اخبارخارجی

توافق بر خروج نام اغلب اشخاص و نهادها از لیست تحریم ها

مذاکرات وین در مراحل نهایی

آوای سنت :معاون وزیر امور خارجه از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و گفت: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

به گزارش فارس، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست امروز (شنبه) کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره فهرست تحریم‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در این زمینه، عنوان کرد:‌ تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود داد.

* مذاکرات درباره لیست تحریم افراد، اشخاص و نهادها هنوز ادامه دارد

وی افزود: در کنار این برخی افراد، اشخاص و نهادها هستند که به صورت خاص مورد تحریم واقع شدند و لیست بلندبالایی است. مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد و بیش از اکثریت آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.

عراقچی یادآور شد: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

* مباحث به یک پختگی رسیده

معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: این دور سوم مذاکرات است که در وین برگزار شد و امروز تصمیم گرفتیم که مجددا یک توقفی برای جمع بندی از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که مذاکرات این دور خیلی فشرده بود، اظهار داشت: این مذاکرات در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد، الان مباحث به یک پختگی رسیده هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد.

عراقچی بیان کرد: بحث‌ها یک مقدار پختگی پیدا کرده و روشن‌تر شده است. فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: هم در مباحث هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، نکات ریز فنی داریم و جزییاتی داریم که باید درباره آن‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد و دقیق شود. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف است و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

* در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم/ شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود

به گزارش فارس، رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته و بطئی صورت می‌گیرد به علت این‌که کار روی متن دقت خودش را می‌خواهد و با توجه به این‌که برخی از موضوعات کماکان مورد اختلاف است، لذا کار به آهستگی پیش می‌رود.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود. طرف‌ها همچنین توافق کردند که در دور آینده گفت‌وگوها کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن