی خود در عربستان را در سال ۲۰۱۹ افزایش داد و در پی حملات به تاسیسات نفتی عربستان، سامانه های پدافند موشکی پاتریوت را در عربستان مستقر کرد.این مقام سابق سعودی افزود: خارج کردن سامانه پاتریوت از عربستان نشانگر قصد آمریکا برای کمک به ریاض در دفاع از خود در برابر دشمنان خارجی نیست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن