اخبارخارجی

افشای جزئیات فرار اشرف غنی به امارات

شبکه سی ان ان جزئیات فرار اشرف غنی را منتشر کرد

آوای سنت :شبکه آمریکایی CNN جزئیات فرار اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان به امارات را پس از آنکه طالبان هفته گذشته کنترل پایتخت افغانستان را در دست گرفت ،فاش کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت این شبکه به نقل از یکی از مشاوران غنی گفته است که رئیس جمهور و مشاورانش از سرعت پیشروی طالبان در کابل حیرت زده شده بودند و غنی آمادگی این را نداشت که طالبان به حومه کابل برسند و وقتی این اتفاق افتاد ،یکشنبه گذشته تنها با لباس هایی که بر تن داشت کشور را ترک کرد.

او گفت که یکی از اعضای ارشد گروهی که هم با طالبان و هم القاعده متحد بودند، با یکی از دستیاران غنی در کابل ملاقات کرد و صریحاً به او گفت که دولت باید تسلیم شود.

وی افزود:چند روز قبل از ورود طالبان به کابل ، ما در حال توافق با آمریکا برای واگذاری مسالمت آمیز قدرت به یک دولت فراگیر و استعفای رئیس جمهور غنی بودیم.

به گفته او،این مذاکرات هنگام ورود طالبان به پایتخت ادامه داشت. وی افزود: تحلیل ما این بود که  ورود طالبان به شهر کابل از چندین نقطه،یک پیشروی خصمانه است .

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که ما از یک سال پیش داشتیم، می دانستیم که اگر طالبان کنترل پایتخت را در دست بگیرند ، رئیس جمهور کشته خواهد شد.

این منبع فاش کرد که امرالله صالح ، معاون رئیس جمهور افغانستان صبح یکشنبه گذشته به سمت دره پنجشیر در شمال کشور فرار کرد.همچنین هنگام تیراندازی در محوطه قصر ریاست جمهوری،بسیاری به بیرون از قصر فرار کردند.

به گفته او،رئیس جمهور سابق با عجله به ترمذ ازبکستان رفت و یک شب را در آنجا گذراند و از آنجا عازم امارات شد.

این منبع تأیید کرد که غنی پولی همراه خود خارج نکرد. او به معنای واقعی کلمه فقط با لباس هایی که برتن داشت ازکشور خارج شد ،او این موضوع را در پاسخ به سفارت مسکو در کابل که گفته بود غنی با کیسه های پر پول ازکشور خارج شده، مطرح کرد.

غنی خروج پول از افغانستان را تکذیب کرد و گفت که وی فرار کرده است ،زیرا شخصی به او گفته بود که تحت تعقیب است و او می خواهد از خونریزی مردم پایتخت جلوگیری کند.

امارات هفته گذشته اعلام کرد به دلایل بشردوستانه به غنی و خانواده اش پناهندگی سیاسی داده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن