اخبارداخلی

انتقاد از سکوت کشورهای اسلامی در برابر مظالم چین

در حکم مولانا کوهی تجدید نظر گردد

آوای سنت : مولانامحمدحسین گرگیج ضمن محکوم کردن ظلم چین علیه اقلیت‎های مسلمان این کشور بار دیگر از سران مسلمانان خواستند در خصوص روابط دیپلماتیک و اقتصادی با این کشور کمونیست بازنگری داشته باشند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از اظهارات‎شان در مراسم نمازجمعه (۱۱ مهر ۹۹) شهرستان آزادشهر گفتند: چین، ظلم زیادی علیه مسلمانان در ترکستان شرقی می کند، این کمونیست که خود را یک اَبَرقدرت می‎پندارد حق وِتو نیز درشورای امنیت سازمان ملل دارد اما متأسفانه مسلمانان با این همه جمعیت در دنیا یک حق وِتو در سازمان ملل ندارند.

ایشان افزودند: اگر شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‎ای صادر شود یا بخواهد تصمیمی اتخاذ کند بلافاصله توسط یکی از ۵ کشوری که حق وتو دارند با رأی منفی ملغی می شود؛ در چین حدود ۸۵۰۰ مسجد را آرام و به راحتی در ترکستان شرقی تخریب کردند.

مولانا گرگیج، آزادی های عقیدتی را حق مسلمانان چین دانستند و تصریح کردند: اگر سران کشورهای اسلامی با چین رابطه دیپلماسی و اقتصادی دارند از آنان خواهانیم که در مورد این روابط تجدید نظر کنند؛ زیرا مسلمانان در این کشور حق آزادی، دین، مذهب وعبادت دارند پس نباید مساجد آنان تخریب شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، ضمن نکوهش سکوت سران مسلمانان بیان داشتند: سکوت سران کشورهای اسلامی در خصوص جنایت‎های چین به مسلمانان این کشور، ظلم بزرگی محسوب می شود و نباید این موضوع را یک مسئله داخلی آن کشور عنوان کنند، وقتی ما طرفدار مسلمانان، مستضعفین و انسان‎های مظلوم هستیم باید اعتراض خود را نسبت به فشارعلیه مسلمانان چین به این کمونیست‎ها برسانیم و از آنان بپرسیم چرا حقوق مسلمانان را پایمال می کنند؟

در خصوص حکم مولانا فضل الرحمن کوهی تجدید نظر شود

مولانا گرگیج درادامه‎ با اشاره به حکم مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ سرباز در استان سیستان و بلوچستان از سوی مسئولین قضایی گفتند: اگرعالِمی از عملکرد یک مسئول و یا شخصی که به نفع و صلاح جامعه، اسلام و کشور نیست انتقاد می‎کند، نباید تحت فشار قرار بگیرد بلکه به پند و سخنانش عمل کنیم تا از ناهنجاری‎ها کاسته شود .

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور ادامه دادند: مولانا فضل الرحمان کوهی نسبت به برخی از سیاست‎های داخلی نکوهش هایی داشت که این انتقادات، بیانگر براندازی دولت و کشور نبود وعلیه کشور شورشی به راه نینداخت بلکه صرفا در تریبون نمازجمعه انتقاداتی مطرح کرد که اکثرشان صحیح و به‎حق بودند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ضمن خواستار تجدید نظر در خصوص حکم مولانا فضل الرحمن کوهی تصریح کردند: ایشان از آذرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند و اخیرا حکم شش سال و خورده ای حبس به وی ابلاغ شده است؛ ما خواستار تجدید نظر در مورد این حکم از سوی مسئولین قضایی هستیم، قطعا مسئولین امر این روزها در جریان محاکمه اختلاسگرانی هستند که روزی قاضی و بازرس قوه قضاییه بوده‌اند که مال مردم را خوردند و حبس های طویلی برای آنها صادر شد و رئیس محترم قوه قضاییه نیز به شدت پیگیر محاکمه اختلاسگران و رشوه خواران مملکت است.

مولانا گرگیج خاطرنشان ساختند: بحث بنده این است ملت و علماء که جان فدای کشورهستند، سرمایه‎ی ملی ما محسوب می شوند، اگر بنده‎ی حقیر از این تریبون سخنی می‌گویم خدا گواه است از روی دلسوزی برای نظام و مسئولین است که این رشوه خواری ها و فسادهای اقتصادی باید نابود شوند و نگذارند که هر کسی خود را فعال ما یُرید بداند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این‎که “مؤمن آینه مومن دیگراست” تأکید کردند: وقتی عالِمی انتقاد می‌کند انتقادش برای خدا و صلاح مملکت است، لذا ان شاءلله در این حکم، تجدیدنظر شود و مسئولین صدای ما را بشنوند؛ اگرمردم، اقوام و علماء را در کنار خود می‎خواهیم برای مسایل جزیی چنین مجازات هایی صادر نشود.

عالم سرشناس اهل سنت کشور با اشاره به اوج‎گیری مجدد ویروس کرونا و وضعیت قرمز در اکثر استان های کشور از مردم خواستند با توجه به خسته شدن کادر درمان و پرسنل بیمارستان‎ها، پروتکل‎ها و نکات بهداشتی را رعایت کنند و ضمن استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مولانا گرگیج در پایان سخنان شان ضمن گرامیداشت “هفته تکریم و منزلت سالمندان” احترام، حفظ، عزت، تکریم و توجه به سالمندان را از تأکیدات اسلامی عنوان کردند و احترام به سالخوردگان و توجه بیشتر نسبت به آنان را یک وظیفه همگانی دانستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن