اخبارداخلی

توصیه‌های بهداشتی بازگشت حجاج و ذبح قربانی در کردستان

آوای سنت : مدیر پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان گفت: شرایط برای سرایت پاره‌ای از بیماری‌ها به حجاج در اجتماع حج فراهم است لذا رعایت اصول پیشگیری مانع از ابتلای اطرافیان، استقبال کنندگان و در نهایت ممانعت از ایجاد همه‌گیری در جامعه خواهد شد.

جهانبخش یوسفی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان و بازگشت حجاج از سرزمین وحی، مردم استان باید برای پیشگیری از شیوع برخی بیماری‌ها نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: حج بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان بوده و جمعیت زیادی از نقاط مختلف جهان در این گردهمایی معنوی شرکت می‌نمایند و به همین دلیل، شرایط برای سرایت پاره‌ای از  بیماری‌ها به حجاج فراهم است لذا رعایت اصول پیشگیری مانع از ابتلای اطرافیان، استقبال کنندگان و در نهایت ممانعت از ایجاد همه‌گیری در جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: عفونت‌های دستگاه تنفسی، بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی و بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که احتمال ابتلا به آنها وجود دارد و اغلب این بیماری‌ها با اتخاذ راهکارهای بهداشتی قابل پیشگیری هستند.

یوسفی توصیه کرد: حاجیانی که دارای علایم تنفسی(سرفه، تب،…) هستند در زمان ورود به استان بهتر است تا بهبودی در منزل بمانند و از ملاقات با بقیه خودداری کنند.

 مدیر پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان ادامه داد: استفاده از ماسک، پرهیز از دست دادن و روبوسی و رعایت فاصله حداقل یک متری، به تعویق انداختن دیدار با اقوام به دلیل دوره نهفتگی بیماری ها، شستشوی منظم دست با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی در زمان عطسه یا سرفه، ضدعفونی نمودن سطوح تماسی، پرهیز از استفاده مشترک از ظروف خوراکی و آشامیدنی، ضد عفونی نمودن سبزیجات و صیفی جات قبل از استفاده و پرهیز از مصرف مواد غذایی غیربهداشتی از جمله اقداماتی است که منجر به پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی حاجیان و مردم می‌شود.

وی با توجه به مراسم معنوی قربانی نمودن دام در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت: این بیماری سال‌هاست در دنیا و نیز کشورمان شناسایی شده و هر سال به ویژه در فصول گرم مواردی از ابتلا در استان‌های مختلف گزارش شده است.

یوسفی بیماری مذکور را ویروسی معرفی کرد و ابراز داشت: مخزن این بیماری کنه است که روی دام‌ها نیز موجب آلودگی می‌شود.

وی مردم را به خریداری دام‌ها برای قربانی در عید سعید قربان از جایگاه‌های عرضه دام بهداشتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی، پرهیز از ذبح دام در منازل و معابر، ذبح دام در کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی، پرهیز از خریداری گوشت از محل‌های کشتار غیرمجاز دام، پرهیز از ذبح و مصرف دامی دارای علائم بیماری، ضدعفونی کردن ابزار ذبح و نیز هدایت خونابه‌ها به شیوه بهداشتی، نگهداری جگر و احشای دام به مدت ۴۸ ساعت قبل از مصرف در یخچال و پرهیز از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم‌پز و گندزدایی کردن محل نگهداری دام توصیه کرد.

وی خاطرنشان ساخت: مردم در صورت داشتن علایمی از قبیل تب، سردرد، لرز، درد عضلانی و یا خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن