اخبارخارجی

تلاش چین برای نشست مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران

آوای سنت : در نشست پیشین سران کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین ـ که در ماه دسامبر گذشته در ریاض برگزار شد ـ رئیس جمهور چین پیشنهاد بی‌سابقه‌ای را مطرح می‌کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، رئیس جمهور چین پیشنهاد داد که نشست سطح بالایی میان سران کشور‌های حاشیه خلیح فارس و مقامات ایران طی سال ۲۰۲۳ در پکن برگزار شود.

این موضوع تنها چند روز پس از امضای توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سر گرفتن روابط دیپلماتیک منشر می‌شود.

بر اساس یک خبر دیگر شامگاه روز یکشنبه، منابع خبری صهیونیستی خبر دادند که امارات خرید سامانه‌های پدافندی از رژیم موقت صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است.

شبکه هفت رژیم صهیونیستی خبر داد، امارات پس از اظهارات «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم درباره لزوم نابودی شهرک «حواره» و یورش به مسجدالاقصی این تصمیم را گرفته است.

منابع عبری همچنین گزارش دادند که محمد بن‌زاید، رئیس امارات تأکید کرده است که اگر ابوظبی این اطمینان را پیدا نکند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتواند کنترل کابینه را در دست بگیرد، مساله همکاری مشترک منتفی است.

در یک خبر دیگر مایک ترنر رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا احیای دوباره روابط دو کشور ایران و عربستان با میانجیگری چین را نگران کننده خواند و گفت این توافق نفوذ آمریکا در منطقه را تضعیف خواهد کرد.

ترنر روز یکشنبه در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی افزود: من فکر می‌کنم عربستان سعودی در جای دیگری به دنبال حمایت است و این مساله ناامید کننده است که آنها به سمت ایران گرایش پیدا کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد از دولت بایدن در ضعف خود نسبت به حمایت نظامی از عربستان، گفت: توافق میان ایران و عربستان تنش‌ها در منطقه را کاهش خواهد داد و به این معناست که چین پرچم قرمز خود را در غرب به اهتزاز درآورده است.

بر اساس یک گزارش دیگر روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» به نقل از بلومبرگ گزارش داد، مقام‌های سعودی برای یک هیات اسرائیلی که قصد حضور در یک رویداد گردشگری سازمان ملل متحد در عربستان را داشتند، ویزا صادر نکرده است.

سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد از مسئولان اسرائیلی و ساکنان روستای «کفر کاما» در منطقه الجلیل که این روستا را به عنوان یکی از ۳۲ منطقه نمونه گردشگری روستایی برای سال جاری میلادی انتخاب کرده، خواسته بود برای مراسم گردشگری به عربستان سفر کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن