اخبارداخلی

بانک ژنتیک مجرمان در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود

آوای سنت : مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در راستای تحقق اهداف قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت، بررسی اقدامات مرتبط با پزشکی قانونی استان در تهیه بانک ژنتیک مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار در دستورکار قرار گرفت.

غلامرضا باغ شیرین مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در راستای تحقق اهداف قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت، بررسی اقدامات مرتبط با پزشکی قانونی استان در تهیه بانک ژنتیک مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار در دستورکار قرار گرفت.

غلامرضا باغ شیرین گفت: یکی از راهبرد‌های توفیق در امر پیشگیری از وقوع جرم و تسریع در امر دستگیری مجرمان، تقویت بانک‌های اطلاعات ژنتیک بویژه در جامعه هدف محکومان و مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار است که در کشور‌های موفق و پیشرو در این حوزه، دستاورد‌های قابل توجهی را در خصوص نرخ جرایم و اتهامات کیفری به ارمغان آورده است.

وی افزود: با رصد سوابق جامعه آماری محکومان مراکز تأمینی و تربیتی سیستان و بلوچستان، در می‌یابیم که بخش اعظمی از مجرمان دارای سوابق متعدد کیفری هستند و در واقع می‌توان با ارجاع به بانک‌های اطلاعاتی محکومان، گام‌های موثری را در ارتقای آمار کشف به وقوع جرایم محقق ساخت.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۱۰ آزمایشگاه تخصصی در حوزه بانک ژنتیک مرتبط با محکومان در کشور راه اندازی شده که یکی از این بانک‌ها در این استان مستقر بوده و تجهیزات پیشرفته‌ای نیز به همت قوه قضائیه و سازمان پزشکی قانونی در این مجموعه مشغول به ارائه خدمات است.

وی خاطر نشان کرد: در گام نخست و در گروه پایلوت از سال ۱۳۹۶جامعه آماری کانون اصلاح و تربیت، در این بانک ذیل اخذ نمونه ژنتیکی قرار گرفتند و در مقطع حاضر تنها در سالجاری بیش از هشت هزار پروفایل نمونه برداری شده، علاوه‌بر این ۲ هزار و ۵۰۰ پروفایل مربوط به پرونده‌های روتین آزمایشگاه رابطه پدر- فرزندی و مادر- فرزندی در بانک اطلاعاتی ژنتیک سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

باغ شیرین ادامه داد: از مجموع بیش از ۸۰ هزار نمونه ژنتیکی ماخوذه محکومان کشور، بیش از هفت هزار و ۶۰۰ نمونه مربوط به جامعه آماری محکومان مراکز تأمینی و تربیتی سیستان و بلوچستان بوده و این امر بیانگر توفیق این استان در اخذ نمونه و پوشش حداکثری بانک ژنتیک محکومان است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن