اخبارخارجی

ایتالیا با مهاجران و مسلمانان چه کرد؟

آوای سنت : اولین رشته دانشگاهی درنوع خوددرایتالیا توسط دانشگاه پادوآ (PADUA) درشمال شرقی استان وانتو تدریس می شود،ممکن است اولین بار در اروپا باشدکه این رشته با مهاجرت ،کثرت گرایی فرهنگی وتغییرات اجتماعی سروکار دارد. دانشگاه پادوا دومین دانشگاه بزرگ ایتالیا با ۸۰۰ سال قدمت است،این رشته درزیرمجموعه جامعه شناسی قرار دارد و آموختن آن دو سال زمان می برد،پس از آن دانشجو مدرک کارشناسی ارشد دریافت می کند و با او به عنوان یک دانشجوی ایتالیایی ازنظرپذیرش وکمک هزینه مالی رفتار می شود.یعنی عدالت و برابری اجتماعی برقرار می شود و این دانشگاه بین دانشجوی بومی کشور و خارجی صرف نظر از ملیت و مذهب او تفاوت یا تبعیضی قائل نیست.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، انگیزه اصلی این تخصص مستقیماً با رنج مهاجران خارجی و نفرت و بی عدالتی که در معرض آنها قرار دارند مرتبط است. برخلاف دولت تندروی راست افراطی که مخالف کامل مهاجران هستند، اکثریت پزشکان و استادان بسیاردلسوز این گروه می باشند.

پس از فارغ التحصیلی یکی از همکارانم دردانشگاه،با یک دانشجوی لبنانی،به عنوان تنها دانشجوی خارجی غیراروپایی آشنا شدم،او بنده را درجریان شرایط تربیتی،برنامه درسی وموضوعات علمی قرار داد وافزود این تخصص شبیه سازی وضعیت ایتالیا وکشورهای اطراف دریای مدیترانه است که شاهد شرایط سخت مهاجرت غیرقانونی و نگاه نفرت انگیز نسبت به سایر اقوام به ویژه جوامع اسلامی هستند. بر اساس آمار و ارقام و گزارش های منتشر شده، ایتالیا ازابتدای سال ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۳ ورود ۳۱۰۰۰ مهاجر یا حدود ۲۵۸ مهاجر در روز را ثبت کرده است و درحال حاضرلیبی بزرگترین منبع مهاجرت غیرقانونی است.بعد از آن تونس است که مورد توجه و مطالعه قرار گرفت

دیدگاه اروپایی نسبت به مفاهیم اسلامی یک دیدگاه بسته است،به عنوان مثال، اصطلاح جهاد باعث ایجاد ترس و وحشت آنها می شود. در حالی که درک معنای صحیح آن از نظر فقهای مسلمان نیازمند کسی است که آن را درشکل و معنا و مقاصد حقیقی به آن جوامع معرفی کند . بنابراین، دانشگاه از طریق این تخصص برای رفع سردرگمی،درک دیگری، ونزدیک‌تر کردن بین آنچه رایج وگزارش شده و آنچه واقع‌بینانه و منطقی است،تلاش می‌کند. تعارض اقوام و تاریخ و فرهنگ کشورهای اسلامی ازجمله موضوعاتی است که دربرنامه درسی گنجانده شده است.

یکی از موضوعات مهمی که در این رشته تدریس می شود،نقش واسطه فرهنگی است که جانشین مترجم است.میانجی می‌تواند فرهنگ هر فردی راکه دربرابرقاضی قرار می‌گیرد به گونه‌ای منتقل کند که نقش او با مفاهیم مورد پذیرش مسلمان مهاجریا هر دین دیگری مطابقت داشته باشد.نگاهی به وضعیت زندان پارمادراستان لومباردی و تبعیض اعمال شده علیه مسلمانان،نقش میانجی فرهنگی رابسیار مهم می کند. مسلمانان زندانی براین باورند که در معرض نژادپرستی نفرت‌انگیز قرار می‌گیرند و پرسش آنها این است که چگونه می‌توان به یک یهودی و یا یک مسیحی اجازه داد کتاب مقدس خود راهمراه خود داشته باشداما یک مسلمان مجاز به این کار نیست؟

مهاجران ،اقلیت ها و مهاجران خارجی با مشکلاتی در سرتاسر اروپا مواجه هستندکه این تخصص آمد تا ازمنظر آکادمیک و به صورت تخصصی به آنها رسیدگی و به توسعه مشاوره ها،مطالعات و راه حل های مناسب و عینی کمک کند.

برنامه های درسی آموزش و پرورش در ایتالیا،درگذشته، مملو از نفرت نسبت به مهاجران بود،درمورد تفاوت درحقوق ملیت،آلمان درمقایسه با ایتالیا وآمریکا بردبارتربه نظر می رسد،مشخصات افرادی که تابعیت این کشورراکسب می کنندبراساس احترام به دیگری،احترام به قانون وتعهد به بهره وری درکار است،درحالی که ایتالیایی آن را به رابطه خونی نسبت می دهد.

مهاجران دراروپا درکشمکش تعلق بین کشورملیت خود وکشوری که به آن مهاجرت کرده و تابعیت خود را کسب کرده است،زندگی می کنند.چرا که اندیشه ما وآنها هنوز هویت ملی یکپارچه وجامعی را ایجاد ویا تثبیت نکرده است

اصل خبر را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن