اخبارخارجی

بی‌اعتمادی به دولت نتانیاهو ؛ دلیل سفر مقامات آمریکایی به تل‌آویو

آوای سنت : یک کارشناس امنیتی رژیم اسرائیل دلیل سفر مسئولان ارشد دولت جو بایدن به تل‌آویو را بی‌اعتمادی آمریکا به این رژیم دانست.

به نقل از عربی ۲۱، یک کارشناس امنیتی رژیم اسرائیل دلیل سفر رهبران ارشد دولت جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا به تل‌آویو را در زمانی که منطقه در حال تجربه وضعیت تنش و بی‌ثباتی امنیتی است، فاش کرد.

وب‌سایت اسرائیلی i۲۴ نوشت: ران بن یشای، تحلیلگر امور امنیتی اسرائیل در وای اعلام کرد که دولت آمریکا نسبت به اقداماتی که اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو ممکن است در موضوع فلسطین و ایران انجام دهد، ترس و نگرانی دارد.

وی افزود: این امر دولت آمریکا را بر آن داشت تا دو تن از مهم‌ترین شخصیت‌های وزارت دفاع آمریکا؛ ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع را برای شفاف‌سازی و گفت‌وگوهای هماهنگی با دستگاه امنیتی اسرائیل و شخصیت‌های سیاسی ارشد این رژیم به اسرائیل بفرستد.

بن یشای به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل گفت: کاخ سفید و پنتاگون هراس دارند که دولت کنونی اسرائیل آمریکا را غافلگیر کند و درگیر جنگی در خاورمیانه شود، آن هم در زمانی که ایالات متحده و آمریکا متحدانش بیشتر منابع خود را در اوکراین و جنگ سرد با چین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: از دیدگاه آمریکا، وضعیت کنونی مشابه وضعیتی است که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در دوران باراک اوباما و نخست‌وزیر وقت اسرائیل، نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر جنگ این رژیم حاکم بود که قصد حمله به ایران را داشتند.

از این رو پنجشنبه گذشته اسرائیل میزبان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال مارک میلی بود. این تحلیلگر اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه آینده یک سفر کوتاه به اسرائیل خواهد داشت و یوآو گالانت، وزیر امنیت این رژیم میزبان وی خواهد بود.

بن یشای با اشاره به اینکه گالانت در دولت کنونی از نظر مقامات آمریکایی فردی معتدل و واقع‌گرا محسوب می‌شود نوشت: می‌توان با وی گفت‌وگو کرد و از طریق او در بحث‌های کابینه تأثیر گذاشت. این در حالی است که گالانت در سال ۲۰۰۶ مسئول جنگ لبنان بود و رهبری تجاوزات وحشیانه و ویرانگر اسرائیل به نوار غزه در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ که طی آن ارتش اشغالگر حدود ۱۳۲۸ فلسطینی را به شهادت رساند بر عهده داشت.

سخنگوی ژنرال میلی گفت: مقامات آمریکایی و اسرائیلی علاوه بر همکاری با اسرائیل، ایجاد ائتلاف‌های بیشتر در خاورمیانه، آخرین تحولات ایران و منطقه را نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: گالانت قصد ندارد به سؤالات همتایان آمریکایی خود درباره اهداف اسرائیل در موضوع ایران و درخواست آنها از دولت نتانیاهو برای آرام کردن اوضاع در فلسطین پاسخ دهد و گالانت و هالوی رئیس ستاد ارتش این رژیم، به‌ویژه در رابطه با موضوع ایران، برنامه‌های ویژه‌ای دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن