اخبارخارجی

امیر جدید کویت کیست؟/اسرائیل ۲ قایق ماهیگیران فلسطینی را در غزه غرق کرد/حمله طالبان در بدخشان/ادامه تهدیدات نتانیاهو بر علیه ایران/بازگشت زندانیان طالبان به میدان جنگ/پاسخ وزیر خارجه امارات به وزیر دفاع قطر

مرور آخرین اخبار خاورمیانه و جهان اسلام در آوای سنت

آوای سنت: مرور آخرین اخبار خاورمیانه و جهان اسلام در آوای سنت

امیر جدید کویت کیست؟

نواف الأحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت رسما به عنوان امیر این کشور برگزیده شد.

شیخ نواف الاحمد الجابر المبارک الصباح ششمین فرزند امیر فقید کویت است. وی در هفتم ماه فوریه سال ۲۰۰۶ میلادی ولیعهد شد و در بیستم فوریه همان سال، مجلس امت کویت با اجماع با وی بعیت کرد.

شیخ نواف از سال ۱۹۶۱ میلادی پست‌های متعددی گرفت. او ابتدا استاندار حولی و سپس وزیر کشور شد. در مرحله بعد به ریاست وزارت دفاع منصوب شد. بعد از آزادسازی کویت، وزیر کار و امور اجتماعی کویت شد و تا ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی این سمت را عهده دار بود. در ۱۶ اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی جانشین گارد ملی کویت شد. در سیزدهم ژوئیه سال ۲۰۰۳ میلادی بود که به ریاست وزارت کشور رسید. وی در همان سال با فرمان امیر کویت معاون اول نخست وزیر با حفظ سمت شد.‎

با درگذشت شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، «نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد این کشور به عنوان جانشین وی تعیین شد، ولیعهدی که در دوران بیماری امیرکویت و بستری اش در بیمارستان براساس نص قانون اساسی وظایف وی را بر عهده داشت.

شیخ نواف ۸۳ ساله است و از ۱۴ سال پیش به عنوان ولیعهد کویت انتخاب شد.

اسرائیل ۲ قایق ماهیگیران فلسطینی را در غزه غرق کرد

قایق های رژیم صهیونیستی در ساعات گذشته دو قایق وابسته به ماهیگیران فلسطینی را در شمال نوار غزه غرق کردند.

کمیته های مستندسازی اقدامات غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس در حق ماهیگیران فلسطینی اعلام کرد: قایق های جنگی اسرائیل در پنج مایلی منطقه السودانیه واقع در شمال نوار غزه تیراندازی کردند که باعث غرق شدن قایق یک فلسطینی به نام «علی نافذ صلاح» شد که ماهیگیران توانستند او را نجات دهند.

براساس این گزارش، پس از این حادثه، قایق های اسرائیلی همچنین یک قایق دیگر وابسته به محمود ابوریاله را نیز غرق کردند.

حمله طالبان در بدخشان

در پی حملات طالبان در ولسوالی کوهستان بدخشان، فرمانده پولیس این ولسوالی با دو نیروی پولیس محلی کشته شدند.

ثناءالله روحانی؛ سخنگوی پولیس بدخشان اعلام کرد که طالبان دیروز (سه شنبه، ۸ میزان) علیه نیروهای دولتی در ولسوالی کوهستان حمله کردند و این حمله بامداد امروز مهار شده‌است.

به گفته او در این حمله، عبدالظاهر؛ فرمانده پولیس ولسوالی کوهستان با دو نیروی پولیس محلی کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سخنگوی پولیس بدخشان علاوه کرد که در این درگیری چهار جنگجوی طالب کشته و پنج نفر دیگر آنان زخمی شده‌اند.

ادامه تهدیدات نتانیاهو بر علیه ایران

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اروز سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای استقرار در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی متهم کرد.

نتانیاهو طی سخنرانی در مراسم صهیونیست‌های تلف‌شده در جنگ «یوم کیپور»، گفت: «اگر ایران بخواهد خودش را در مرزهای شمالی ما مستقر کند و البته به ما هم حمله‌ای نکند، ما نمی‌توانیم به آنها اجازه دهیم در آنجا مستقر شوند».

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «پس ما مانع تجمع نیروهای آن در [شمال فلسطین اشغالی] می‌شویم و با آنها مبارزه می‌کنیم. این درسی است که از جنگ یوم کیپور یاد گرفته‌ایم».

بازگشت زندانیان طالبان به میدان جنگ

رسانه‌ها گزارش دادند که ۵۰ زندانی رهاشده طالبان که پس از رهایی به میدان نبرد برگشته بودند، توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

بیش‌تر اعضای طالبان که در نبرد با نیروهای امنیتی کشته‌شده‌ اند، کسانی ‌اند که از زندان‌های پل‌چرخی و بگرام رها شده ‌اند و پس از رهایی در ولایت‌های مختلف؛ از جمله در جنوب و جنوب‌شرق افغانستان، فعالیت‌های تروریستی‌‌ شان را در برابر نیروهای امنیتی ادامه داده‌‌اند.

طبق این گزارش، ۳۷ درصد از زندانیان رها شده طالبان در جنوب کشور، ۱۹ درصد آن‌ها در شرق افغانستان، ۱۵ درصد آن‌ها در غرب، ۱۳ درصد در جنوب‌شرق، ۱۰ درصد در شمال و ۶ درصد آن‌ها در مناطق مرکزی به ‌شمول کابل، جابه‌جا شده ‌اند.

یافته‌های صبح کابل نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از اعضای کشته‌شده‌ی طالبان، وظایف کلیدی و مهم را به پیش می‌بردند، ۳۶ درصد آنان اعضای ارشد این گروه بوده ‌اند و ۱۸ درصد دیگر، در سطح جنگ‌جو و مسوولان ترانسپورت و سایر تسهیل‌کنندگان جنگی بوده ‌اند.

پاسخ وزیر خارجه امارات به وزیر دفاع قطر

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات به موضع گیری وزیر دفاع قطر درباره قصد چهار کشور تحریم کننده دوحه برای حمله به این کشور واکنش نشان داد.

وی اعلام کرد: آنچه خالد العطیه وزیر دفاع قطر گفته است هذیان گویی است که ارزش پاسخ دادن ندارد.

همچنی خالد بن احمد آل خلیفه مشاور پادشاه بحرین هم از دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس خواست که این دروغگویی و هذیان گویی قطر را متوقف کند.

روز گذشته، وزیر دفاع قطر از تصمیم عربستان به همراه مصر، امارات و بحرین برای حمله به این کشور و اشغال آن خبر داد.

«خالد العطیه» که با برنامه «المسافه صفر» در شبکه الجزیره گفتگو می‌کرد، اظهار داشت که کشورهای مذکور پیش از محاصره دوحه، طرحی را برای حمله به قطر تدارک دیده بودند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن