اخبارداخلی

بحث فرهنگی حجاب یک مسئله همه‌جانبه است

آوای سنت : رئیس دانشگاه علمی – کاربردی استان کردستان با تأکید بر اینکه اساتید، دانشگاهیان و کارکنان باید به عنوان الگو در سطح جامعه مطرح شوند، بیان کرد: بحث فرهنگی حجاب یک بحث همه جانبه است لذا تمام دستگاه‌ها و نهادها باید دست به دست هم بدهند و همگام با هم در این عرصه تلاش کنند.

شاهین فکور، رئیس دانشگاه علمی – کاربردی استان کردستان ، ۱۰ مرداد در نشست هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان با موضوع  عفاف و حجاب برگزار شد، با تسلیت ایام ماه محرم گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه این است که نسبت به مسائل جامعه تأثیرگذار باشد و الزام این تأثیرگذاری سرمایه انسانی آن شامل دانشجو، کارمند و اساتید دانشگاهی می‌باشد.

وی با اشاره اینکه یکی از مسائل و محور این نشست حجاب و عفاف است، افزود: در مورد مسائل مهم و حساس جامعه قبل از اینکه آن مسئله تبدیل به پدیده سیاسی شود، ابتدا باید در رسانه‌ها، دانشگاه و کرسی‌های آزاداندیشی مورد گفت‌و‌گو و تضارب آرا و بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علمی – کاربردی استان کردستان با تأکید بر اینکه اساتید، دانشگاهیان و کارکنان باید به عنوان الگو در سطح جامعه مطرح شوند، بیان کرد: بحث فرهنگی حجاب یک بحث همه جانبه است لذا تمام دستگاه‌ها و نهادها باید دست به دست هم بدهند و همگام با هم در این عرصه تلاش کنند.

وی گفت: انتظار ما از دانشگاهیان این است که روند تربیتی دانشگاه شامل دانش، نگرش، بینش و در نهایت رفتار و عملکرد در دانشگاه‌ها به ویژه در موضوعات فرهنگی مانند حجاب و عفاف مدنظر قرار گیرد.

فکور با اشاره به اینکه ۳۲ نهاد فرهنگی در کشور فعالیت دارند، افزود: با وجود این تعداد نهاد فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف عملکرد موفقی نداشته‌ایم که شاید دلیل این باشد که در برنامه‌ریزی‌ها گذشته ما یک جانبه حرکت کردیم و همین امر موجب عدم اثرگذاری اقدامات ما در بخش حجاب و عفاف شده است لذا تعامل و هم‌افزایی در این بخش از ضروریات انکارناپذیر جامعه ماست.

وی یادآور شد: این نشست با هدف آزاداندیشی و تضارب آرا در مورد بحث فرهنگی، دینی و ارزشی حجاب برگزار شده است لذا در این نشست قصد داریم میزان اثرگذاری دانشگاهیان، نخبگان، فرهیختگان را در این بخش را مورد بررسی قرار دهیم.

سکوت در برابر مسئله عفت و آبروی جامعه پذیرفتنی نیست

ماموستا معروف خالدی، یکی از علمای اهل سنت در این نشست گفت: با توجه به میزان اهمیت علم و اندیشه در دین اسلام لذا همگان باید در برابر علم و آگاهی و دانش و فرهنگ سر تعظیم فرود آوریم.

وی با اشاره به اینکه امروز تمام جبهه کفر در برابر اسلام قرار گرفته است، افزود: امروز در اتاق فکر دشمن تمام گرایش‌های فکری متفاوت با هم متحد شده و قدرتمندانه در برابر اسلام و قرآن قرار گرفته‌‌اند لذا ما به عنوان یک فرد مسلمان در برابر این امر نباید بی‌تفاوت باشیم.

این عالم اهل سنت بیان کرد: امروز مسئله اقتصاد و معیشت تمام امور کشور را تحت شعاع خود قرار داده است و به گفته پیامبر اکرم(ص) نزدیک است که فقر موجب کفر شودلذا مسئولان امر باید برای این امر چاره اندیشی کنند اما نباید اجازه داد که مسائل دینی و اعتقادی ما تحت تأثیر این مسائل قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئله آبرو و حجاب به ویژه در استان کردستان مورد هجمه قرار گرفته است، افزود: در این راستا همگان به ویژه صدا و سیما با جامعه مخاطبان گسترده باید ادای وظیفه کنند و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا زمینه هدایت یک جوان را در این عرصه هجمه دشمنان فراهم کنند.

ماموستا خالدی با شااره به اینکه رد دین اجباری نیست، گفت: دشمنان امروز با توطئه حجاب اجباری در حال به انحراف کشیدن جوانان و نوجوانان ما هستند در حالیکه در دین اسلام اجباری وجود ندارد چراکه دینی را با زور پذیرفتن به راحتی از دست خواهیم داد اما با اگر با فطرت پاک، اعتقاد و ایمان آن را بپذیرید در مقابل آن جان خود را فدا خواهی کرد.

وی افزود: ما مسلمانان معتقدیم که روزی از دنیا سفر خواهیم کرد و در آن دنیا مورد سؤال و بازخواست قرار خواهیم گرفت لذا هرکس که دستی بر آتش دارد در مورد مسئله آبرو، عفت و حجاب کوتاهی کند در روز قیامت باید جواب بدهد چراکه نظام جزا و پاداشی وجود دارد.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به اینکه اگر یک سخنران، ماموستا، معلم، استاد، دانشگاهی یک درصد به گفتار خود جامه عمل بپوشانند اثرگذاری سخنان خود را در جامعه مشاهده خواهد کرد، افزود: عفت و حیای ما امروز به خطر افتاده است لذا در این عرصه زنان ما باید زینت خود را عفت و پاکدامنی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه زن در زبان کُردی ئافرت نامیده می‌شود، اظهار کرد: ئافرت به معنای آفرینش، خلق کردن، پیشرفت، شعور، اعتقاد، باور و احساس مسئولیت است لذا ئافرت ما بی‌هویتی، بی‌اعتقاد و باور نیست چراکه هویت ما به قرآن متصل است لذا سر و جان خود را در راه قرآن فدا می‌کنند.

ماموستا خالدی به مسئله آتش زدن قرآن در دو کشور سوئد و دانمارک اشاره کرد و یادآور شد: این مسئله نشانه ضعف و زبونی آنان در برابر قرآن است چراکه امروز در تمام کشورهای غربی نماز جمعه برپا می‌شود و جوانان و نوجوانان برای خرید قرآن صف‌های طولانی تشکیل داده‌اند و همین امر آن‌ها را به هراس انداخته است.

الگوسازی دانشگاه در مقوله حجاب برمبنای منطق باشد

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان در ادامه این نشست گفت: موضوعات و مسائل اجتماعی از جمله ازدواج، طلاق،‌ اعتیاد، حجاب و عفاف هر کدام نیاز به تجزیه و تحلیل جداگانه‌ای دارند.

وی افزود: تحلیل آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در علوم انسانی و علوم تجربی باهم متفاوت است و هر کدام براساس متغیرهای مختلفی سنجیده می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان از کم‌حجابی به عنوان یک پدیده اجتماعی یاد و بیان کرد: برای بررسی این پدیده اجتماعی، باید نقش متغیرهایی چون خانواده، آموزش و پرورش و دانشگاه، میزان سواد افراد، دوستان و همسالان، فضای مجازی، قوانین و مقررات، آموزه های دینی و غیره را مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه برای حل هر گونه مسئله، باید در ابتدا صورت مسئله را به خوبی درک کرد، ادامه داد: تحقق این امر در مقوله حجاب، راهکارهای زیادی را به دنبال دارد که می‌توان با بررسی و برنامه‌ریزی دقیق راهکاری مناسب و صحیح برای آن ارائه داد.

اسدی با تأکید بر نقش مؤثر و جایگاه مهم دانشگاه در جامعه گفت: دانشگاهیان به عنوان فرهیختگان جامعه باید بدانند که سطح رفتار، گفتار و کردارشان باید نسبت به سطح جامعه گزین باشد تا بتوانند نقش الگودهی مناسبی برای اقشار مختلف جامعه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه محل تضارب آرا و تفکر و اندیشه است، افزود: دانشگاهیان باید ضمن تقویت دانش و بینش خود درک درستی هم از جایگاه رفیع خود داشته باشند، چرا که در غیر این صورت نمی‌تواند حق مطلب را به درستی ادا کرده و برای آحاد جامعه نقش آفرینی کنند.

به عقیده وی، دانشگاهیان ما در رابطه با مسئله کم حجابی نه تنها الگودهی خاصی نکردند بلکه عقب‌تر از جامعه مانده و نقش این نهاد مؤثر در مقوله حجاب و عفاف نامشخص است در حالی که دانشگاه باید الگوسازی کند و بر مبنای عقل و منطق جامعه را در مسیر درستی هدایت کند.

اسدی افزود: پرداختن به مقوله کم حجابی از سوی دانشگاهیان باید بر اساس عقل، منطق و استدلال صورت گرفته و راهکارها به درستی ارائه شود، در غیر این صورت زمینه جولان، برای سیاسی شدن این پدیده اجتماعی فراهم می‌شود.

وی، با تأکید براینکه دانشگاه باید در تصمیمات سیاسی جامعه تأثیر مثبت داشته باشد، یادآور شد: فرهیختگان ما باید با تجزیه و تحلیل درست مسائل، نقش موثر خود را برای مقابله با توطئه دشمنان ایفا کنند./ایکنا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن