اخبارداخلی

انسان باید همواره به یاد یوم الحساب باشد

آوای سنت: امام جمعه موقت سیمین شهر نقصان در دین را موجب نزول عذابی دردناک در روز حساب دانست.

به گزارش آوای سنت،  نیاز قلیچ آخوند حنفی در سخنانی با اشاره به وقایع روز قیامت گفت: دراین روز میزان های عدالت تعیین کننده بوده و احوالات خیر و شر انسان ها معلوم خواهند گردید. در بررسی و حسابرسی بندگان در قیامت احتمالات و باید ها و شایدها جایی ندارند. روزی بس عظیم و هولناک که بشر از خوف آن وحشت می کند، چرا که پناهگاهی را برای پنهان شدن و دور ماندن از عذاب الهی نمی یابد. خوف روز قیامت بسیار بیشتر و دردناک تر از وحشت هایی است که یک انسان ممکن است آنها را در دنیا تجربه کند.

در این روز حتی انبیاء گذشته نیز تنها نگران احوالات خود خواهند بود و این لحظه ای است که انسان جز خود هیچ کس را به یاد نمی آورد، نه والدین به داد فرزند خواهند رسید و نه فرزندان یارای دستگیری از آنها را خواهند داشت.

وی افزود: خدای متعال وقایع روز حساب را در هر روز و همه ایام به ما یادآوری می کند. هفته ها، ماه ها و سال ها برای بشر زنده می گذرند تا اعمال وی در کارنامه اش به ثبت برسند. هر عملی که از ما سر می زند و همه صحبت هایی که می شنویم و یا آنها را به زبان می آوریم، امتحانی برای ما هستند و مجموعه اعمال و رفتارها سرنوشت شخص را در روز قیامت رقم خواهند زد.

احوالات روز قیامت گرچه برای اجداد و پدران ما خوف و ترس آورده و آنها با یادآوری لحظه موت زندگی کرده اند، اما بزرگترین مشکل انسان های جوامع امروز یعنی غفلت باعث شده است که علامات  قیامت و وقایع آن را چندان مهم نشماریم. با آنکه همه ما می دانیم که روز حساب در راه است، لیکن دغدغه های دنیوی ذهن و روح ما را از یاد باریتعالی دور نگه می دارد. متاسفانه هر چه مشکلات دنیوی بیشتر می شوند میزان و درجه محبت ما به دنیا افزایش پیدا می کند.

آخوند حنفی، بهشت را برای انسانهای متقی و جهنم را لایق افراد شیطان پرست خواند و اظهار داشت: اولیاء الله آن قدر از وقایع روز قیامت ترس و وحشت داشتند که در بیشتر ایام عمر خود نمی توانستند بخندند. روابط ایشان با مردم جوامع خود تا آن حد حسنه بود که سایر افراد مجذوب رفتار خود می کردند. آنها هر چند که خندیدن در دنیا را آن طور که می خواستند تجربه نکردند، ولی در زمان فوت خوشحال و خندان به دیدار معبود خود شتافتند. ایامی که برای انسان سپری می شوند، فرصتهایی هستند که وی در لحظه مرگ و زمانی که پی به حقیقت ماجرا می برد، تمنای اندکی از آن را خواهد کرد تا همه را به عبادت و راز و نیاز بگذراند. اگر در دین نقصان به وجود آوریم سعادت و خوشبختی ما نیز دچار ایراد و اشکال خواهد شد.

خطیب نماز جمعه مسجدجامع نور سیمین شهر رجب، شعبان و رمضان را بهترین ماه های این ایام خواند و تاکید ورزید: در طول روزها و هفته های پیش رو تنها کسانی خوشبخت خواهند شد که بتوانند هر چه بیشتر نماز خوانده و قرآن تلاوت کنند. لحظه ای را به یاد بیاوریم که قرار است کارنامه اعمال را تحویل دهند. لحظه ای بس سخت و دشوار که سرنوشت نهایی انسان با آن رقم می خورد. پل صراط را به یاد بیاوریم که بر بالای جهنم بنا شده و هر شخص  ناچار است از روی آن عبور کند. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به پیروان خود سفارش می کند تا ” سبحان الله و بحمده و سبحان الله العظیم” را به کثرت تکرار کنند. عبارتی که به اندازه یک سطر هم گنجایش ندارد، لیکن ثواب و پاداش زیادی نصیب بنده مومن و مسلمان می کند و در نزد باریتعالی هم بسیار پسندیده است. در کنار فرایض و واجبات گنجینه های ارزشمند دیگری هم به کثرت هستند که نباید از کنارشان به سادگی عبور کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن