اخبارخارجی

ابتکار یک تونسی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

آوای سنت : صاحب یک رستوران در تونس به یک شرط به مشتریانش ساندویچ رایگان می دهد .

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت عمو علی، ۵۵ ساله، صاحب رستورانی در جزیره جربا تونس، معتقد است که تغذیه ذهن کمتر از تغذیه جسم نیست و کتاب  هم مانند بقیه نیازهای روزانه انسان است.

عمو علی وقتی دید که تعداد افراد مراجعه کننده به کتابخانه عمومی کنار رستورانش کاهش چشمگیری پیدا کرد.ناراحت شد وتصمیم گرفت تا به وظیفه پدری خود در قبال فرزندان جامعه عمل کند.

او برای خواندن کتاب اهمیت زیادی قائل بود و آرزو داشت معلم شود. اما به دلایل خاصی ترک تحصیل کرد و تصمیم گرفت به صورت داوطلبانه همزمان با کارش برای تشویق مردم به کتابخوانی کاری انجام دهد. او به همه کسانی که کتاب یا داستانی می‌خوانند ساندویچ رایگان هدیه می کند.

او به شبکه الجزیره گفت : مطالعه برای من اهمیت کمتری از غذا ندارد و کاهش علاقه به این امر در عصر شبکه های اجتماعی بسیار ناراحت کننده است ،به همین دلیل تصمیم گرفتم روحیه اشتیاق به کتاب را به مردم بازگردانم. به ویژه جوانانی که از بدو تولد چشمان خود را به اینترنت باز کردند.

عمو علی سالن غذاخوری رستورانش را برای مطالعه تعیین کرد و کتاب های مختلف را در آن گذاشت و بر روی تابلویی نوشت: به هرکسی که کتابی را خلاصه کند یک ساندویچ مجانی هدیه می دهد. ایده او مورد استقبال همه قرار گرفت و نوجوانان و جوانان در رقابتی جالب با هم غرق خواندن کتاب  شدند.

عمو علی فقط به کتاب‌های رستورانش راضی نبود، بلکه با مدیر کتابخانه عمومی کنار رستورانش صحبت کرد تا هر کسی را که کتابی را خوانده و خلاصه کرده به او معرفی کند تا این هدیه را دریافت کند

ساکنان منطقه از ایده عمو علی قدردانی کردند و تشویق های مستمر او را برای پایبندی به عادت خواندن کتاب که تقریباً از بین رفته بود، ارزشمند می دانستند. حامد یکی از ساکن جزیره  می گوید: این مرد شایسته تشکر و قدردانی است ، زیرا او حامل یک موضوع مهم است و آن بازگرداندن توجه به مطالعه می باشد به ویژه در زمانی که استفاده منفی از تلفن‌های هوشمند زیاد است.

عمو علی  با توجه به اینکه برای همه گروه های سنی کتاب تهیه می کند، سن خاصی را برای کتابخوان ها مشخص نکرد و گفت: سن خاصی برای مطالعه وجود ندارد، اما مطمئن می شوم که کتاب با سن مشتری همخوانی داشته باشد، برای یک جوان ۳۰ ساله غیرمنطقی است که در سی سالگی یک داستان کودکانه را خلاصه کند و بالعکس.

عموعلی ‌علی رغم اینکه خیلی زود از مدرسه ترک تحصیل کرد، اما بدون ورود به دانشگاه به آرزوی معلم شدنش رسید.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن