اخبارخارجی

اسرائیل هرگز پیروز نخواهد شد و مقاومت نیز هرگز متوقف نمی شود

آوای سنت : دیوید هرست ، نویسنده انگلیسی معتقد است که اسرائیل هرگز نمی‌تواند به هدف خود برای از بین بردن جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در جنگ غزه دست یابد . از سوی دیگر،مقاومت فلسطین نیز به مقابله با اشغالگری ادامه خواهد داد، اشغالگرانی که هرگز در این جنگ پیروز نخواهند شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، هرست در مقاله‌ای در وب‌سایت بریتانیایی میدل ایست آی افزود که اصرار دولت جنگی اسرائیل بر اشغال رفح ، که پناهگاه ۱.۴ میلیون فلسطینی رانده شده از شمال و مرکز غزه است، موجب شک و تردیدهای فزاینده ای درباره رهاورد این حمله شده است، وی ادامه داد: اطلاعات نظامی اسرائیل بر این باور است که حماس در جای خود باقی خواهد ماند و قادر به انجام عملیات علیه اسرائیل خواهد بود . به رغم جنایات اشغال غزه از زمان آغازجنگ در ۷ اکتبر سال گذشته ، اطلاعات نظامی اسرائیل همچنین معتقد است  حمایت واقعی از حماس در میان فلسطینیان غزه همچنان بالاست

هرست افزود : فرض کنید زمانی بیاید که اسرائیل کل نوار غزه را تحت کنترل خود درآورد ، به جز ۳۰ هزارکشته چه دستاوردی خواهد داشت ؟ وی گفت: اولین اشتباهی که بنیامین نتانیاهو مرتکب شد این است که معتقد است اگر چهار گردان آخر حماس را در رفح حذف کند ، بازی تمام می شود. وی تاکید کرد: حماس ارتشی نیست که مبارزان محدود و اندکی داشته باشد بلکه ایده ای است که می تواند از خانواده ای به خانواده دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود . سازمان آزادی بخش فلسطین در دوران یاسر عرفات سکولار بود و حماس اسلامی است . مهم نیست مشعل را کدام گروه حمل می کند، اما این مشعل همیشه شعله ور و فروزان است

وی افزود : نه الجزایری ها، نه کنگره ملی آفریقا و نه ارتش جمهوری خواه ایرلنددرمیدان جنگ به پیروزی نرسیدند، زیرا همه برای رسیدن به میز مذاکره جنگیدند. بنابراین حتی اگر اسرائیل حماس را از غزه اخراج کند که به نظر من نمی تواند این کار را انجام دهد، آیا پیروز خواهد شد؟

اسرائیل در این درگیری  ۷۵ ساله چندین بار اعلام پیروزی کرده است. این رژیم در سال ۱۹۴۸ با آواره کردن ۷۰۰۰۰۰ فلسطینی از شهرها و روستاهای خود اعلام پیروزی کرد. همچنین زمانی که سه ارتش عرب را در سال ۱۹۶۷  شکست داد

وی ادامه داد: آریل شارون ۱۵ سال بعد،زمانی که عرفات و سازمان آزادی بخش فلسطین را مجبور به ترک بیروت کرد،اعلام پیروزی کرد اما پنج سال بعد،انتفاضه اول آغاز شد (۱۹۸۷)وهنگامی که مذاکرات صلح شکست خورد،انتفاضه دوم شروع شد (۲۰۰۰). وی افزود: اسرائیل باردیگر فکرکردکه با محاصره عرفات درمقر او در رام الله ومسموم کردن او توانسته است آرمان ملی فلسطین را درهم بکوبد.آیااین یک پیروزی بود؟

به گفته هرست، اسرائیل امروز براین باور است که با کشتن چهار مرد ازجمله یحیی سنوار (رهبر جنبش درغزه) و محمد ضیف (فرمانده گردان های قسام) قادراست حماس را درهم بشکند.وی افزود: فهرست رهبران فلسطینی که در این درگیری به شهادت رسیدند طولانی است اما نتیجه همه این کشتارها، راه اندازی یک موج قوی تربرای مقاومت بود.

وی ادامه داد: تاریخ ازحافظه جمعی تغذیه می شود و خاطره کشتارهای جنگ ۱۹۴۸ مانند طنطوره وصبرا وشتیلا درسال ۱۹۸۲ به صورت شفاهی مخابره می شد،آن زمان اینترنتی وجود نداشت، فقط چند فیلم دراین باره وجود داشت،اما کلمات به اندازه کافی قدرتمند بودند و موجب الهام بخشیدن به نسل های آینده برای مقاومت شدند

نکبت یا فاجعه ای که اسرائیل چهار ماه گذشته در غزه مرتکب شد، بهتر مستندسازی شده است و این تصاویر برای همیشه در اینترنت باقی خواهند ماند. هرست افزود چرا اسرائیل فکر می‌کند که با پایان دادن به جنگ ، این نکبت در حافظه مردم جهان تبخیر می‌شود؟

وی معتقد است که اسرائیل فقط دو راه دارد: یا با الگوبرداری از وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر و وزیر دارایی بزالل اسموتریچ (راست‌گرایان افراطی) جنگ زمینی را به یک جنگ مذهبی تبدیل کند و یا با فلسطینی ها گفتگو کندکه چگونه می توانند زمین را به طور مساوی تقسیم کنند؟

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن